Pestki słonecznika – wartości odżywcze

Pestki słonecznika to źródło licznych składników odżywczych. Należy do nich między innymi witamina A i E, które są cenne dla włosów, skóry i paznokci. W pestkach również można znaleźć fitosterole, warunkujące poziom cholesterolu oraz zapobiegające chorobom serca. Co jeszcze kryją w sobie pestki słonecznika oraz jaki wpływ wywierają na nasze zdrowie?

Główną cechą nasion słonecznika jest ich wyraźny wpływ na regulację poziomu cholesterolu w organizmie człowieka. W związku z tym powinny docenić je osoby, które walczą z problemem podwyższonego jego poziomu. Pestki słonecznika stanowią źródło wielu aminokwasów, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz minerałów tj. cynk, żelazo, potas czy wapń. Wyżej wymienione związki są istotne dla zachowania równowagi organizmu, a co za tym idzie naszego zdrowia i samopoczucia.

Właściwości pestek słonecznika

1. Zwiększają płodność.

Nasiona słonecznika są źródłem witaminy E, która nie tylko wpływa na kondycję włosów, skóry i paznokci, ale również na naszą płodność. Związek ten zapewnia prawidłowe funkcjonowanie narządów rozrodczych, szczególnie u mężczyzn. Należy zaznaczyć, że jego niedobór w organizmie znacznie zmniejsza syntezę istotnego hormonu nazywanego lutrpiną, prowadząc do zwyrodnienia plemników. Witamina E jest także bardzo ważna dla kobiet w ciąży.

2. Obniżają poziom cholesterolu.

Pestki słonecznika należą do produktów o największej zawartości fitosteroli, które są związkami o dużych możliwościach obniżających poziom cholesterolu we krwi. W celu zapobiegania jego wysokiego poziomu nie należy jednak przekraczać dziennej dawki, ponieważ mimo wielu cennych składników odżywczych, są produktem kalorycznym i obfitym w tłuszcze.

3. Zmniejszają ryzyko nowotworów.

Obecne w nasionach słonecznika fitosterole pozwalają uniknąć wielu chorób, nie tylko miażdżycy, ale również chorób nowotworowych, szczególnie tych dotyczących męskich narządów rozrodczych.

4. Niwelują zaparcia.

Ze względu na sporą zawartość błonnika, nasiona słonecznika korzystnie wpływają na układ pokarmowy regulując jego pracę. Z tego względu szczególnie sięgać po nie powinny osoby ze skłonnościami do zaparć.

5. Poprawiają wygląd skóry.

Ze względu na zawartość cynku, witaminy A i E nasiona słonecznika to produkt, który posiada olbrzymi wpływ na kondycję skóry. Pierwiastek ten wykazuje właściwości regeneracyjne, dzięki czemu przyspiesza gojenie się ran oraz podrażnień. Z tego względu nasiona słonecznika poprawiają wygląd cery trądzikowej. Ponadto witamina A i E nawilżają naskórek oraz zapobiegają jego rogowaceniu.

Pestki słonecznika w kuchni

Bez wątpienia pestki słonecznika korzystnie i wielokierunkowo wpływają na nasze zdrowie. Mimo to nie można jednak zapominać o ich walorach smakowych oraz o zastosowaniu nasion w kuchni. Są one tak smaczne, że często stanowią samodzielną przekąskę w ciągu dnia. Aby wzmocnić ich aromat i smak można nasiona delikatnie podsmażyć i przyprawić odrobiną soli. Pestki słonecznika to również świetny dodatek do musli, sałatek warzywnych oraz rybnych. Stanowią również składnik panierki do mięs.

Czy pestki słonecznika są kaloryczne?

Nasiona słonecznika zawierają wiele składników odżywczych. Należy jednak pamiętać, że są one produktem kalorycznym. 100 gram nasion zawiera aż 570 kcal oraz 49 gram tłuszczu. W związku z tym mimo, iż są bardzo zdrowe należy spożywać je jedynie jako dodatek do potraw.

Jakie nasiona słonecznika są najlepsze?

Ze względu na czynniki zdrowotne oraz odżywcze najczęściej zaleca się korzystanie z ziaren świeżych oraz suszonych. Przy zakupie nasion słonecznika należy zwracać szczególną uwagę. Nie powinny być one ani prażone ani solone, powinny być jednak w łupinach. Jak wiadomo nasiona można uprawiać samodzielnie, wykonuje się to tak samo jak w przypadku rzeżuchy.

Jak przechowywać słonecznik?

Ze względu na fakt, że ziarna słonecznika posiadają dużą zawartość tłuszczy najlepiej przechowywać je w lodówce.  W innym przypadku produkt może zjełczeć.

Wskazówki

  • aby zapobiec pobrudzeniu się paznokci podczas łuskania świeżych nasion słonecznika, można do tego wykorzystać specjalną łyżeczkę do szypułek.
  • w celu szybkiego obrania suszonych pestek słonecznika z łupin warto przesypać je do miski, a następnie zastosować mikser naprzemiennie go włączając i wyłączając.
  • w celu zapobiegania utraty składników odżywczych z nasion słonecznika należy przechowywać je w pojemniku oraz w lodówce.
Olej z czarnuszki w kapsułkach
Czarnuszka siewna (łac. Nigella sativa) jest naturalną substancją znaną od tysiącleci ze swych właściwości leczniczych. Znacząco wpływa na poprawę zmienionej chorobowo skóry. Działa antygrzybicznie, przeciwwirusowo, antyalergicznie, przeciwwrzodowo, ...
Zobacz tutaj ...
Bio olej z czarnuszki w płynie - 100% naturalny
Tłoczony na zimno olej z czarnuszki egipskiej dzięki swoim właściwościom może pomóc w zwalczaniu wszelkiego rodzaju zmian skórnych. Chroni komórki organizmu przed wolnymi rodnikami co powoduje, że skóra wygląda młodziej ...
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *