Acerola
Acerola

Aktualizacja: 6 sierpnia 2022

Szpinak - dlaczego warto włączać go do diety?Szpinak w dużej mierze uznawany jest nie tylko przez dzieci, ale również przez dorosłych, za jeden z najgorszych dodatków do wielu dań. Bardzo niesłusznie, ponieważ jest on źródłem wielu cennych składników odżywczych, a w dodatku dobrze przyrządzony, rewelacyjnie smakuje. Co kryje w sobie szpinak oraz do jakich celów jest on wykorzystywany? Poznajmy kilka cennych informacji na temat szpinaku.

Jakie właściwości wykazuje szpinak?

Szpinak swoje właściwości przede wszystkim zawdzięcza wielu składnikom odżywczym. Jest źródłem żelazawapnia, magnezu oraz manganu. Szpinak to także bogactwo wielu witamin m.in. witaminy C, E ,K, witamin z grupy B, kwasu foliowego oraz beta-karotenu. Ponadto zawiera duże ilości karotenoidów (żółte, czerwone i pomarańczowe barwniki roślinne) m.in. luteinę czy zeaksantynę. Oba te przeciwutleniacze wpływają na nasze widzenie. Zapobiegają niszczeniu się plamki żółtej oka, zapobiegając pogorszeniu wzroku oraz przeciwdziałają całkowitej ślepocie. Dodatkowo szpinak:

  • uczestniczy w profilaktyce przeciwnowotworowej – poprzez dużą zawartość antyoksydantów usuwa z organizmu wolne rodniki zapobiegając groźnym chorobom, w tym również nowotworom np. piersi, wątroby, szyjki macicy czy prostaty;
  • zwiększa odporność całego organizmu. Dzieje się tak poprzez obecność w jego składzie kwasu foliowego, chlorofilu oraz minerałów takich jak magnez czy żelazo;
  • należy do warzyw niskokalorycznych, więc pomocny jest w dietach odchudzających i zwalczaniu nadmiernej ilości kilogramów;
  • bardzo dobrze oddziałuje na układ nerwowy oraz wykazuje działanie uspokajające;
  • obniża ciśnienie krwi;
  • warunkuje poziom nawilżenia skóry i hamuje procesy jej starzenia;
  • wpływa pozytywnie na procesy krzepnięcia krwi.

Zastosowanie szpinaku

Szpinak znalazł zastosowanie głównie w kuchni. Stanowi bardzo zdrowy składnik dań na bazie makaronów. Jest także głównym składnikiem pizzy, pierogów czy naleśników. Ponadto wykorzystywany jest do różnego rodzaju koktajli warzywnych, które traktowane są jako zdrowa przekąska w ciągu dnia. Ze świeżych liści szpinaku można przyrządzić również zdrową sałatkę oraz dodawać je na kanapki.

Czy kobieta w ciąży może spożywać szpinak?

Jak najbardziej szpinak polecany jest kobietom przez cały okres ciąży. Przyszłe mamy niestety często walczą z problemem niedokrwistości, a szpinak temu zapobiega. Ponadto kwas foliowy, obecny w tym warzywie, chroni płód przed wadami rozwojowymi. Oprócz tego spożywanie szpinaku przez kobiety nie jest zabronione, wręcz zalecane w trakcie okresu laktacji. Warto jednak pamiętać, aby wtedy zbyt mocno go nie doprawiać.

Kto powinien unikać spożywania szpinaku?

Pomimo, że szpinak jest bardzo zdrowy, to nie jest przeznaczony dla każdego. Zrezygnować ze szpinaku powinny przede wszystkim osoby borykające się z problemem odkładających się kamieni nerkowych. Głównie z tego powodu, że szpinak zawiera w sobie szczawiany, które razem z wapniem mogą odkładać się w nerkach. Ponadto osoby z cierpiące na dnę moczanową również nie powinny włączać do swojej diety szpinaku. A zwłaszcza osoby miewające bolesne ataki tej choroby lub będące w jej zaawansowanym stadium. Kwas szczawiowy znajdujący się w szpinaku utrudnia wchłanianie wapnia do organizmu, dlatego też osoby chorujące na osteoporozę powinny unikać spożywania tego warzywa.

Polecane produkty

Spirulina w tabletkach (100% naturalna)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Karmańska A., Bąk-Sypień I., Panek M., Karwowski B., Badanie zawartości związków polifenolowych oraz aktywności przeciwutleniającej szpinaku, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 3/2017.
  2. Boutenko V., Zielony eliksir życia, Wydawnictwo Vital, Białystok 2014.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami