Młody jęczmień i rak: fakty i mity

2.70 avg. rating (53% score) - 23 votes

Młody jęczmień i rak fakty i mityJuż uważany za ojca medycyny Hipokrates stwierdził, że „człowiek rodzi się zdrowy, a wszystkie choroby przychodzą przez usta”. Dziś można by było znaleźć parę wyjątków, można jednak uznać, że w wielu przypadkach twierdzenie to jest całkowicie prawdziwe. Rozumieć je jednak należy dziś podwójnie: nie tylko to, co szkodliwe, przyjmujemy razem z pokarmem, ale wielu chorobom pozwalamy się rozwijać, ponieważ odżywiamy się niewłaściwie.

Rak i żywienie, co mają wspólnego?

Nowotwory, utożsamiane powszechnie z rakiem, co jest wygodne, ale nie do końca prawdziwe, to zgrupowania własnych, zwyrodniałych komórek organizmu, które mimo mutacji mogą się dzielić, a co więcej, mogą robić to w zasadzie bez ograniczeń. Dopóki są to pojedyncze komórki, to organizm może je w jakiś sposób zabić i unieszkodliwić, ale kiedy mówimy o większym ich nagromadzeniu, na które nakłada się efekt osłabionego układu immunologicznego, komórki nowotworowe mogą dać początek nowotworom pełnoobjawowym.

Co do tego ma nasza dieta? Otóż jednym z procesów, który powoduje rakowacenie komórek, jest utlenianie. Czego, jak czego, ale akurat tlenu pod różnymi postaciami w organizmie naprawdę nie brakuje. Odpowiednia dieta dostarcz jednak składników nazywanych przeciwutleniaczami, które stanowią osłonę dla ważnych życiowo związków chemicznych, w tym przede wszystkim DNA. Utleniacze, zamiast reagować z kwasem deoksyrybonukleinowym, reagują z podsuniętymi z jedzeniem przeciwutleniaczami, co nie doprowadza do powstawania kaskady wolnych rodników. Oczywiście nie jest to stuprocentowa ochrona przed rakiem, ale na pewno sposób na wyeliminowanie jednego z najgorszych, bo najpowszechniejszych oddziaływań, które może powodować nowotworzenie.

Pomoc z zewnątrz

Jest całkowitą nieprawdą, że polska dieta jest złożona ze świeżych i zdrowych produktów. Choć pojawiają się w niej warzywa i owoce, to w dużej mierze już przetworzone, a więc takie, w których antyoksydanty, jedne z najbardziej reaktywnych substancji, są już zużyte w reakcji z tlenem atmosferycznym. Obserwujesz to na przykład w ciemniejących jabłkach – ta barwa to kolor zużytych przeciwutleniaczy. Dietę należy więc zmodyfikować tak, aby znalazło się w niej więcej przeciwutleniaczy, ale skąd je wziąć?

Ryzyko ataku wolnych rodników pojawia się wszędzie tam, gdzie intensywne są procesy oddychania wewnątrzkomórkowego, a więc w takich organach i komórkach, które żyją intensywnie i prowadzą wiele procesów. Najszybciej żyjącymi komórkami są komórki nasion roślinnych w okresie kiełkowania i początkowej fazie wzrostu. Ponieważ stres oksydacyjny jest w nich olbrzymi, wszystkie nasiona składają się dużej części z antyoksydantów, które chronią cenne składniki komórek. Jedną z roślin, która jest najlepiej zabezpieczona, jest młody jęczmień.

Trawa jęczmienna, suszony sok z zielonego jęczmienia i proszek jęczmienny to najpowszechniej stosowane suplementy diety z tej rośliny. Jeśli są odpowiednio produkowane, to większość antyoksydantów z bardzo różnorodnego arsenału tej rośliny udaje się ocalić przez zużyciem. Ponieważ wiele antyoksydantów jest wspólnych (bardzo podobnych) w jęczmieniu i organizmie człowieka, mogą one być przyswajane z przewodu pokarmowego. Tak pokrótce wygląda naukowe uzasadnienie sensowności przyjmowania suplementów z młodego jęczmienia jako sposobu ochrony przed rakiem. Warto jednak od razu rozwiać kilka mitów z tym związanych.

Jęczmień nie leczy

Komórki rakowe, aby się namnażać, nie potrzebują już żadnych dodatkowych bodźców, robią to same z siebie i ilość antyoksydantów ma niewielkie znaczenie, bo i wolne rodniki nie są czynnikiem, który by silnie stymulował podziały komórkowe. W związku z tym stosowanie jęczmienia nie może leczyć raka. Czy może spowolnić jego rozwój? Do pewnego stopnia tak, ale raczej nie zatrzyma to choroby (wszystko zależy od genezy konkretnego nowotworu i predyspozycji indywidualnych). Na pewno zrównoważona dieta poprawi komfort życia pacjenta – z tego powodu warto pomyśleć nad włączeniem młodego jęczmienia, tym bardziej że wolne rodniki mają znacznie, znacznie więcej negatywnych konotacji i powodują więcej problemów niż tylko nowotwory.

Bierz, ale z głową

Pamiętaj, że ilość antyoksydantów w diecie nie powinna być za duża – nadmiarowe nie są w żaden sposób wykorzystywane, odkładane na później, a muszą jeszcze zostać zutylizowane. Jeśli już odżywiasz się w sposób zrównoważony, dołączanie zielonego jęczmienia do diety pozbawione jest większego sensu. Możesz go włączyć oczywiście jako równoprawny składnik diety, a nie jako jej suplement, ale pamiętaj o zachowaniu zdrowego rozsądku – nie ma czegoś takiego, jak zbyt zdrowa dieta, większość składników odżywczych w nadmiarze jest szkodliwa, dlatego rozważ, czy młody jęczmień ma w Twoim przypadku ważną rolę do odegrania.

Polecane produkty:

Oryginalne pędy młodego jęczmienia - odmładzający i rewitalizujący skarb natury
W królestwie roślin jęczmień uważany jest przez wielu ekspertów za roślinę najbogatszą na świecie w składniki odżywcze. Ponad 3000 aktywnych składników odżywczych, występujących najliczniej i o najwyższej wartości, jak w żadnej innej roślinie.
Zobacz tutaj ...
Bio Młody jęczmień - sproszkowany sok - 100% naturalny
Jęczmień to najbardziej aktywne połączenie substancji witalnych. Wzmacnia system odpornościowy, spowalnia procesy starzenia się organizmu, a także zmniejsza ryzyko zachorowań na raka. Jest cennym źródłem niezbędnych aminokwasów.
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

1 Komentarz do "Młody jęczmień i rak: fakty i mity"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Anna
Gość

mlody jęczmień jest dziś bardzo popularny. posiada wiele pozytywnych właściwości i warto wlaczyc go do swojej diety. Odpowiednio zbilansowana dieta i zdrowy stly życia na pewno zmniejsza ryzyko zachorowania na raka, ale nalezy pamietać, ze jęczmień nie jest lekarstwem na nowotwory tak samo jak sam z siebie nie odchudza. Bez diety i aktywnosci fizycznej nic nie osiagniemy

wpDiscuz