Bor

Bor – ekspert od gospodarki wapniowej organizmu

2.69 avg. rating (53% score) - 29 votes

BorBor jest pierwiastkiem śladowym niezbędnym do funkcjonowania prawidłowej gospodarki wapniowej organizmu. Przypuszcza się również, iż jego działanie warunkuje zwiększenie stężenia witaminy D2, wapnia, miedzi oraz magnezu w organizmie.

Czy bor, jest dla nas ważny? 

Można z całą pewnością powiedzieć, że tak. Spełnia bowiem istotną rolę jako mikroelement w wielu procesach życiowych naszego organizmu. Uważa się, iż niedobór boru prowadzi do chorób zwyrodnieniowych stawów oraz raka prostaty.

W związku z tym osoby będące na diecie o niskiej zawartości boru są w większym stopniu narażone na  ryzyko zachorowania na wyżej wymienione dolegliwości. Stwierdzono również, że podnosi aktywność poziomu estrogenów i testosteronu we krwi. Z tego powodu spełnia szczególną rolę w budowaniu masy mięśniowej (np. u kulturystów), a także znacząco łagodzi objawy menopauzy u kobiet.

Działanie boru

Jak dotąd brak jest udokumentowanych badań potwierdzających jego działanie. Być może jest to wynikiem tego, że  badania zainicjowano dopiero w roku 1980 i nie były one prowadzone długofalowo. Wyniki badań nad suplementacją borem wykazały jednak jego pozytywny wpływ na zwiększenie koordynacji ruchowej, lepszą wydajność umysłową oraz znaczną poprawę pamięci długo i krótko terminowej. Podsumowując, pierwiastek ten jest  na tyle niezbędnym elementem, iż powinno się uwzględnić jego dobowe zapotrzebowanie w naszym pożywieniu.

Dieta wzbogacona w bor wspomaga walkę ze zbyt szybkim starzeniem się skóry  i przedłuża nie tylko naszą młodość, ale również życie. Dodatkowa suplementacja tym cennym pierwiastkiem jest stosowana w przypadku jego znacznych niedoborów, w leczeniu nowotworów, białaczki, reumatoidalnego zapalenia stawów, deficytów witaminy D  w organizmie, czy zbyt wysokiego poziomu złego cholesterolu.

Również kobiety będące w okresie menopauzy, powinny uwzględnić w swojej diecie preparaty zawierające bor. Wzmacnia on działanie produktów roślinnych zawierających fitoestrogeny takich jak: lucerna, pluskwica groniasta, sangwinaria kanadyjska, łopian, chmiel, opornik łatkowaty, lukrecja, granat, koniczyna łąkowa, palma karłowata, soja,tymianek, czy jukka, a także doskonale wzmaga aktywność leków zawierających testosteron, takich jak Testoderm.

Objawy zbyt dużej zawartości boru w organizmie

Warto wiedzieć, że ten minerał nie jest magazynowany w organizmie i jego nadmiar zdarza się niezwykle rzadko. Do symptomów przedawkowania borem należą: nadmierne wypadanie włosów, biegunka, bóle brzucha i głowy, rozdrażnienie, osłabienie, depresja oraz drgawki.

Zalecane dawkowanie boru

Większość z nas przyswaja od 2 do 4 miligramów boru na dobę wraz z pożywieniem. Doskonałym źródłem tego minerału są orzechy, fasola, jabłka, gruszki, brzoskwinie, daktyle, winogrona, masło orzechowe, rodzynki i wino.

Pomimo tego, że nasz organizm zazwyczaj posiada w sobie wystarczającą ilość boru, osoby regularnie spożywające leki zawierające antacyd np. magnez, czy mleczan magnezu  (gdzie antacyt jest kluczowym składnikiem) mogą potrzebować dodatkowej suplementacji.

RDA nie ustaliło rekomendowanej dziennej dawki boru, natomiast większość doradców żywieniowych zaleca spożywanie 3 miligramów dziennie. Nie wolno nam jednak przekroczyć dawki 10 miligramów/dobę, ponieważ taka podaż boru jest uznawana za dawkę toksyczną.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz