Aktualizacja: 22 października 2020

Koncert hormonówPojęciem “koncert hormonów” można określać zmiany zachodzące w gospodarce hormonalnej w ciągu doby. W ciągu 24 godzin, w dzień i noc, nasz mechanizm przemiany materii produkuje różne hormony w różnych ilościach. W uproszczony sposób można następująco przedstawić ten proces: wczesnym rankiem produkowane są duże ilości hormonu ACTH (adrenokortykotropina), w południe noradrenaliny, później więcej adrenaliny, a po obiedzie glukagon.

Koncert hormonów

Wieczorem podnosi się poziom wytwarzanej adrenaliny, zmniejsza się koncentracja ACTH, a w nocy hormon wzrostu atakuje komórki tłuszczowe. W nocy zaś prym wiedzie czynność melatoniny. Wszystkie te hormony i wiele innych działają lipolityczne, czyli uwalniają tłuszcz. Abyśmy mogli bez obawy wchodzić na wagę, musimy zadbać o to, aby nasz organizm produkowała wystarczająco dużo hormonów, w odpowiednich proporcjach i ilościach. Istnieje wiele czynników, które zaburzają prawidłową syntezę hormonów. Są to między innymi:

  • niedostateczna ilość snu;
  • spożywanie posiłków o nieregularnych porach czy objadanie się na noc;
  • spożywanie niezdrowych potraw zawierających dużą ilość cukrów prostych i tłuszczów trans;
  • picie zbyt małej ilości wody;
  • nadmierny stres;
  • przyjmowanie leków, w tym sterydów i tabletek antykoncepcyjnych;
  • ciąża.

Wahania w syntezie niektórych hormonów mają miejsce także u kobiet w cyklu menstruacyjnym. Wówczas bardzo wyraźnie widać wahania w produkcji żeńskich hormonów płciowych, głównie progesteronu, LH i FSH. Należy dbać o równowagę układu hormonalnego, ponieważ to właśnie ona zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wszystkich układów organizmu. Nie można oczekiwać, że niezdrowy tryb życia nie wpłynie na hormony naszego organizmu.

Wszelkie zmiany w produkcji hormonów skutkują zmianami zachowania czy czynności narządów. Przykładowo, gdyby melatonina  była produkowana w dużych ilościach w ciągu dnia, ludzie chodziliby zaspani i zapadaliby w drzemki w ciągu dnia. Zaś ciągła synteza adrenaliny i kortyzolu nie pozwoliłaby się odprężyć, a porą nocną – zasnąć. Zaburzenia gospodarki hormonalnej mogą prowadzić do poważnych wahań nastroju, otyłości, zaburzeń cyklu miesiączkowego czy innych dolegliwości.

Jak dbać o hormony?

Dbanie o gospodarkę hormonalną wcale nie jest takie trudne. Wystarczy unikać czynników bezpośrednio wpływających na zaburzenia w tej sferze, np. przyjmowania niektórych leków, o ile jest to możliwe. Ważne jest, aby się wysypiać i regularnie spożywać posiłki. Wytworzy się wówczas cykliczność czynności, co wpłynie na równowagę w produkcji poszczególnych hormonów. Na układ hormonalny wpływ ma również regularna aktywność fizyczna i zdrowa dieta.

Zobacz również: Co jeść, aby zachować równowagę hormonalną.

Bibliografia

  1. Górna I., Wpływ sposobu żywienia oraz wybranych parametrów stylu życia na płodność i rozrodczość kobiet, Poznań 2014.
  2. Juszczak M., Michalska M., Rola szyszynki oraz melatoniny w regulacji syntezy i wydzielania wybranych hormonów części gruczołowej przysadki, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 60/2006.
Koenzym Q10 (100 mg) bioalgi
Koenzym Q10, który Państwu oferujemy pozyskiwany jest przy użyciu naturalnego procesu fermentacji. Jest to czysty izomer trans, w 100% naturalny i identyczny jak Koenzym Q10 występujący w naszym organizmie, dzięki czemu bardzo wysokiej biodostępności.
Zobacz tutaj ...