Dieta redukcyjnaDieta redukcyjna polega na spożywaniu mniejszej liczby kalorii, niż organizm człowieka potrzebuje. Oznacza to, że jeśli zapotrzebowanie dzienne wynosi 2500 kcal, posiłki spożywane w ciągu całego dnia powinny dostarczać mniej kalorii niż 2500.

Czym charakteryzuje się dieta redukcyjna?

Dieta redukcyjna często stosowana jest w leczeniu otyłości. Współcześnie przyjmuje się, że jednym z głównych celów leczenia otyłości jest redukcja masy ciała o 10% w ciągu pół roku (6 miesięcy), a następnie utrzymanie jej przez dłuższy czas. Już nawet niewielki ubytek masy ciała daje liczne korzyści zdrowotne poprzez zmniejszenie stężenia lipidów, glukozy oraz ciśnienia tętniczego krwi.

Stosowanie diety redukcyjnej wymaga zmiany sposobu żywienia praktycznie do końca życia, aby zapobiec ponownemu wzrostowi masy ciała do poziomu z okresu przed leczeniem. Modyfikacja stylu życia jest trudna, dlatego często proponuje się różne „diety cud” – niekiedy szkodliwe dla zdrowia. Są one często propagowane w kolorowych czasopismach przeznaczonych dla kobiet jako skuteczne i błyskawiczne metody redukcji masy ciała. Diet takich nie powinno się jednak stosować, ponieważ mogą wywierać niekorzystny wpływ na zdrowie.

Najlepszym sposobem korzystania z diety redukcyjnej jest konsultacja z doświadczonym dietetykiem. Ważna jest nie tylko rezygnacja z niektórych produktów spożywczych, ale także zastąpienie ich innymi, mniej kalorycznymi, lecz o podobnych właściwościach odżywczych, aby zapobiec niedoborom składników odżywczych.

Cele diety redukcyjnej

Głównym celem diety redukcyjnej jest obniżenie poziomu tkanki tłuszczowej w organizmie, a tym samym zrzucenie zbędnych kilogramów.

Taka dieta często jest stosowana przez osoby:

  • otyłe i z nadwagą;
  • aktywne fizycznie będące na etapie redukcji;
  • z zaburzeniami metabolicznymi;
  • z niektórymi chorobami wiążącymi się z otyłością.

Dieta niskokaloryczna

Przykładem diety redukcyjnej może być dieta niskokaloryczna. Cechuje się ona podażą kalorii na poziomie 1200 kcal u kobiet i 1800 kcal u mężczyzn. Celem uzyskania redukcji masy ciała o 1 kg w ciągu tygodnia zmniejsza się o 1000 kcal dzienne spożycie w stosunku do zapotrzebowania. Dieta ta jednak wiąże się ze znaczną redukcją podaży kalorii, w związku z czym nieodpowiedni dobór produktów spożywczych przy długotrwałym stosowaniu takiej diety może narazić użytkownika na niedobory.

Dieta redukcyjna

Zasady diety redukcyjnej

Na samym początku należy obliczyć dzienne zapotrzebowanie kaloryczne aby wiedzieć, ile kalorii dziennie można spożywać. Obliczając takie zapotrzebowanie należy wziąć pod uwagę szereg czynników, takich jak:

  • wiek;
  • płeć;
  • wzrost;
  • aktywność fizyczną, tryb życia (siedzący, aktywny);
  • choroby;
  • skład ciała;
  • ciąża lub karmienie piersią.

Podstawowy podział zapotrzebowania energetycznego biorący pod uwagę wyłącznie płeć i aktywność fizyczną prezentuje się następująco:

  • mała aktywność fizyczna – 1900-2700 kcal dla kobiet i 2300-3000 kcal dla mężczyzn;
  • umiarkowana aktywność fizyczna – 2000-3000 kcal dla kobiet i 2600-3600 kcal dla mężczyzn;
  • duża aktywność fizyczna – 2600-3700 kcal dla kobiet i 3200-4600 kcal dla mężczyzn.

Jeśli mamy ustalone dzienne zapotrzebowanie, należy tak zbilansować codzienne menu, aby dostarczało mniej kalorii o około 500-1000, w zależności od potrzeb. Ponadto dieta redukcyjna powinna zawierać sporo owoców i warzyw. Ważna jest także rezygnacja z przetworzonych produktów, ograniczenie spożycia tłuszczów zwierzęcych i cukrów prostych, a także wprowadzenie do diety superfoods.

Czy sama dieta redukcyjna wystarczy?

Aby zredukować poziom tkanki tłuszczowej sama dieta nie wystarczy. Wprawdzie stosując wyłącznie dietę redukcyjną dojdzie po pewnym czasie do zmniejszenia masy ciała. Jednakże taka osoba narazi się na efekt jo-jo, a zrzucenie zbędnych kilogramów nie będzie polegało wyłącznie na likwidacji poziomu tłuszczu. Dojdzie bowiem także do zmniejszenia masy mięśniowej. Właśnie dlatego, aby schudnąć w zdrowy sposób niezwykle ważna jest codzienna aktywność fizyczna. Może to być zarówno korzystanie z siłowni, grupowych zajęć fitness jak i basen, jazda rowerem, konno czy jakakolwiek inna aktywność fizyczna. Ważne, aby wybrany sport wykonywać z chęcią, powinien zatem być dopasowany do indywidualnych zainteresowań.

Bibliografia

  1. Pilis A., Pilis K., Pilis W., Wpływ rodzaju stosowanej diety i aktywności ruchowej na masę ciała i funkcjonowanie organizmu, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, XI/2012.
  2. Ostrowska L., Stefańska E., Adamska E., Tatałaj E., Waszczeniuk M., Wpływ leczenia dietą redukcyjną na skład ciała i modyfikację składników odżywczych w dziennej racji pokarmowej u otyłych kobiet, Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii, 4/2010.
  3. Biedrzycka K., Porównanie zaleceń żywieniowych z popularnymi dietami oraz skutki ich stosowania, Warszawa 2015.
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina + Chlorella - naturalne oczyszczanie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, wspomaga odmładzanie organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia kondycję organizmu, dodaje sił witalnych, ...
Zobacz tutaj ...
Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...