Rozdział 17. Równowaga kwasowo-zasadowa

Dieta większości ludzi jest dietą kwasową. Prawie każda żywność oczyszczona, zrobiona z cukru, białej mąki i innych szkodliwych składników jest kwasowa w swojej naturze. Napoje oraz większość sztucznie przetworzonych soków mają również odczyn kwaśny. To kwasowe pożywienie przyjmowane przez nas regularnie powoduje utratę równowagi Ph organizmu.

Równowaga kwasowo – zasadowa jest krytyczna dla zdrowia człowieka. Ph krwi musi być utrzymywane na ściśle określonym poziomie (około 7,2 na skali Ph). Spożywanie wysoko –kwasowego pożywienia i napojów powoduje utratę tej równowagi naszego ciała, co zmusza organizm do przedsięwzięcia kroków koniecznych do neutralizowania nadmiernego wpływu czynników kwasowych. Niestety nasz organizm ponosi również pewne koszty z tym związane, które zostaną opisane poniżej.

Jednym ze sposobów na przeciwdziałanie nadmiernemu wpływowi zakwaszenia organizmu jest zwiększenie oddychania wewnątrz komórkowego ponieważ tlen jest zasadowy, a dwutlenek węgla jest kwasowy. Poprzez wdychanie więcej tlenu i wydalanie więcej dwutlenku węgla organizm naturalnie reguluje równowagę Ph. To dlatego diabetycy z dużą zawartością cukru we krwi często potrzebują dotleniać organizm ponieważ ich krew jest zbyt kwaśna, a ciało próbuje uzyskać stan równowagi kwasowo – zasadowej.

Innym sposobem stosowanym przez organizm do neutralizowania kwasowej żywności i napojów spożywanych w diecie codziennej jest wykorzystanie alkalicznych minerałów zawartych w kościach i ich użycie. To dlatego spożywanie napojów owocowych powoduje wypłukiwanie zawartości minerałów w kościach i może prowadzić do utraty gęstości masy kostnej oraz może być początkiem osteoporozy. Pamiętajmy, im więcej napojów gazowanych pijemy tym słabsze stają się nasze kości.

Mikroalgi oferują wygodne rozwiązanie problemów utraty równowagi kwasowo – zasadowej większości diet. Zarówno chlorella jak i spirulina są alkaliczne co oznacza, że neutralizują wpływ kwasowej żywności i pomagają przesunąć poziom Ph na stronę zasadową. To, z kolei powoduje zwiększenie masy kości (ponieważ organizm nie musi poświęcać wapna do wyrównania Ph) i znacznie poprawia metabolizm. Spożywanie większej ilości żywności zasadowej jest dodatkowo silnie związane z poprawą systemu immunologicznego, działania mózgu, nerek, podniesieniem poziomu energii. Najlepsze rezultaty daje oczywiście włączenie mikroalg do codziennej diety i zmniejszenie spożycia przetwarzanej żywności oraz napojów owocowych.

Diety wysoko białkowe i nisko węglowodanowe zawierające duże ilości mięsa są również wysoko kwasowe, ponieważ mięso znajduje się po stronie kwasowej skali Ph. Dlatego niektóre sposoby utraty wagi przy pomocy nisko węglowodanowych diet powoduje także utratą masy kości, a nie tłuszczu! Zastąpienie częściowo mięsa białkiem ze spiruliny u osób korzystających z nisko węglowodanowych diet poprawia całkowitą równowagę Ph organizmu dostarczając w dalszym ciągu wartościowego białka.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *