Co jeść, aby zachować równowagę hormonalną

Co jeść, aby zachować równowagę hormonalnąOrganizm każdego dnia napędzany jest przez produkty, którymi się odżywiamy. Ale co jeść, aby dostarczane wraz z posiłkami składniki pozwały mu rozwijać się i prawidłowo funkcjonować?

Hormony

Każdego dnia w organizmie człowieka wytwarzane są hormony, które działają jak przekaźniki poruszające się przez wszystkie wewnętrzne organy i kontrolujące bardzo złożone procesy jakimi są płodność, metabolizm i wzrost organizmu.

Dla prawidłowego funkcjonowania kobiecego organizmu szczególną rolę odkrywają dwa hormony: estrogen i progesteron. Odpowiadają one za płodność, ale również na kontrolowanie nastroju, trawienie, libido, metabolizm, a nawet to jak wygląda skóra.

Podobnie jak wszystkie obecne hormony w ciele, te dwa są sterowane i zależne od tego jak wygląda codzienna dieta. To, jakie składniki odżywcze są dostarczane przez dietę, determinuje pomoc w doprowadzeniu do zrównoważenia hormonów i poprawy uregulowania działania funkcji organizmu takich jak płodność, metabolizm i wzrost organizmu.

Co jeść?

Wyróżniamy cztery ważne grupy żywnościowe, które mogą pomóc zrównoważyć hormony, a tym samym wspomóc działanie układu rozrodczego, usprawnić metabolizm oraz poprawić wygląd skóry. Są to:

1. Białko.

Produkty zawierające dużą ilość białka to:

  • fasola i orzechy
  • nasiona takie jak dynia, słonecznik, siemię lniane, Chia
  • komosa ryżowa (Quinoa)
  • soczewica
  • mięso takie jak kurczak lub wołowina
  • ryby
  • jaja (najlepiej z wolnego wybiegu)
  • Spirulina (zawiera aż 75% białka pochodzenia roślinnego o wysokiej biodostępności)

2. Zdrowe tłuszcze.

Hormony wytwarzane są przez organizm. Brak w codziennej diecie kwasów tłuszczowych może spowodować nieprawidłowe funkcjonowanie układów w ciele człowieka i zachwianie gospodarki hormonalnej.

W obecnym świcie przyjęło się, że tłuszcze są złe i należy je eliminować. Wystarczy wybrać się do najbliższego supermarketu, gdzie znajduję się całe mnóstwo produktów beztłuszczowych twierdzących że są zdrowe.
Należy zwrócić uwagę, że tłuszcze są niezbędne w racjonalnym odżywaniu i jest to również potrzebna substancja odżywcza. Organizm ich po prostu się domaga. Nie bez powodu tłuszcze nazywają się niezbędne (NNKT – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe). Zdrowe tłuszcze nie powinny być eliminowane zwłaszcza z diety kobiet, ponieważ pozytywnie wpływają na żeński układ rozrodczy.

BIO olej kokosowy (nierafinowany), awokado i jajka to produkty bogate w niezbędne i zdrowe tłuszcze.

Olej kokosowy

Każdego dnia dowiadujemy się o szerokich właściwościach kosmetycznych i zdrowotnych oleju kokosowego. Jest łatwy do strawienia, zabija bakterie nagromadzone w organizmie, a dodatkowo zapewnia szybkie źródło energii. Olej kokosowy zawiera kwas laurynowy, który wspomaga leczenie skóry oraz przyczynia się do produkcji hormonów.

Awokado

Owoc ten zawiera duże ilości zdrowych tłuszczów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest bogatym źródłem błonnika, potasu, magnezu, witaminy B, E i kwasu foliowego. No i nie można zapominać o jego walorach smakowych.

Jaja

Jaja zawierają ogromne ilości witaminy A, D, E, B2, B6, B9, żelaza, wapnia, fosforu, potasu i choliny. Wszystkie z nich są korzystne dla poprawy płodności, równowagi hormonalnej i zdrowej skóry.

3. Warzywa.

Każdy doskonale wie, że warzywa i owoce są niezbędne w diecie dzieci, dorosłych i osób starszych. Istnieje kilka rodzajów warzyw wykazujących silne działanie antyoksydacyjne, które są szczególnie ważne dla zachowania równowagi hormonalnej.

Ciemne zielone warzywa:
  • brokuły
  • szparagi
  • kapusta włoska
  • ogórek
  • kolendra
Jasne warzywa:
  • papryka (czerwona, żółta, zielona)
  • pomidory
  • czerwona kapusta
  • marchew
  • zawierające skrobię – ziemniaki, dynia, buraki (które niestety często są pomijane w diecie)

4. Przyprawy i zioła.

Przyprawy i zioła wykorzystywane są od wieków. Ich właściwości lecznicze z powodzeniem stosuje się od tysięcy lat. Przyprawy wpływają korzystnie na gospodarkę hormonalną. Dlatego też powinny na stałe zagościć w każdej kuchni. Są to m.in.:

Podsumowanie

Nawet jeśli uważasz, że Twoja dieta jest bogata w te wszystkie składniki i powinnaś mieć unormowaną gospodarkę hormonalną, niestety możesz być w błędzie. Stres, leki (tabletki antykoncepcyjne), okres po ciąży jak również fazy cyklu miesiączkowego wpływają bardzo negatywnie na produkcję hormonów, co odbija się samopoczuciu i stanie skóry. Dlatego tak ważne jest dostarczanie do organizmu tych wszystkich składników w odpowiedniej ilości.

Polecane produkty:

Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
bioalgi Spirulina - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...
2 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *