Żelazo – sprzymierzeniec krwi

Żelazo - sprzymierzeniec krwiŻelazo jest bardzo ważnym minerałem niezbędnym przy produkcji hemoglobiny, biorącej udział w transporcie tlenu z płuc do tkanek organizmu. Hemoglobina nadaje krwinkom czerwonym barwę, a jej głównym składnikiem jest właśnie żelazo, które magazynuje. Żelazo jest również zlokalizowane w naszych tkankach mięśniowych, które zaopatruje w tlen potrzebny do ich właściwego funkcjonowania.

Żelazo i jego rola w organizmie

Chociaż żelazo jest pierwiastkiem śladowym, spełnia bardzo istotną rolę w naszym organizmie. Jego niedobór prowadzi do zmniejszenia się liczby czerwonych krwinek, a w konsekwencji do anemii, która objawia się zmęczeniem, bladością, jak również spłyceniem oddechu. Niedobór żelaza jest bardzo powszechnym zjawiskiem wśród ludności całego świata. Występuje szczególnie wśród małych dzieci oraz dziewcząt będących w okresie dojrzewania. Kobiety z reguły potrzebują go więcej, gdyż muszą rekompensować straty jakie ponoszą podczas menstruacji. Kobiety ciężarne oraz będące w okresie karmienia piersią powinny zażywać dwa razy więcej żelaza niż zalecana dawka dzienna. Zapobiega to ewentualnym przedwczesnym porodom. Ekstra dawek żelaza potrzebują także sportowcy, aby dostarczyć sercu i mięśniom zdecydowanie więcej tlenu niezbędnego przy wzmożonym wysiłku fizycznym.

Żelazo – dawkowanie dzienne (poziom żelaza)

Rekomendowana zalecana dawka dzienna spożycia żelaza według RDA wynosi 18 miligramów dla mężczyzn w wieku 11-18 lat, a 10 miligramów mniej dla mężczyzn powyżej 19 lat. Kobiety w wieku 11-50 lat powinny przyjmować 18 miligramów na dobę, natomiast powyżej 50 lat o 10 miligramów mniej. Jednakże w ciąży dawkę żelaza należy zwiększyć, przy jednoczesnej konsultacji z lekarzem i wynosić powinna od około 30-60 miligramów na dobę.

Produkty bogate w żelazo

Najlepszym źródłem żelaza jest szpinak, produkty i pieczywo pełnoziarniste, sok z suszonych śliwek, podroby, orzechy, żółtko jaja, ser cheddar, soczewica i ciecierzyca. W pokarmach pochodzenia zwierzęcego żelazo występuje w łatwo przyswajalnej postaci hemowej. Jego przyswajalność z pokarmów roślinnych jest o wiele mniejsza. Przygotowywanie potraw w żeliwnych garnkach i patelniach, a szczególnie warzyw kwaśnych takich jak pomidory, wspomaga wchłanianie niehemowego żelaza. Proces przyspieszonego wchłaniania żelaza przyspiesza również witamina C, a warzywa duszone są lepszym źródłem żelaza niż surowe.

Na rynku istnieje wiele suplementów zawierających ten cenny pierwiastek. Te posiadające w swoim składzie węglan żelaza są najbardziej skuteczne. Innym wyborem mogą być preparaty z fumaranem żelaza, glukonianem żelaza, sulfonianem żelaza, a także dextranem żelaza podawanym w przypadku wstrzyknięć domięśniowych.

Przyjmowanie żelaza – objawy

Podczas przyjmowania żelaza kolor stolca zmienia się na czarny lub szary. Jest to normalny objaw pod warunkiem, że nie zaobserwujemy w nim śladów krwi. Wtedy musimy koniecznie zaprzestać stosowania suplementów i udać się do lekarza pierwszego kontaktu.

Niedobór żelaza

Nadmierna konsumpcja żywności, szczególnie wysoce przetworzonej, sprzyja niedoborom żelaza. Niedobór żelaza powoduje wiele niekorzystnych skutków zdrowotnych takich jak:

  • spadek sprawności fizycznej
  • zaburzenia wzrostu i rozwoju u dzieci
  • anemia, której objawami są bladość cery, uczucie ciągłego zmęczenia, częste bóle i zawroty głowy, duszności, rozdrażnienie oraz płytki oddech

Nadmiar żelaza w organizmie

Nadmiar żelaza w organizmie zdarza się znacznie rzadziej. Jednak jest on niezmiernie groźny i może być dla nas bardzo toksyczny. Szczególnie dla tych, którzy chorują na hemochromatozę – chorobę wywołaną nadmiernym wchłanianiem żelaza z przewodu pokarmowego. Hemochromatoza powoduje uszkodzenia trzustki, wątroby, serca
i stawów. Z reguły nie występuje u osób poniżej 50 roku życia, natomiast osoby po pięćdziesiątce, szczególnie mężczyźni powinni unikać dodatkowej suplementacji żelazem. Pierwszymi objawami przedawkowania są nudności, osłabienie, przyspieszone bicie serca, bóle brzucha, biegunka i wymioty. Natomiast w przypadku ciężkich zatruć mogą wystąpić także drgawki oraz śpiączka.

Polecane produkty:

Spirulina + Żelazo - naturalne braterstwo krwi
Nasz produkt „Spirulina żelazo” jest czysto roślinnym źródłem żelaza, wyprodukowanym wyłącznie przez Matkę Naturę. Do tej pory za główne źródło żelaza uznawane były produkty zbożowe pełnoziarniste. Jednak niektóre kwasy i polimery zawarte w tych produktac
Zobacz tutaj ...
3 komentarzy:
  1. Stopgap
    Stopgap says:

    Dwa poprzednie komentarze to niezły produkt placement 🙂 Szkoda tylko, że nazwy preparatu nie podali. Ale kasa za wpis jest… 🙂

    Odpowiedz
  2. ivona
    ivona says:

    Bardzo ważne w suplementacji żelaza jest to, żeby kupować tabletki z żelazem hemowym. daje dużo lepsze efekty, które pojawiają się szybciej i nie kosztem złego samopoczucia.

    Odpowiedz
  3. ula
    ula says:

    Najlepiej przyswajalne jest żelazo hemowe, a są suplementy diety, które takie żelazo zawierają i to właśnie one najlepiej działają – są najskuteczniejsze.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *