Kwas foliowy – jaka jest jego rola w organizmie?

Kwas foliowy – jaka jest jego rola w organizmieKwas foliowy, zwany też folacyną, jest witaminą z grupy B (według różnych opracowań oznacza się go numerem 9 lub 11, a niekiedy też witaminą M). Syntetyzowana jest przez bakterie jelitowe w postaci nieaktywnej i aktywowana w niezbyt skomplikowanej, ale energochłonnej kaskadzie reakcji chemicznych.

Rola w organizmie

Kwas foliowy spełnia bardzo różne funkcje, jednak podstawową jest regulacja wzrostu komórek. Bez witaminy M komórki nie osiągają optymalnej wielkości – są zbyt małe lub zbyt duże, dzielą się też w niewłaściwych momentach. To ważne, ponieważ komórki są „zaprojektowane” w taki sposób, aby maksymalną skuteczność osiągać w bardzo ściśle określonym przedziale wielkości (różnym dla poszczególnych tkanek).

Wpływ witaminy B9 widoczny jest również w układzie nerwowym. W skomplikowany sposób substancja te reguluje metabolizm komórek nerwowych, co sprzyja ustabilizowaniu ich cyklów pracy. W praktyce przekłada się to na lepsze samopoczucie, poprawę zdolności koncentracji, zapamiętywania, na szybkość reakcji i możliwość uczenia się nowych rzeczy.

Witamina ta odgrywa również ważną rolę w kształtowaniu się cewy nerwowej płodu, a w późniejszym okresie życia płodowego reguluje wielkość i masę urodzeniową. Kwas foliowy reguluje prace układu pokarmowego. Uczestnicy w tworzeniu soków trawiennych i wpływa na cykle pracy jelit, żołądka i wątroby. Niedobory tej substancji mogą skutkować ostrym lub przewlekłym nieżytem.

Skąd wziąć kwas foliowy

Kwas foliowy, jak sama nazwa wskazuje, znajduje się w liściach (łac. folium – liść). Duże stężenie tej substancji zmierzono w liściach warzyw, a szczególnie szpinaku. Poza tym sporo jest go w roślinach kapustnych: kapuście, brukselce, kalarepie, a także brokułach. Mniejsze ilości znajdują się też w warzywach strączkowych (to, co jemy, a więc nasiona, to przede wszystkim tzw. liście zarodkowe, czyli liścienie, co tłumaczy obecność kwasu listnego). Poza tym bogatym źródłem kwasu foliowego jest wątróbka i jajka, natomiast jeśli chodzi o naturalne suplementy (szpinak czy szparagi wszak są warzywami bardzo silnie sezonowymi) to prym wiedzie Spirulina – alga, w której komórkach jest bardzo dużo witaminy B11.

Kiedy suplementować?

Najbardziej narażone na niedobory kwasu foliowego są kobiety w ciąży. W zależności od sytuacji i zaleceń lekarza przyjmować należy 3-5 mg kwasu foliowego dziennie, przy czym powinno się pamiętać, że kwas foliowy uzyskiwany syntetycznie dość znacząco różni się od tego, który przyjmuje się w postaci naturalnej, np. ze Spiruliny. Ten pierwszy wchłania się gorzej i nie działa tak skutecznie, jak naturalny.

Podsumowanie

Kwas foliowy jest lekiem na stany obniżonego nastroju, drażliwość, nadpobudliwość, senność i ciągłe uczcie zmęczenia. Równie ważny jest w przypadku zaburzeń wchłaniania substancji odżywczych i stanach zapalnych w obrębie układu pokarmowego. Z zastosowań nieco zapomnianych warto wspomnieć wsparcie w walce z przedwczesną siwizną, niedokrwistością makrocytową czy problemach z pamięcią. Kiedy zwyczajne źródła tej witaminy znikają z talerza, warto zwrócić się ku suplementom ze Spiruliną.

Polecane produkty:

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
4 komentarzy:
  1. Adam
    Adam says:

    W sumie nie wiem czy umiałbym rozpoznać niedobór kwasu foliowego w organizmie. Czy można go suplementować tak po prostu z innymi witaminami bez ryzyka, że dostarczymy go jednak zbyt dużo? Pozdrawiam.

    Odpowiedz
  2. Asia
    Asia says:

    Wcinam szpinak, kapustę i wszelkie kapuście pokrewne warzywa, jak królik, zatem chyba kwasu dostarczam organizmowi sporo, z czego nie do końca sobie do dzisiaj zdawałam sprawę. Dzięki za wartościowe info!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *