Jajka – co w sobie kryją?

Jajka - co w sobie kryją?Jajka powszechnie uważane są za produkt zdrowy i wartościowy. Nic dziwnego, bowiem stanowią źródło wielu cennych składników odżywczych. Mimo to wywołują one pewne spekulacje wśród konsumentów. Wszystko przez obecny w nich cholesterol. Jak jest naprawdę? Co kryją w sobie jajka oraz czy faktycznie są tak zdrowe?

Tak naprawdę opinię na temat jajek ciężko jest wywnioskować. A wszystko przez obecny w nich cholesterol. W latach 70 XX wieku naukowcy wypowiedzieli im wojnę. Dociekali związku między podwyższonym poziomem cholesterolu, a ilością zjedzonych jajek, czego efektem może być rozwój miażdżycy. Obecnie pogląd naukowców nieco zmienił się, ponieważ większy związek z miażdżycą organizmu ma przyswajanie nasyconych kwasów tłuszczowych niż cholesterolu pochodzącego z jajek. Nie oznacza to jednak, że jajka możemy jeść bez ograniczeń.

Jajka – co w sobie kryją?

Jajka to bardzo wartościowy produkt spożywczy, który zaspokaja wszystkie niezbędne do funkcjonowania organizmu substancje m.in. białko, lecytynę, witaminę A, D, E, K, składniki mineralne, luteinę oraz zeaksantynę (barwniki naturalnie występujące w produktach roślinnych), które chronią przez zwyrodnieniem plamki żółtej oka.

Białko jajka to pełnowartościowy składnik, bardzo łatwo przyswajalny przez organizm człowieka. Jest niemalże związkiem wzorcowym, bowiem posiada wszystkie aminokwasy, nawet te których organizm nie jest w stanie sam wyprodukować. Obecna w jajku lecytyna nie pozwala odkładać się cholesterolowi na ścianach naczyń krwionośnych. Z kolei luteina stanowi ochronę dla oczu przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym.

Jajka a poziom cholesterolu we krwi

Bardzo popularnym tematem dotyczącym jajek jest kwestia spożywania ich ilości oraz poziom cholesterolu we krwi jaki po ich spożyciu się zmienia. Krótko mówiąc, od dawna uważa się, że jajka zwiększają poziom cholesterolu w organizmie prowadząc tym do rozwoju miażdżycy.  W 100 gramach jajka znajduje się 372 mg cholesterolu. Mimo to w jajach znajdziemy szeroki wachlarz składników odżywczych (witamin, związków mineralnych, NNKT, lecytynę). Składniki te będą również oddziaływać na organizm zmniejszając tym poziom złego cholesterolu (LDL).

Czy jajka należy jeść z umiarem?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) głosi, że w ciągu tygodnia można spożywać nawet 10 sztuk jajek. Ograniczenia w spożywaniu jaj, o których jest tak głośno dotyczą głównie żółtek. Stanowią one bogactwo różnego rodzaju tłuszczów, przez co nie są zalecane u osób ze schorzeniami wątroby. Z kolei białko jaja można jeść bez limitu. Ważne jest tu jednak, aby nie przekraczać dziennej optymalnej dawki białka jako składnika pokarmowego.

Czy jajka mogą wywoływać alergię?

Niestety tak. Jajka stanowią drugi po mleku krowim alergen pokarmowy, który może wywołać negatywne skutki uboczne, nawet wstrząs anafilaktyczny. W związku z tym bardzo ważne jest, aby nie wprowadzać ich do diety dzieci, które nie ukończyły pierwszego roku życia.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Aby zachować wartości odżywcze jajek najlepiej spożywać je głównie gotowane. A to dlatego, że mimo iż gotujemy je w 100 stopniach Celsjusza to siłą rzeczy temperatura w środku ich nie osiąga takiej wartości (nie przekracza 92 stopni Celsjusza). Dzięki temu jajka zachowują swoje składniki odżywcze. Zatem decydując się na spożywanie jajek wybierajmy zdrowszą formę ich przygotowywania jakim jest ich gotowanie. Najzdrowsze są jajka gotowane na miękko, z lekko ściętym białkiem oraz płynnym żółtkiem lub jako lekko ścięta jajecznica.

Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...
5 komentarzy:
  1. Kasia
    Kasia says:

    Jajka na śniadanie uwielbia cała nasza rodzina, więc to częsty składnik naszej diety. Mam to szczęście, że mam znajomą z własnymi, szczęśliwymi kurami i mam pewne źródło jajek dla rodziny.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *