Kolagen – właściwości i wpływ na zdrowie

5.00 avg. rating (84% score) - 2 votes

Kolagen - właściwości i wpływ na zdrowieKolagen to najobficiej występujące białko w organizmie człowieka, szczególnie typ 1. Znajduje się w kościach, mięśniach, ścięgnach, naczyniach krwionośnych, układzie trawiennym i skórze. Jest on niezbędną substancją w naszym organizmie. Najprościej mówiąc, jeżeli chodzi o ścięgna i stawy, kolagen jest jak klej, ponieważ pomaga utrzymać ciało razem, a także wzmacnia i nadaje elastyczność skórze.

Kolagen – naturalna substancja

Nasz organizm sam wytwarza kolagen, jednak z wiekiem jego produkcja zaczyna zwalniać. Proces ten jest zauważalny gdy pojawiają się pierwsze oznaki starzenia (zmarszczki, zwiotczała skóra, bóle w stawach z powodu osłabienia lub zmniejszenia grubości chrząstki. Czynniki, które przyspieszają ten stan to spożywanie produktów bogatych w cukier, palenie, a także nadmierna ekspozycja na promienie słoneczne. Wszystko to powoduje, że dochodzi do nadmiernego niszczenia kolagenu i jego poziom znacznie spada. Stwierdzono, że choroby związane z kolagenem dotyczą najczęściej wad genetycznych, a niskie spożywanie pokarmów bogatych w kolagen prowadzi do powstawania niedoborów żywieniowych oraz problemów trawiennych, które wpływają na produkcję tego białka w organizmie.

Kolagen – odżywcza substancja

Kolagen często określany jest jako kompleks białkowy, ponieważ zawiera aż 19 różnych aminokwasów. Należą do nich różne typy, zarówno te zbędne, jak i niezbędne dla organizmu człowieka. Kolagen jest bardzo dobrym źródłem aminokwasów takich jak glutamina, arginina, glicyna oraz prolina.

Kolagen składa się z trzech łańcuchów nawiniętych na siebie na kształt potrójnej helisy. Każdy łańcuch ma długość ponad 1400 aminokwasów. Glicyna i prolina to podstawowe rodzaje aminokwasów znajdujących się w łańcuchach kolagenowych. Oba te ważne aminokwasy nie znajdują się w mięsie zwierzęcym, skąd większość ludzi dostarcza białko do swojego organizmu. Oznacza to, że ich dieta pozbawiona jest tych aminokwasów, ponieważ unikają jedzenia najlepszych, naturalnych źródeł, jakimi są podroby czy inne produkty (np. algi).

Trzeba zaznaczyć, że nazwa aminokwasy zbędne może wprowadzić w błąd, ponieważ są one bardzo ważne. W warunkach prawidłowych są one produkowane przez organizm. Jednak, gdy pojawi się choroba, dojdzie do dużego wysiłku fizycznego lub stresu, organizm może nie być w stanie wyprodukować wystarczającej ilości tych aminokwasów we własnym zakresie. Z tego też względu trzeba wspomóc i dostarczyć ze źródeł zewnętrznych ten typ aminokwasów, głównie w postaci diety i suplementów, aby uzupełnić braki.

Do najwyższych procentowo aminokwasów znajdujących się w kolagenie, wraz z ich najważniejszymi korzyściami, zaliczamy:

Arginina – zwana również jako L-arginina, rozkłada się w organizmie na tlenek azotu, który jest ważnym związkiem dla serca i tętnic. Wykazano również, że arginina wpływa na poprawę krążenia, przyczynia się do wzmocnienia układu odpornościowego oraz ma pozytywny wpływ na męskie libido, dlatego też jest stosowana w wielu produktach na potencję.

Glutamina – to jeden z najważniejszych i najczęściej występujących aminokwasów w organizmie. Jest tworzona w naszych mięśniach, ale także uzyskuje się ją ze żywności. Badania wykazały, że glutamina wykazuje korzyści takie jak:

  • zapobiega powstawania lęku;
  • łagodzi zaburzenia snu;
  • pomaga przy bezsenności;
  • zmniejsza braki koncentracji;
  • wpływa na poprawę złego stanu zdrowia układu pokarmowego;
  • wzmacnia osłabiony układ odpornościowy;
  • zmniejsza zużycie energii.

Według raportu, który został przedstawiony w American Journal of Clinical Nutrition okazało się, że glutamina ma pozytywny wpływ na produkcję hormonu wzrostu, który może wpłynąć na poprawę zdrowia psychicznego, uwalniając GABA, która zwiększa uczucie spokoju wewnętrznego. [1] Azot, wytworzony przez glutaminę w dużych ilościach, pomaga również w gojeniu się ran oraz zapobiega zanikowi mięśni i bólu stawów.

Glicyna – około jedna trzecia wszystkich białek występujących w kolagenie to glicyna. Mimo że jest to najmniejszy aminokwas to daje on duże efekty. Aby komórki ciała funkcjonowały prawidłowo, glicyna wspomaga budowę zdrowych nici DNA. Jest to także jeden z trzech aminokwasów tworzących kreatynę, która zapewnia odpowiedni wzrost mięśni i zwiększa produkcję energii podczas treningów.

Prolina – stanowi prawie 15% kolagenu. Prolina i glicyna odgrywają ważną rolę w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania organizmu. Prolina pomaga chronić naczynia krwionośne, korzystnie oddziałuje na układ sercowo-naczyniowy, a także wpływa na poprawę zdrowia stawów.

Polecane produkty:

Kolagen + L-karnozyna - zmarszczki to już nie problem!
Magiczne słowo dla zdrowej, pięknej i bez zmarszczek skóry to kolagen. Magazynuje on wodę w organizmie co powoduje, że skóra staje mocna, a przy tym elastyczna
Zobacz tutaj ...
Kapsułki z kwasem hialuronowym
Kwas hialuronowy decyduje nie tylko o jędrnej i gładkiej skórze, ale także jest głównym składnikiem płynu stawowego i pełni funkcję "smaru" przy wykonywaniu ruchu redukując ból. Jego głównym zadaniem jest regulacja zawartości wody w przestrzeni ...
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz