Witamina B1 – za co odpowiada i jak wpływa na organizm

4.75 avg. rating (93% score) - 33 votes

Witamina b1 tiaminaWitamina B1 to inaczej tiamina. Często witamina ta jest niedoceniana z grupy witamin B. Tiamina jest witaminą B1, ponieważ była pierwszym odkrytym przedstawicielem tej grupy witamin. W dzisiejszych czasach przypadki awitaminozy B1 już się raczej nie zdarzają. Jest ona jednak bardzo ważną witaminą ze względu na to, że nawet niewielki jej niedobór może wpłynąć negatywnie na nasze zdrowie.

Witamina ta może być dostępna jako oddzielny preparat jednak mimo tego, warto ją zażywać z innymi witaminami z grupy B ze względu na ścisłe ich współdziałanie. Witamina B1 to heterocykliczny związek organiczny złożony z pierścienia tiazolowego i pierścienia pirymidynowego, które połączone są mostkiem metinowym.
Tiamina pełni zasadniczą funkcję w przekształcaniu w energię węglowodanów przyjmowanych w pożywieniu. Korzystna jest też w zachowaniu zdrowych nerwów i leczy niektóre postacie choroby wieńcowej. Stężenie tiaminy u osób długo leczonych lekami moczopędnymi, które są przepisywane osobom z niewydolnością mięśnia sercowego w celu zapobiegania obrzękom zmniejsza się. Przeprowadzono badania na pacjentach chorych na serce, którzy otrzymywali dziennie 200 mg leku moczopędnego – furosemidu. Niektórym z nich podawano jednocześnie tiaminę, natomiast pozostałym placebo. Po sześciu tygodniach w grupie zażywającej tiaminę zaobserwowano poprawę aż u 22% pacjentów.

Działanie tiaminy:

  • u osób cierpiących na chorobę wieńcową zwiększa siłę z jaką serce pompuje krew,
  • działa korzystnie na nerwy,
  • zmniejsza drętwienie i mrowienie dłoni i stóp nękające często osoby chore na cukrzycę i inne schorzenia niszczące układ nerwowy,
  • tiamina wraz z choliną i kwasem pantotenowym wspomaga trawienie i przynosi ulgę w niestrawności,
  • niekiedy niedobór tiaminy może mieć wpływ na zaburzenia psychiczne takie jak depresja,
  • poprawia pamięć u osób cierpiących na chorobę Alzheimera,
  • podawanie tiaminy w większych dawkach przed operacją może zapobiec dezorientacji,
  • lekarze stosują tę witaminę w leczeniu psychoz związanych z odstawieniem alkoholu,
  • leki przeciwpadaczkowe utrudniają wchłanianie tiaminy, dlatego tacy pacjenci powinni przyjmować dodatkową dawkę tej witaminy,
  • tłumi zaburzenia procesów myślowych powodowane przez leki,
  • przemienia cukier w energię,
  • wpływa na właściwe funkcjonowanie układu nerwowego,
  • przyczynia się do poprawy sprawności umysłowej,
  • pomaga w leczeniu łojotoku, łysienia i trądziku,
  • zapobiega kumulacji w organizmie toksycznych produktów ubocznych przemiany materii, które mogły uszkadzać serce i układ nerwowy.

Zapotrzebowanie organizmu na tiaminę to 1 mg dziennie dla mężczyzn, natomiast 0,8 mg dla kobiet. W celach leczniczych przyjmuje się większe dawki.

Niedobór witaminy B1:

  • utrata łaknienia
  • obrzęki kończyn
  • drętwienie i słabość mięśni
  • drażliwość
  • depresja
  • utrata masy ciała
  • znaczna awitaminoza tiaminy powoduje chorobę beri-beri, która prowadzi do upośledzenia umysłowego, zaniku mięśni, porażeń, uszkodzeń nerwów i śmierci
  • zaburzenia układu nerwowego i krążenia

Tiaminę podaje się, w niektórych chorobach, między innymi: chorobach wieńcowych, przy drętwieniu i mrowieniu, depresjach, niestrawności, w chorobie alkoholizmu.

Nie obserwuje się działań niepożądanych dużych dawek tiaminy, ponieważ organizm wydala nadmiar z moczem.
Witamina B1 wchłania się najlepiej w środowisku kwaśnym. Należy ją przyjmować z posiłkami, ponieważ wtedy wydzielany jest sok żołądkowy. Powinno się dzielić dzienną dawkę na 2 części i zażywać ją o różnych porach dnia, ponieważ nadmiar jest usuwany z organizmu wraz z moczem.

Źródła witaminy B1:

  • chuda wieprzowina
  • pełne ziarna
  • suszona fasola
  • orzechy
  • nasiona roślin
  • ziemniaki
  • orzechy brazylijskie
  • nasiona dyni, słonecznika, sezamu
  • brunatny ryż
  • wiele rodzajów płatków śniadaniowych
  • owoce dzikiej róży
  • otręby zbożowe
  • mniszek lekarski
  • drożdże
  • nasiona owoców strączkowych
  • spirulina

Osoby, które piją dużo kawy lub herbaty (nawet bez kofeiny) powinny zwiększyć dawkę witaminy B1 w swojej diecie, ponieważ napoje te pozbawiają organizm zasobów tiaminy.

Polecane produkty:

Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz