Leczenie witaminą C – jaką najlepiej wybrać?

4.14 avg. rating (82% score) - 63 votes

leczenie witamina cWitamina C jest zdecydowanie najpowszechniej stosowanym suplementem diety w Polsce. Jest to jednak również ten suplement, który najczęściej jest stosowany zupełnie bez ładu i składu, czego efektem jest bardzo niska skuteczność większości terapii z użyciem tego związku.

Witamina C i jej podstawowe właściwości

Dla opracowania modelu skutecznej suplementacji kilka właściwości witaminy C ma znaczenie kluczowe. Przede wszystkim należy pamiętać, że w ludzkim organizmie nie istnieje absolutnie żaden mechanizm, który pozwalałby na gromadzenie zapasów tej substancji, co w praktyce oznacza, iż nadmiar witaminy C, jeśli nie zostanie od razu wykorzystany, będzie wydalony. Wydalanie nadmiaru witaminy odbywa się przez nerki, razem z moczem.

Z tego z kolei płynie inny ważny wniosek: suplementując witaminę C wtedy, kiedy naprawdę nie ma takiej potrzeby, można jedynie w znacznym stopniu zwiększyć obciążenie układu wydalniczego, a nie uzyskać z tego tytułu absolutnie żadnych korzyści.

Trzecia ważna sprawa to przyswajalność: syntetyczna witamina C nie jest dobrze wchłaniana. Najprawdopodobniej wynika to z faktu pozbawienia jej pewnych naturalnych substancji towarzyszących, które stymulują przyswajanie witaminy przez błonę kosmków jelitowych do układu krwionośnego. W swojej naturalnej postaci witamina C (przykładem takim jest Acerola) jest co najmniej kilka razy bardziej skuteczna, a więc nie tylko szybciej pozwala osiągnąć pożądany efekt, ale także nie wymaga obciążania układu pokarmowego substancjami dodatkowymi, które dodaje się do syntetycznych suplementów.

Wreszcie, o czym też często się zapomina, witamina C sama w sobie praktycznie nie ma korzystnego działania. Gdyby cała filozofia sprowadzała się do zwiększenia podaży witaminy, życie byłoby prostsze. Związek ten jest jedynie katalizatorem albo reagentem w reakcjach chemicznych i jedynie stymuluje prawidłowe działanie komórek i tkanek.

Co z tego wynika?

Powyższe właściwości mają duże znaczenie dla suplementacji. Przede wszystkim, mając na uwadze maksymalną skuteczność, należy zwrócić się ku źródłom naturalnym, a więc wiśni acerola, pietruszce, głogowi albo porzeczkom.
Po drugie, suplementację prowadzi się tylko i wyłącznie wtedy, kiedy można z pewnością stwierdzić niedobór witaminy, choćby tylko chwilowy.
Po trzecie wreszcie, decydując się na zastąpienie świeżych owoców suplementami, należy wybierać tylko te najlepszych marek, ponieważ proces technologiczny ma olbrzymi wpływ na właściwości preparatu. Dobre suplementy, stopniowo uwalniające witaminę C o wysokiej przyswajalności i aktywności biologicznej nie są dostępne w hipermarketach. Warto też dodać, korzystając z okazji, że dawka, jaką należy zaplanować to nie 40 czy 60 mg, jak często informują producenci słabszych suplementów, ale co najmniej powyżej 100, a nawet do 1000 mg – to pokrywa zapotrzebowanie w okresach zwiększonego zużycia witaminy C, a 40 mg to porcja minimalna przy zapotrzebowaniu normalnym, którą dostarczać trzeba z dietą, a nie przez suplementację. Są to dawki podawane, a nie przyswajane – tych ostatnich określić się nie da, gdyż zależą one od cech osobniczych i indywidualnej tolerancji witamin.

Polecane produkty:

Acerola C - naturalna witamina C
Chcemy zaproponować Państwu naturalną witaminę C o długotrwałym działaniu - wiśnie Acerola, które zawierają jej najwięcej na świecie. Dostarczają one 30 razy więcej witaminy C niż cytryna.
Zobacz tutaj ...
CCA - naturalne przeciwutleniacze
Receptura CCA to: bioflawonoidy cytrusowe, koenzym Q10, beta-karoten, naturalna witamina C, polifenole z pestek winogron, polifenole z zielonej herbaty, ziele herbaciane Cistus, owoc granatu, OPC, likopina, melony, korzeń lukrecji..
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

3 komentarzy do "Leczenie witaminą C – jaką najlepiej wybrać?"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
JAnina
Gość

Najlepsza jest lewoskrętna witamina C i taka która sie uwalnia powoli w naszym organiźmie. W przeciwnym razie bardzo szybko zostanie wydalona…ot, taka ciekawostka.

Alina
Gość

Od ponad miesiąca biorę witaminę C […] i muszę przyznać, że bardzo dawno nic mnie nie złapało 🙂 Mam wrażenie, że wszyscy dookoła chorują a ja nie 🙂

Kamil Kaczmarczyk
Gość

Witamina C, żeby dobrze się wchłaniała, a to nie koniec bo musi być jeszcze wykorzystana przez Twój organizm, musi być naturalna, przede wszystkim. Forma płynna ma kilkukrotnie lepsze działanie, ale to nie wszystko nie może zostać pozbawiona składników tzw. tła rośliny z której została pozyskana innymi słowy, musi również posiadać składniki mikro i makro z pozyskanej rośliny.
Ja używam tej poniżej, jak znajdziesz lepszą proszę daj mi znać.

wpDiscuz