Wyprzedaż Spirulina Febico
Wyprzedaż Spirulina Febico

Aktualizacja: 28 grudnia 2020

Jak pozbyć się otyłości brzusznej?Jak pozbyć się otyłości brzusznej w zdrowy i skuteczny sposób? Z pewnością należy jak najszybciej podjąć walkę z tą chorobą, ponieważ może nawet zagrażać życiu. Nie wspominając o aspektach estetycznych i psychicznych. Przy otyłości brzusznej skraca się również średni czas życia.

Czym jest otyłość brzuszna?

Otyłość brzuszna, zwana również wisceralną, to poważna choroba manifestująca się przede wszystkim znacznym, widocznym zwiększeniem obwodu pasa. Aby ją zdiagnozować, należy zmierzyć obwód talii. Na otyłość brzuszną wskazuje powyżej 94 cm w pasie u mężczyzn i powyżej 88 cm u kobiet. Znacznie częściej chorobę obserwuje się u mężczyzn. U kobiet przeważa otyłość pośladkowo-udowa.

W otyłości brzusznej szczególnie często występują przewlekłe choroby niezakaźne, takie jak: miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, udar mózgu, niektóre nowotwory złośliwe czy choroby kostno-stawowe. Takich ilości tych chorób nie obserwuje się przykładowo w otyłości udowo-pośladkowej. Dodatkowo przy otyłości wisceralnej obserwuje się otłuszczenie ważnych narządów jamy brzusznej. W związku z tym otyłość brzuszna stanowi najpoważniejszy, najgroźniejszy dla zdrowia rodzaj otyłości.

Jak się pozbyć otyłości brzusznej?

Celem terapii otyłości brzusznej jest nie tylko jej zmniejszanie, ale również poprawa ogólnych parametrów fizjologicznych organizmu oraz zapobieganie ponownemu przybieraniu na wadze. Kontrola masy ciała musi być dożywotnia, ponieważ otyłość, jako choroba przewlekła, ma skłonności do nawrotów.

Zobacz również: Zdrowe odchudzanie – szybkie, skuteczne i trwałe.

Ocena parametrów psychicznych i emocjonalnych

Walka z otyłością wymaga pełnej motywacji i samokontroli ze strony osoby otyłej. Często zauważa się rezygnację z walki o zdrowie, nietrzymanie diety, dalszy brak aktywności fizycznej. Przed przystąpieniem do zwalczania otyłości należy przyjrzeć się parametrom takim jak:

  • zaburzenia nastroju, ewentualna depresja;
  • narażenie na przewlekły stres w życiu;
  • objawy kliniczne otyłości, współwystępujące choroby i to, jak to wszystko wpływa na psychikę takiej osoby;
  • zwyczaje żywieniowe;
  • styl życia – w tym rodzaj wykonywanej pracy i codzienna aktywność fizyczna;
  • motywacja do zmian.

Mając obraz wszystkich tych parametrów można ustalić jak najbardziej możliwy do zrealizowania plan. Jeśli twoja motywacja jest mała i dodatkowo zmagasz się z depresją czy zaburzeniami nastroju, warto udać się na wizytę do psychoterapeuty. Odchudzanie się przy konsultacjach z takim specjalistą z pewnością pomoże poradzić sobie z problemami i wpłynie na rezultat leczenia.

Dieta

Cel diety odchudzającej powinien być realny do osiągnięcia. Nie można drastycznie uciąć ilości spożywanych kalorii i głodzić się lub spożywać tylko jeden posiłek dziennie. Efekt będzie odwrotny od oczekiwanego, a wręcz jeszcze gorszy. Brak odpowiednich składników odżywczych nie tylko spowoduje dalsze przybieranie na wadze, ale również upośledzi czynność wszystkich układów i narządów – odpornościowego, pokarmowego, serca, gruczołów wewnątrzwydzielniczych, gonad itd.

W pierwszej kolejności należy wyliczyć zapotrzebowanie kaloryczne, a następnie odjąć od niego 500-1000 kcal. Jeśli otyłość brzuszna wiąże się z dolegliwościami lub dana osoba cierpi na inne schorzenia czy choroby, powinna skorzystać z usług doświadczonego dietetyka. Nie powinno się wówczas wdrażać takiej diety na własną rękę. Podstawowe wskazówki dietetyczne:

  • unikaj podjadania między zaplanowanymi posiłkami;
  • ogranicz gęstość energetyczną posiłków;
  • nie opuszczaj śniadań, ponieważ zwiększa to ryzyko napadu głodu i podjadania;
  • nie jedz na noc.

Warto wprowadzić do codziennej diety suplementy wspomagające zmniejszanie otyłości brzusznej, takie jak probiotyki czy koenzym Q10.

Aktywność fizyczna

Początkowo zaleca się 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej 3-5 razy w tygodniu. W razie możliwości można zwiększyć czas jej trwania do godziny. Należy wybrać taką aktywność, która będzie wykonywana z przyjemnością i chętnie. Nie należy zbyt obciążać stawów, ponieważ w efekcie tego typu otyłości i tak są już osłabione. Dobrym pomysłem będzie pływanie, jazda na rowerze oraz aerobik dla otyłych.

Nie należy przesadzać z nadmierną aktywnością, ponieważ organizm osoby otyłej nie jest przygotowany na taki szok. Nadmierna aktywność fizyczna zwiększa ryzyko kontuzji, urazów oraz niebezpiecznego wyczerpania organizmu. Zmniejsza się również motywacja do ćwiczeń, co rzutuje na cały proces odchudzania.

Spirulina + Chlorella - naturalne oczyszczanie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, wspomaga odmładzanie organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia kondycję organizmu, dodaje sił witalnych, ...
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Brack M., Cocaul A., Otyłość brzuszna – ukryty zabójca, Wydawnictwo Vital, Białystok 2018.
  2. Szostak W., Szostak-Węgierek D., Kłosiewicz-Latoszek L., Konsekwencje zdrowotne otyłości, Postępy Nauk Medycznych, 9/2011.