Koenzym Q10 promocja
Koenzym Q10

Aktualizacja: 18 grudnia 2021

Naturalne barwniki spożywczeNaturalne barwniki spożywcze to substancje nadające daniom i produktom spożywczym określony kolor. Coraz chętniej wraca się do naturalnych i bezpiecznych rozwiązań, a nawet przygotowuje je samodzielnie w domu. Barwniki spożywcze w gospodarstwie domowym mogą być stosowane niemal do każdej potrawy czy wypieku – zarówno na słodko, jak i w wersji wytrawnej. Na ogół nie wpływają na zmianę smaku dania.

Czym są barwniki spożywcze?

Barwniki spożywcze to jedne z najczęściej dodawanych substancji do żywności. Zgodnie z definicją, są nimi substancje nadające lub przywracające produktom spożywczym barwę, jednak nie będące odrębnymi produktami spożywczymi zjadanymi osobno. Wśród najczęściej stosowanych naturalnych barwników znajdują się między innymi:

  • kurkumina – E100;
  • chlorofile – E140(i);
  • koszenila – E120;
  • karmel jasny – E150a;
  • karmel siarczynowy – E150b;
  • węgiel roślinny – E153;
  • beta-karoten – E160a;
  • annatto – E160b;
  • luteina – E161b;
  • antocyjany – E163.

Każdy barwnik spożywczy, tak jak każda substancja chemiczna, ma wpływ na organizm człowieka. Zwłaszcza w odniesieniu do sztucznych i syntetycznych barwników. Właśnie dlatego konsumenci świadomi swojego zdrowia wybierają produkty spożywcze barwione naturalnymi barwnikami bądź przygotowują je samodzielnie w domu.

Naturalne barwniki spożywcze – jak zrobić?

W prosty i szybki sposób można samodzielnie przyrządzić naturalne barwniki spożywcze. Własnoręczne wykonanie będzie najlepszą gwarancją bezpieczeństwa. W zależności od koloru, jaki chcemy pozyskać, można wykorzystywać dostępne w niemal każdej kuchni produkty spożywcze.

Czerwony barwnik spożywczy

Najpopularniejszym produktem barwiącym na czerwoną są buraki ćwikłowe, z których należy wycisnąć sok lub gotować warzywa aż do momentu pozyskania go. Najlepiej w małej ilości wody, aby kolor był bardziej skoncentrowany. Nieco rzadziej stosowane są jagody alkarmes, których sok należy pozyskać taką samą drogą.

Żółty barwnik spożywczy

Wystarczy do dań dodać odrobinę kurkumy, aby przybrały słomkowe zabarwienie. W tej sposób poprawia się wygląd ciast i wypieków, a także zup, np. rosołu. Zamiast szczypty kurkumy można wymieszać 4 łyżeczki tej przyprawy z wodą – kolor będzie znacznie mocniejszy. Droższą opcją jest przyrządzenie żółtego barwnika z szafranu – należy namoczyć go w spirytusie, marynować przez kilka godzin, a następnie dodać skórkę z cytryny.

Czarny barwnik spożywczy

Chcąc uzyskać czarny barwnik najlepiej jest udać się do apteki i kupić węgiel apteczny. Należy wymieszać go z gorącą wodą (tuż przed momentem jej wrzenia). Czarny kolor może nadać potrawom również bardzo mocne espresso lub prawdziwe kakao. Nie odnaleziono innych sposobów nadawania pokarmom czarnego zabarwienia w domowych warunkach.

Zielony barwnik spożywczy

Zielony barwnik spożywczy możemy otrzymać z liści szpinaku. Wystarczy bardzo drobno posiekać świeże liście warzywa, przecisnąć przed drobne sitko i zagotować otrzymaną w ten sposób papkę. Zieloną papkę po zakończeniu gotowania usuwamy – otrzymujemy wodę o właściwościach barwiących. Najlepiej użyć ją od razu po stworzeniu.

Niebieski barwnik spożywczy

Mocno intensywne zabarwienie dają kwiaty klitorii, które jednak rosną wyłącznie na terenach Azji. W Polsce można je pozyskać w sklepach internetowych pod postacią proszku lub suszu, jednak także na terenach naszego kraju znajdą się barwiące na niebiesko produkty. Wystarczy w niewielkiej ilości wody zagotować owoce czarnych jagód. Kolejnym źródłem jest kapusta czerwona, którą należy drobno pokroić i gotować na wolnym ogniu przez pół godziny. Po upływie tego czasu kapustę wyjmujemy i gotujemy samą wodę, która po niej została. Ostatecznie uzyskamy mocno granatowy kolor, który można rozjaśniać mlekiem sojowym.

Zobacz również: Jak bezpiecznie grillować?

Polecane produkty

Spirulina w tabletkach (100% naturalna)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
Spirulina w proszku (100% naturalna)
Spirulina w proszku to słodkowodna alga, zawierająca duże stężenie witamin, minerałów i innych, ważnych składników odżywczych. Wysoką jakość uzyskano dzięki odpowiednim warunkom klimatycznym, przestrzeganiu restrykcyjnych norm podczas hodowli i ...
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Krzyśko-Łupicka T., Kręcidło M., Kręcidło Ł., Barwniki w żywności a zdrowie konsumentów, Problemy Nauk Biologicznych, 4/2016.
  2. Lis K., Bartuzi Z.,Naturalne i identyczne z naturalnymi barwniki spożywcze a alergie pokarmowe, Alergia Astma Immunologia, 2/2020.
  3. Krępska M., Lasoń-Rydel M., Jagiełło J., Barwniki spożywcze i ich wpływ na organizm człowieka, Technologia i Jakość Wyrobów, 60/2015.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami