Spirulina morska a słodkowodna – podobieństwa i różnice

Spirulina morska a slodkowodna podobienstwa i rozniceSpirulina do dość zróżnicowana grupa systematyczna alg. Wśród gatunków wykorzystywanych w suplementacji diety znajdują się zarówno Spirulina morska, jak i Spirulina słodkowodna. Choć różnice między nimi są nieznaczne, to w pewnych przypadkach mogą być znaczące. Dlatego warto je znać.

Spirulina morska a słodkowodna

Zdecydowanie najważniejszym czynnikiem, którym różnią się algi morskie od słodkowodnych jest zawartość jodu. Ten pierwiastek praktycznie nie występuje w gatunkach słodkowodnych (słodka woda jest go także niemal pozbawiona), natomiast algi morskie, takie jak Spirulina maxima i Spirulina pacifica zawierają spore ilości jodu. W morskich gatunkach Spiruliny ilość jodu jest tak duża, że mogą one być stosowane jako jedyny element diety dostarczający ten pierwiastek (nie trzeba więc kupować mineralnej wody z jodem, ani nawet soli jodowanej). Gdyby porównać algi do innych źródeł jodu pochodzenia naturalnego, to jedynie rzeżucha, która zawiera go bardzo dużo, mogłaby równać się z algami z rodzaju Spirulina.

Mniej istotne różnice

Poza różną zawartością jodu, Spirulina morska od słodkowodnej odróżnia się jeszcze na przykład zawartość manganu. Również ten pierwiastek jest obecny w większych ilościach w algach morskich. Inaczej przedstawia się także skład białkowy, ponieważ żywe algi morskie muszą sprawniej zarządzać stosunkami wodnymi i w tym celu wykorzystują specjalne klasy białek. Są to jednak różnice na tyle nieznaczne, że można je najczęściej zupełnie pominąć. Nie ma innego składnika, którego różnice w zawartości byłyby choć w połowie tak wyraźne, jak właśnie jodu. W przypadku większości substancji są one większe między poszczególnymi gatunkami morskimi lub słodkowodnymi niż między grupami żyjącymi w różnych środowiskach.

Podobieństwa między Spiruliną morską, a słodkowodną

Spirulina to rodzaj taksonomiczny. Już samo to, że organizmy te znajdują się w jednej grupie wydzielonej przez naukowców, świadczy dobitnie o tym, że są one do siebie podobne. Oczywiście pojawiają się pewne różnice morfologiczne czy w składzie biochemicznym, ale na poziomie suplementu diety nie są już tak duże. Oba typy suplementów są stosowane tak samo, ich skład jest bardzo podobny i nie udowodniono żadnych istotnych różnic w działaniu. Zdecydowanie więcej zależy od jakości samego preparatu, a nie od gatunku algi użytej do jego produkcji.

Podsumowanie

Spirulina morska i słodkowodna środowiskiem w jakim są hodowane. To przekłada się na różny skład jaki posiadają m.in. zawartość jodu. Dlatego osoby mające problemy z tarczycą powinny przyjmować Spirulinę słodkowodną, najlepiej tą bez zawartości jodu. Poza tym nie ma żadnych bardziej znaczących różnic między poszczególnymi gatunkami. Jeśli więc ilość jodu jest obojętna, można jako suplement wybrać zupełnie dowolną Spirulinę. Oczywiście dbając o wybór tej, która hodowana i wyprodukowana została z troską o najwyższą jakość i czystość chemiczną.

Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...
11 komentarzy:
  1. Kinga
    Kinga says:

    Ja mam niedoczynność tarczycy, ale przyjmuję już jod w hormonach, które muszę brać. Bardzo ciekawy i przydatny tekst. Pozdrawiam 🙂

    Odpowiedz
  2. Ula
    Ula says:

    Parę łyżek spiruliny w swoim życiu zjadłam. Ale za nią nie przepadam. Wiem, że jest nam potrzebna, dlatego czasami gdzieś ją “ukrywam”, choćby w jakimś zielonym koktajlu

    Odpowiedz
  3. Agata
    Agata says:

    Morze i jod – chyba od dziecka znam te zależność 🙂 wakacje nad morzem na plus, a teraz można i ze spirulina dodać sobie zdrowia – super!

    Odpowiedz
  4. Bożena
    Bożena says:

    Nigdy nie spożywałam spiruliny. Musze poczytać więcej o jej zaletach i działaniu i może spróbuję dodać do swojej diety 😉

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *