Kolagen w pożywieniu – źródła

Kolagen w pożywieniu - źródłaKolagen w pożywieniu może znajdować się w różnego rodzaju produktach. Nie bez powodu dietetycy oraz specjaliści żywieniowi zalecają aby ten składnik jak najczęściej występował w diecie. Kolagen bowiem zapobiega zmarszczkom, zapewnia skórze jędrność, elastyczność oraz utrzymuje stawy we właściwej kondycji. W jakich produktach więc go szukać? Poznajmy bliżej źródła kolagenu w pożywieniu.

Kolagen i jego funkcje

Kolagen to rodzaj białka, które zbudowane jest z aminokwasów, które wchodząc w skład tkanki łącznej, mięśni, skóry oraz kości. Jego zadaniem jest utrzymywanie właściwej kondycji stawów, chrząstek oraz skóry. Ponadto zapewnia odpowiednie jej nawilżenie oraz korzystnie wpływa na układ odpornościowy. Należy zaznaczyć, że kolagen naturalnie występuje w organizmie człowieka. Z wiekiem jednak proces jego produkcji ulega zaburzeniu.

Jego wyraźny spadek odnotowuje się po ukończeniu 26 roku życia. Odbija się to między innymi na kondycji stawów i samego kręgosłupa, przez co mogą zacząć występować problemy z poruszaniem się. Niedostateczna ilość kolagenu wpływa także na kondycję skóry. Gruczoły potowe i łojowe osłabiają swą pracę, z czasem całkowicie zanikając. Efektem tego jest sucha, mniej elastyczna skóra z pojawiającymi się drobnymi zmarszczkami.

Niska ilość kolagenu w organizmie przekłada się również na stan włosów oraz paznokci. W tym celu warto uzupełniać jego niedobory m.in. przy pomocy suplementów, ale również codziennej diety.

Kolagen w pożywieniu

Kolagen w pożywieniu najczęściej występuje w produktach takich jak:

  • żelatyna spożywcza
  • galaretki owocowe i warzywne
  • ryby w galarecie
  • kurze łapki
  • golonka
  • salceson
  • chrząstki rekina
  • podroby

Mimo, iż włączanie tych produktów do diety ma swoje plusy i wykazuje pozytywne działanie na organizm człowieka, to nadmiar ich w codziennym menu nie jest jednak wskazany. Wszystko dlatego, że zwykle są to produkty pochodzenia zwierzęcego o dużej zawartości tłuszczu. Zbyt duża jego ilość w diecie może z kolei negatywnie przełożyć się na układ krążenia, przyczyniać się do zwiększenia poziomu cholesterolu we kwi, a także zwiększenia masy ciała.

Co wspomaga produkcję kolagenu?

1. Witamina C.

Dieta mająca na celu zwiększenie ilości kolagenu w organizmie powinna uwzględniać odpowiednią podaż witaminy C, która odgrywa znaczącą rolę w procesie syntezy kolagenu. Jej doskonałym źródeł jest m.in. szpinak, jarmuż, czerwona papryka, szparagi, kapusta. Jej jednoczesne przyjmowanie wraz z kolagenem może przynieść jeszcze większy efekt poprawy jakości skóry. Witamina C bowiem opóźnia procesy starzenia się skóry, wygładza i oczyszcza ją. Dodatkowo korzystnie oddziałuje na naczynia krwionośne. Wzmacnia ich ściany, zapobiegając tworzeniu się tzw. pajączków.

2. Witamina A.

Witamina A zaliczana jest do grupy antyoksydantów, których jedną z funkcji jest działanie odmładzające. Spowalnia więc procesy starzenia się skóry i przeciwdziała pojawianiu się zmarszczek. Doskonałym źródłem witaminy A jest marchewka, jaja, mleko, łosoś, wątróbka, pomidor, czerwona papryka.

3. Witamina E.

Warunkuje nawilżenie skóry, a także osłania ją przed szkodliwym działaniem promieni UV. Witamina E występuje m.in. kiełkach pszenicy, ziarnach sezamu, płatkach zbożowych, orzechach, migdałach, nasionach słonecznika.

4. Flawonoidy.

Chronią kolagen przed procesami rozpadu. Obecne są w owocach tj. czarna porzeczka, jagody, aronia, winogrona oraz warzywach jak np. burak, pomidor, brokuł.

5. Koenzym Q 10.

W diecie kolagenowej warto uwzględnić również produkty dostarczające organizmowi koenzym Q10. Wykazuje on bowiem właściwości opóźniające procesy starzenia się skóry. Jego źródłem są m.in. kiełki pszenicy, rośliny strączkowe oraz tłuste ryby.

Kapsułki z kwasem hialuronowym
Kwas hialuronowy decyduje nie tylko o jędrnej i gładkiej skórze, ale także jest głównym składnikiem płynu stawowego i pełni funkcję "smaru" przy wykonywaniu ruchu redukując ból. Jego głównym zadaniem jest regulacja zawartości wody w przestrzeni ...
Zobacz tutaj ...
7 komentarzy:
  1. Ewa
    Ewa says:

    Czytałam, że spożywanie kolagenu może być dobre dla skóry, zastanawiam się tylko czy w procesie trawienia nie zostanie całkowicie rozbity? 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *