Ryby

Ryby – rodzaje i wpływ na zdrowie

RybyRyby obecne w codziennej diecie korzystnie wpływają na zdrowie człowieka. Mimo że stanowią dość częsty posiłek wśród Polaków, to nie każdy z nas je docenia. Spożywanie ryb ma wiele zalet. Wspomagają pracę mięśnia sercowego, zwiększają odporność organizmu, a także wpływają na redukcję zbędnych kilogramów.

Ryby

Ryby to bardzo zdrowy i smaczny składnik codziennej diety. Stanowią źródło witaminy A, witaminy D, witaminy E oraz witamin z grupy B. W ich składzie znajdują się również cenne związki mineralne tj. fosfor, siarka, potas, sód, magnez, żelazo, cynk, miedź, mangan i jod. Należy również wspomnieć, że ryby zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Z kolei do ich najbardziej wartościowych składników należą kwasy omega -3.

Należy zaznaczyć, że mięso ryb uznaje się za bardziej wartościowe od wołowiny, wieprzowiny oraz drobiu. W związku z tym powinno pojawiać się ono jak najczęściej w naszym menu.

Rodzaje ryb

Główna klasyfikacja obejmuje ryby:

  • morskie (dorsz, halibut, makrela, śledź, tuńczyk, łosoś);
  • słodkowodne (pstrąg, karp, sandacz, jesiotr).

Inny podział wyróżnia ryby:

  • tłuste (makrela, śledź, łosoś, halibut, sardynka);
  • średnio-tłuste (karp, pstrąg);
  • chude (dorsz, morszczuk, sandacz, panga, flądra).

Wartości odżywcze ryb

Jak wiadomo mięso ryb stanowi źródło wielu ważnych dla nas składników odżywczych. W związku z tym systematyczne ich spożywanie przekłada się na wiele medycznych korzyści. Należy do nich:

  • zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób układu krążenia (obecne w rybach kwasy omega-3 obniżają ciśnienie krwi, wpływają na lepszą pracę naczyń krwionośnych oraz regulują poziom trójglicerydów);
  • wspomaganie pracy mózgu oraz całego systemu nerwowego. Kwasy omega-3 budują błony komórkowe, a gdy ich ilość spada pojawiają się problemy z pamięcią, koncentracją, a także dochodzi do rozwoju demencji;
  • ochrona przed rozwojem depresji oraz chorób psychicznych;
  • zapobieganie rozwojowi cukrzycy typu 2;
  • unikanie rozwoju choroby reumatycznej;
  • profilaktyka osteoporozy oraz chorób dotyczących tarczycy.

Czy wszystkie ryby są zdrowe?

Jak wiadomo ryba rybie nie równa. Różnica pomiędzy każdą z nich dotyczy przede wszystkim składu ich mięsa, który uwarunkowany jest wieloma czynnikami. Mowa tu przede wszystkim o gatunku ryb, wieku czy rodzaju ich pożywienia. Należy zaznaczyć, że ryby morskie zawierają więcej tłuszczu w związku z tym bogatsze są w dobroczynne kwasy tłuszczowe omega-3. Ryby słodkowodne również je zawierają, jednak w znacznie mniejszych ilościach. Jakie więc najlepiej wybierać? Przede wszystkim ryby morskie, które stanowią bogatsze źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Jakie ryby lepiej unikać?

Bardzo niską ilość białka, witamin oraz wartościowych kwasów tłuszczowych zawierają ryby słodkowodne np. panga. Istnieje również powszechna opinia, że panga należy do ryb neutralnych, ponieważ jest wręcz bez smaku i wyrazistego zapachu. Stąd też bardzo często wybierana jest ona przez osoby, które za rybami do końca nie przepadają.

Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *