Kwas foliowy – jaka jest jego rola w organizmie?

Kwas foliowy – jaka jest jego rola w organizmieKwas foliowy, zwany też folacyną, jest witaminą z grupy B (według różnych opracowań oznacza się go numerem 9 lub 11, a niekiedy też witaminą M). Syntetyzowana jest przez bakterie jelitowe w postaci nieaktywnej i aktywowana w niezbyt skomplikowanej, ale energochłonnej kaskadzie reakcji chemicznych.

Rola w organizmie

Kwas foliowy spełnia bardzo różne funkcje, jednak podstawową jest regulacja wzrostu komórek. Bez witaminy M komórki nie osiągają optymalnej wielkości – są zbyt małe lub zbyt duże, dzielą się też w niewłaściwych momentach. To ważne, ponieważ komórki są „zaprojektowane” w taki sposób, aby maksymalną skuteczność osiągać w bardzo ściśle określonym przedziale wielkości (różnym dla poszczególnych tkanek).

Wpływ witaminy B9 widoczny jest również w układzie nerwowym. W skomplikowany sposób substancja te reguluje metabolizm komórek nerwowych, co sprzyja ustabilizowaniu ich cyklów pracy. W praktyce przekłada się to na lepsze samopoczucie, poprawę zdolności koncentracji, zapamiętywania, na szybkość reakcji i możliwość uczenia się nowych rzeczy.

Witamina ta odgrywa również ważną rolę w kształtowaniu się cewy nerwowej płodu, a w późniejszym okresie życia płodowego reguluje wielkość i masę urodzeniową. Kwas foliowy reguluje prace układu pokarmowego. Uczestnicy w tworzeniu soków trawiennych i wpływa na cykle pracy jelit, żołądka i wątroby. Niedobory tej substancji mogą skutkować ostrym lub przewlekłym nieżytem.

Skąd wziąć kwas foliowy

Kwas foliowy, jak sama nazwa wskazuje, znajduje się w liściach (łac. folium – liść). Duże stężenie tej substancji zmierzono w liściach warzyw, a szczególnie szpinaku. Poza tym sporo jest go w roślinach kapustnych: kapuście, brukselce, kalarepie, a także brokułach. Mniejsze ilości znajdują się też w warzywach strączkowych (to, co jemy, a więc nasiona, to przede wszystkim tzw. liście zarodkowe, czyli liścienie, co tłumaczy obecność kwasu listnego). Poza tym bogatym źródłem kwasu foliowego jest wątróbka i jajka, natomiast jeśli chodzi o naturalne suplementy (szpinak czy szparagi wszak są warzywami bardzo silnie sezonowymi) to prym wiedzie Spirulina – alga, w której komórkach jest bardzo dużo witaminy B11.

Kiedy suplementować?

Najbardziej narażone na niedobory kwasu foliowego są kobiety w ciąży. W zależności od sytuacji i zaleceń lekarza przyjmować należy 3-5 mg kwasu foliowego dziennie, przy czym powinno się pamiętać, że kwas foliowy uzyskiwany syntetycznie dość znacząco różni się od tego, który przyjmuje się w postaci naturalnej, np. ze Spiruliny. Ten pierwszy wchłania się gorzej i nie działa tak skutecznie, jak naturalny.

Podsumowanie

Kwas foliowy jest lekiem na stany obniżonego nastroju, drażliwość, nadpobudliwość, senność i ciągłe uczcie zmęczenia. Równie ważny jest w przypadku zaburzeń wchłaniania substancji odżywczych i stanach zapalnych w obrębie układu pokarmowego. Z zastosowań nieco zapomnianych warto wspomnieć wsparcie w walce z przedwczesną siwizną, niedokrwistością makrocytową czy problemach z pamięcią. Kiedy zwyczajne źródła tej witaminy znikają z talerza, warto zwrócić się ku suplementom ze Spiruliną.

Polecane produkty:

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
7 komentarzy
  1. Adam
    Adam says:

    W sumie nie wiem czy umiałbym rozpoznać niedobór kwasu foliowego w organizmie. Czy można go suplementować tak po prostu z innymi witaminami bez ryzyka, że dostarczymy go jednak zbyt dużo? Pozdrawiam.

    Odpowiedz
  2. Asia
    Asia says:

    Wcinam szpinak, kapustę i wszelkie kapuście pokrewne warzywa, jak królik, zatem chyba kwasu dostarczam organizmowi sporo, z czego nie do końca sobie do dzisiaj zdawałam sprawę. Dzięki za wartościowe info!

    Odpowiedz

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *