Żelazo – sprzymierzeniec krwi

Żelazo - sprzymierzeniec krwiŻelazo jest bardzo ważnym minerałem niezbędnym przy produkcji hemoglobiny, biorącej udział w transporcie tlenu z płuc do tkanek organizmu. Hemoglobina nadaje krwinkom czerwonym barwę, a jej głównym składnikiem jest właśnie żelazo, które magazynuje. Żelazo jest również zlokalizowane w naszych tkankach mięśniowych, które zaopatruje w tlen potrzebny do ich właściwego funkcjonowania.

Żelazo i jego rola w organizmie

Chociaż żelazo jest pierwiastkiem śladowym, spełnia bardzo istotną rolę w naszym organizmie. Jego niedobór prowadzi do zmniejszenia się liczby czerwonych krwinek, a w konsekwencji do anemii, która objawia się zmęczeniem, bladością, jak również spłyceniem oddechu. Niedobór żelaza jest bardzo powszechnym zjawiskiem wśród ludności całego świata. Występuje szczególnie wśród małych dzieci oraz dziewcząt będących w okresie dojrzewania. Kobiety z reguły potrzebują go więcej, gdyż muszą rekompensować straty jakie ponoszą podczas menstruacji. Kobiety ciężarne oraz będące w okresie karmienia piersią powinny zażywać dwa razy więcej żelaza niż zalecana dawka dzienna. Zapobiega to ewentualnym przedwczesnym porodom. Ekstra dawek żelaza potrzebują także sportowcy, aby dostarczyć sercu i mięśniom zdecydowanie więcej tlenu niezbędnego przy wzmożonym wysiłku fizycznym.

Żelazo – dawkowanie dzienne (poziom żelaza)

Rekomendowana zalecana dawka dzienna spożycia żelaza według RDA wynosi 18 miligramów dla mężczyzn w wieku 11-18 lat, a 10 miligramów mniej dla mężczyzn powyżej 19 lat. Kobiety w wieku 11-50 lat powinny przyjmować 18 miligramów na dobę, natomiast powyżej 50 lat o 10 miligramów mniej. Jednakże w ciąży dawkę żelaza należy zwiększyć, przy jednoczesnej konsultacji z lekarzem i wynosić powinna od około 30-60 miligramów na dobę.

Produkty bogate w żelazo

Najlepszym źródłem żelaza jest szpinak, produkty i pieczywo pełnoziarniste, sok z suszonych śliwek, podroby, orzechy, żółtko jaja, ser cheddar, soczewica i ciecierzyca. W pokarmach pochodzenia zwierzęcego żelazo występuje w łatwo przyswajalnej postaci hemowej. Jego przyswajalność z pokarmów roślinnych jest o wiele mniejsza. Przygotowywanie potraw w żeliwnych garnkach i patelniach, a szczególnie warzyw kwaśnych takich jak pomidory, wspomaga wchłanianie niehemowego żelaza. Proces przyspieszonego wchłaniania żelaza przyspiesza również witamina C, a warzywa duszone są lepszym źródłem żelaza niż surowe.

Na rynku istnieje wiele suplementów zawierających ten cenny pierwiastek. Te posiadające w swoim składzie węglan żelaza są najbardziej skuteczne. Innym wyborem mogą być preparaty z fumaranem żelaza, glukonianem żelaza, sulfonianem żelaza, a także dextranem żelaza podawanym w przypadku wstrzyknięć domięśniowych.

Przyjmowanie żelaza – objawy

Podczas przyjmowania żelaza kolor stolca zmienia się na czarny lub szary. Jest to normalny objaw pod warunkiem, że nie zaobserwujemy w nim śladów krwi. Wtedy musimy koniecznie zaprzestać stosowania suplementów i udać się do lekarza pierwszego kontaktu.

Niedobór żelaza

Nadmierna konsumpcja żywności, szczególnie wysoce przetworzonej, sprzyja niedoborom żelaza. Niedobór żelaza powoduje wiele niekorzystnych skutków zdrowotnych takich jak:

  • spadek sprawności fizycznej
  • zaburzenia wzrostu i rozwoju u dzieci
  • anemia, której objawami są bladość cery, uczucie ciągłego zmęczenia, częste bóle i zawroty głowy, duszności, rozdrażnienie oraz płytki oddech

Nadmiar żelaza w organizmie

Nadmiar żelaza w organizmie zdarza się znacznie rzadziej. Jednak jest on niezmiernie groźny i może być dla nas bardzo toksyczny. Szczególnie dla tych, którzy chorują na hemochromatozę – chorobę wywołaną nadmiernym wchłanianiem żelaza z przewodu pokarmowego. Hemochromatoza powoduje uszkodzenia trzustki, wątroby, serca
i stawów. Z reguły nie występuje u osób poniżej 50 roku życia, natomiast osoby po pięćdziesiątce, szczególnie mężczyźni powinni unikać dodatkowej suplementacji żelazem. Pierwszymi objawami przedawkowania są nudności, osłabienie, przyspieszone bicie serca, bóle brzucha, biegunka i wymioty. Natomiast w przypadku ciężkich zatruć mogą wystąpić także drgawki oraz śpiączka.

Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz błonnik. To źródło minerałów jak cynk, magnez, wapń, żelazo
Zobacz tutaj ...
Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...
3 komentarzy:
  1. Stopgap
    Stopgap says:

    Dwa poprzednie komentarze to niezły produkt placement 🙂 Szkoda tylko, że nazwy preparatu nie podali. Ale kasa za wpis jest… 🙂

    Odpowiedz
  2. ivona
    ivona says:

    Bardzo ważne w suplementacji żelaza jest to, żeby kupować tabletki z żelazem hemowym. daje dużo lepsze efekty, które pojawiają się szybciej i nie kosztem złego samopoczucia.

    Odpowiedz
  3. ula
    ula says:

    Najlepiej przyswajalne jest żelazo hemowe, a są suplementy diety, które takie żelazo zawierają i to właśnie one najlepiej działają – są najskuteczniejsze.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *