Zalety Spiruliny – układ odpornościowy

Zalety Spiruliny - układ odpornościowyZalety Spiruliny to nie tylko bogactwo witamin i minerałów, ale także jej wpływ na nasz organizm. Ta niebiesko-zielona alga może wspomagać pracę układu odpornościowego, w dodatku na kilku frontach. Jakie korzyści może nieść jej spożywanie?

Co to jest Spirulina i jak wpływa na układ odpornościowy?

Spirulina to mikroskopijnej wielkości organizm, żyjący w wodzie i czerpiący energię z fotosyntezy. Jej naturalnym środowiskiem są alkaliczne zbiorniki wodne, tropikalnych i subtropikalnych stref naszej planety. Występuje głównie w Meksyku, Azji i Afryce Środkowej, choć uprawiana jest również w innych, sprzyjających warunkami miejscach.

Alga ta ma długą historię i służyła jako pożywienie już w czasach starożytnych Azteków. Doceniali ją przede wszystkim za wysoką wartość odżywczą oraz źródło wielu składników odżywczych (aminokwasów, kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów). Ważnym elementem w składzie Spiruliny są fitoskładniki. To głównie karotenoidy, fikocyjanina, luteina, zeaksantyna i chlorofil. Kombinacja wszystkich składników odżywczych nadają jej wiele korzystnych właściwości zdrowotnych.

Spożywanie Spiruliny może wpływać na układ odpornościowy:

  • łagodząc alergie. Według badań, przeprowadzonych na ludziach, Spirulina zwalcza alergie, a także jest w stanie redukować inne rodzaje zapaleń;
  • poprawiając funkcje odpornościowe organizmu, takie jak aktywność naturalnych komórek odpornościowych;
  • wspomagając aktywność przeciwwirusową, może zapobiegać infekcjom wirusowym.

Korzystne właściwości Spiruliny

Regularne przyjmowanie Spiruliny może wpływać na:

  • regulację poziomu cholesterolu i glukozy we krwi;
  • zmniejszenie stanów zapalnych i alergicznych;
  • skuteczną walkę z infekcjami wirusowymi;
  • wsparcie układu krążenia przed chorobami.

Oczywiście nie są to wszystkie korzyści dla naszego zdrowia. Przyjmowanie Spiruliny w postaci suplementu ma na celu wzmocnienie odporności organizmu, poprawę trawienia, dodanie energii, wsparcie układu sercowo-naczyniowego oraz mózgu, a także poprawę wielu innych aspektów związanych ze zdrowiem. Przede wszystkim jednak wczesne badania potwierdzają jej działanie na układ odpornościowy.

Zalety Spiruliny – układ odpornościowy

Badania wykazują, że Spirulina może wywierać wpływ na układ odpornościowy, zmniejszając stany zapalne i wzmacniając funkcje odpornościowe organizmu. [1], [2] Dokładniej mówiąc:

  • wpływa na zmniejszenie poziomu zapalnych cytokin takich jak IL-4 (szczególnie podwyższona w tracie alergii), IL-6 oraz TNFα;
  • wpływa na zwiększenie cytokin, które kontrolują odpowiedź immunologiczną oraz aktywność komórek układu odpornościowego (IL-2);
  • zwiększa aktywność komórek NK (Natural Killer), odpowiedzialnych za zjawisko naturalnej cytotoksyczności;
  • wpływa na produkcję przeciwciał.

Spirulina, jako suplement wspierający układ odpornościowy, wykazuje trzy, poparte badaniami zalety:

  1. Zwiększa odporność organizmu, szczególnie u osób starszych.
  2. Łagodzi objawy alergii.
  3. Wykazuje aktywność przeciwwirusową, potwierdzoną w przypadku wirusowego zapalenia wątroby typu C.

Niemniej wiele osób używa Spiruliny również w innych dolegliwościach związanych z chorobami autoimmunologicznymi, jak choćby RZS. Niestety możliwości badań w tym obszarze ograniczone są tylko do zwierząt i badań na poziomie komórkowym.

Badania na temat Spiruliny

Zalety Spiruliny potwierdzają różne badania, które zostały przeprowadzone zarówno na zwierzętach, jak i na ludziach.

Badania na zwierzętach

Badania przeprowadzone na zwierzętach, jak i na próbkach sugerują, że Spirulina:

  • chroni przed reakcjami alergicznymi u gryzoni; [3] [4]
  • intensyfikuje funkcje układu odpornościowego u kurcząt. [5]

Badania na ludziach

Badania kliniczne przeprowadzone na ludziach wykazują, że Spirulina wzmacnia układ odpornościowy, łagodzi objawy alergii, a także wykazuje właściwości przeciwwirusowe.

8 g Spiruliny dziennie może poprawić odporność organizmu u osób starszych.

Badanie to miało za zadanie sprawdzić, czy Spirulina jest skuteczną, zdrową żywnością dla osób starszych. W teście brało udział 78 osób w wieku 60-87 lat, podzielonych na dwie grupy – placebo i tych przyjmujących 8 g Spiruliny dziennie przez 17 tygodni. Grupa przyjmująca algi doświadczyła obniżenie poziomu cholesterolu, a także poprawę funkcji układu odpornościowego.

Według naukowców Spirulina korzystnie wpływa na profile lipidowe, zmienne immunologiczne i zdolności antyoksydacyjne u osób starszych obu płci.

3 g Spiruliny dziennie może poprawić i wzmocnić działanie układu odpornościowego.

W tym badaniu uczestniczyło 40 starszych osób, powyżej 50 roku życia, którzy przez okres 12 tygodni przyjmowali codziennie 3 gramy Spiruliny. Celem badania było zmierzenie wpływu Spiruliny na anemię oraz immunosenescencję – starzenie się limfocytów, komórek efektorowych układu odpornościowego. Suplementacja poprawiła liczbę białych krwinek oraz aktywność enzymu 2,3-dioksygenaza indolaminy-pirolu (IDO), który bierze udział w regulacji nasilenia procesów zapalnych.

Według naukowców przyjmowanie 3 gramów Spiruliny dziennie może złagodzić objawy anemii oraz aktywność IDO.

2 g Spiruliny dziennie może złagodzić objawy alergii

Podwójne ślepe badanie miało za zadanie ocenić skuteczność suplementacji w alergicznym nieżycie nosa. 150 uczestników otrzymywało placebo lub Spirulinę (w dawce 2 gramów dziennie) przez okres 6 miesięcy. Wynikiem była znaczna poprawa oraz zmniejszenie objawów alergii w grupie przyjmującej te algi.

Na podstawie tego badania naukowcy doszli do wniosku, że suplementacja Spiruliną jest klinicznie skuteczna w łagodzeniu objawów alergicznego zapalenia błony śluzowej nosa, w porównaniu z placebo.

Przyjmowanie Spiruliny platensis może łagodzić objawy zakażenia wirusem wątroby typu C

Badanie zostało przeprowadzone na 66 pacjentach z przewlekłym wirusowym zapaleniem wątroby typu C, których podzielono na dwie grupy. W jednej grupie podawano Spirulinę, a w drugiej lek wątrobowy – sylimarynę. W obu przypadkach zauważono poprawę różnych wskaźników w próbach wątrobowych, ale z lepszym rezultatem w grupie przyjmującej algi. 4 osoby przyjmujące Spirulinę zostały całkowicie wyleczone po 6 miesiącach terapii.

Według naukowców wyniki te mogą sugerować terapeutyczne możliwości Spiruliny w przypadku osób chorych na HCV.

Dawkowanie Spiruliny w przypadku odporności

Zalety Spiruliny, które zostały przedstawione w badaniach są jednoznaczne. Wykorzystywano dawki w zakresie 2 do 8 gramów dziennie. Większość suplementów sugeruje spożywanie około 3 gram Spiruliny dziennie. Z kolei badania pokazują, że minimalną skuteczną dawką są już 2 gramy (czyli 4 tabletki po 500 mg każda) tej algi. Dobrym pomysłem jest rozpocząć od mniejszej ilości, która pozwoli zobaczyć pierwsze efekty, a po pewnym czasie ewentualnie zwiększyć dawkę.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...
8 komentarzy:
  1. Sławka
    Sławka says:

    Dość sceptycznie podchodzę do suplementów. A gdybyś miała wybierać między spiruliną a chlorellą, to co byś wybrała?

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *