Sfermentowana soja a układ trawienny

Sfermentowana soja a uklad trawiennySfermentowana soja, a w zasadzie soja natto, bo tak się ją nazywa od szczepu baterii fermentacyjnych dodawanych w tradycyjnej recepturze do ugotowanej soi. Jest jedną z najlepiej przyswajalnych form spożywczych tej rośliny. W przypadku soi bowiem pojawiało się mnóstwo zarzutów o to, że zawiera niekorzystne dla zdrowia formy izomeryczne fitoestrogenów, o to, że jest ciężkostrawna, że może prowadzić do zaparć. Jeśli tak, to soja natto takich niekorzystnych właściwości już nie ma.

Co się dzieje w czasie fermentacji soi?

Jeśli do ugotowanej soi doda się kultury bakterii Bacillus natto, to zaczną odzie produkować spore ilości bakteryjnego enzymu, nattokinazy. Wszystkie jej funkcje nie są do dziś opisane, natomiast już w 1980 roku potwierdzono naukowo, że substancja ta wykazuje bardzo silne działanie przeciwzakrzepowe. Wykorzystano to przy produkcji antyzakrzepowej aspiryny, która musi być podawana w znacznie większych ilościach, a poza tym jest substancją odpowiedzialną za podrażnienia błony śluzowej żołądka.

Nattokinaza prawdopodobnie odpowiada – w sposób pośredni lub bezpośredni – za szereg innych przemian, które zmieniają dostępność poszczególnych związków zawartych w ziarnach soi.

Co takiego kryje się w sfermentowanej soi?

W czasie fermentacji zmienia się forma, pod jaką w ziarnach występują fitoestrogeny. Związki te, pokrewne ludzkim estrogenom, czyli żeńskim hormonom płciowym, mogą je w jakimś zakresie zastępować, co wykorzystuje się, przygotowując z natto suplementy dla kobiet w okresie menopauzy. Ważna jest także zawartość witaminy K i D, które razem z wapniem zapobiegają osteoporozie.

Soja natto i układ trawienny

Fermentowana soja jest doskonałym probiotykiem i prebiotykiem jednocześnie. Dzięki niej wzrasta zdolność do samoregulacji w obrębie jelitowego mikroekosystemu, przewód pokarmowy oczyszczany jest z nadmiaru śluzu, a całkiem spore ilości błonnika powodują wyrównanie tempa perystaltyki na optymalnym poziomie. Teoretycznie podobne właściwości mają wszystkie rośliny strączkowe, ale tylko w przypadku natto działanie takie bardzo rzadko powoduje efekty uboczne. Przypuszcza się, że któryś ze składników sfermentowanej soi odpowiada także za regulacje tempa wymiany kosmków jelitowych (fizjologicznie wszystkie powinny zostać wymienione w ciągu od 3 do 6 miesięcy, natomiast przy niewłaściwej diecie okres ten może ulec skróceniu lub wydłużeniu).

Korzystne działanie sfermentowanej soi na układ trawienny objawia się także poprzez wpływ na przyswajalność cholesterolu. Dzięki zawartości pewnych związków o charakterze peptydowym i tłuszczowym „zły” cholesterol jest dezaktywowany, trudniej jest go wchłonąć, za to o wiele łatwiej może zostać usunięty z organizmu. Ponieważ jednak nie powoduje to drastycznego wzrostu ilości tłuszczów przesuwanych w świetle jelita, natto nie powoduje rozregulowania tempa procesów trawiennych.

Oczyszczanie jelita, czyli natto w walce z zaparciami

Fermentowana soja, podobnie jak większość warzyw strączkowych, zawiera spore ilości błonnika. Jest on niestrawny, natomiast zdecydowanie nie można powiedzieć, że nie ma żadnego znaczenia. Błonnik jest substancją odżywczą dla drobnoustrojów zasiedlających jelita.

Natomiast w przypadku soi natto bardzo ważne jest, że dzięki dodatkowi bakterii fermentujących produkt ten jest wzbogacony o wiele witamin i minerałów, które korzystnie wpływają na proces kształtowania się mikroflory oraz utrzymanie jej naturalnej równowagi. Przy tym ilość błonnika jest na tyle duża, że powoduje on niewielki wzrost tema ruchów perystaltycznych, usuwa gromadzące się na powierzchni jelita grudki pokarmu i śluzów, które odpowiadają za uczucie ciężkości, wzdęcia i zaparcia. Natto reguluje także ilość dostępnej w przewodzie pokarmowym wody, dzięki czemu pozwala we właściwy sposób nawadniać jelita i sprzyja utrzymaniu właściwej konsystencji śluzu.

Gdzie kupić i jak podać?

Natto można kupić w formie „kuleczek”, suszonej fermentowanej soi. Produkt ten jest bezwonny, ale smaku też za bardzo nie ma, więc dodaje się go wszędzie, choć bez nadziei na to, że smak potrawy się poprawi. Bardzo często suszona soja jest sprzedawana jako dodatek do suplementów w postaci sproszkowanej. Nie ma to większego wpływu na przyswajalność, natomiast jest to postać neutralna pod względem smakowym.

Co ważne, tego rodzaju suplementy najczęściej są wieloskładnikowe i poza fermentowaną soją zawierają także preparaty witaminowe lub dodatki ziołowe – takie połączenia działają silniej na zasadzie wzajemnego wzmacniania efektów. Sfermentowana soja nie daje objawów niepożądanych, działa dość wszechstronnie i jest produktem doskonałym dla wegetarian także ze względu na obecność aminokwasów egzogennych.

Polecane produkty:

Olej kokosowy
Olej kokosowy, inaczej nazywany też masłem kokosowym, jest idealnym składnikiem w każdej kuchni. Jego naturalny skład sprawia, że jest trwały i stabilny termicznie, dzięki czemu podczas smażenia nie powstają rakotwórcze substancje.
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *