Jajka – co w sobie kryją?

Aktualizacja

Jajka - co w sobie kryją?Jajka powszechnie uważa się za produkt zdrowy i wartościowy. Nic dziwnego, bowiem stanowią źródło wielu cennych składników odżywczych. Mimo to wywołują także pewne spekulacje wśród konsumentów. Wszystko przez obecny w nich cholesterol. Jak jest naprawdę? Co kryją w sobie jajka oraz czy faktycznie są tak zdrowe?

Jajka

Tak naprawdę opinia na temat jajek zmieniała się na przestrzeni lat. A wszystko przez obecny w nich cholesterol. W latach 70. XX wieku naukowcy wypowiedzieli im wojnę. Dociekali związku między podwyższonym poziomem cholesterolu, a ilością zjedzonych jajek, czego efektem miał być rozwój miażdżycy. Obecnie pogląd naukowców nieco zmienił się, ponieważ większy związek z miażdżycą ma przyswajanie nasyconych kwasów tłuszczowych niż cholesterolu pochodzącego z jajek. Nie oznacza to jednak, że jajka możemy jeść bez ograniczeń.

Co kryją w sobie jajka?

Jajka to bardzo wartościowy produkt spożywczy, który zaspokaja wszystkie niezbędne do funkcjonowania organizmu substancje m.in. białko, lecytynę, witaminę A, D, E, K, składniki mineralne, luteinę oraz zeaksantynę (barwniki naturalnie występujące w produktach roślinnych), które chronią przez zwyrodnieniem plamki żółtej oka.

Białko jajka to pełnowartościowy składnik, bardzo łatwo przyswajalny przez organizm człowieka. Jest niemalże związkiem wzorcowym, bowiem posiada wszystkie aminokwasy, nawet te których organizm nie jest w stanie sam wyprodukować. Obecna w jajku lecytyna nie pozwala odkładać się cholesterolowi na ścianach naczyń krwionośnych. Z kolei luteina stanowi ochronę dla oczu przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym.

Jeśli chcesz wiedzieć czy kolor wpływa na smak oraz wartości odżywcze jajek to koniecznie sprawdź nasz artykuł: Czy kolor jajek ma znaczenie?

Jajka a poziom cholesterolu we krwi

Bardzo popularnym tematem, dotyczącym jajek, jest ich wpływ na poziom cholesterolu we krwi po ich spożyciu. Krótko mówiąc, od dawna uważa się, że jajka zwiększają poziom cholesterolu w organizmie, prowadząc tym do rozwoju miażdżycy.  W 100 gramach jajka znajduje się 372 mg cholesterolu. Mimo to w jajach znajdziemy szeroki wachlarz składników odżywczych (witamin, związków mineralnych, NNKT, lecytynę). Składniki te będą również oddziaływać na organizm zmniejszając tym poziom cholesterolu LDL.

Ile jajek można bezpiecznie spożywać?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) głosi, że w ciągu tygodnia można spożywać nawet 10 sztuk jajek. Ograniczenia w spożywaniu jaj dotyczą głównie żółtek. Stanowią one bogactwo różnego rodzaju tłuszczów, przez co nie są zalecane u osób ze schorzeniami wątroby. Z kolei białko jaja można spożywać nie przekraczając dziennej optymalnej dawki białka jako składnika pokarmowego.

Czy jajka mogą wywoływać alergię?

Niestety jajka mogą wywoływać alergię. Stanowią drugi po mleku krowim alergen pokarmowy, który może wywołać negatywne skutki uboczne, nawet wstrząs anafilaktyczny. W związku z tym bardzo ważne jest, aby nie wprowadzać ich do diety dzieci, które nie ukończyły pierwszego roku życia.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Aby zachować wartości odżywcze jajek najlepiej spożywać je w formie gotowanej. Proces gotowania nie wpływa na utratę cennych składników odżywczych, ponieważ temperatura wewnątrz skorupki nie przekracza 92 stopni Celsjusza. Zatem decydując się na spożywanie jajek warto wybrać zdrowszą metodę jaką jest gotowanie. Najzdrowsze są jajka gotowane na miękko, z lekko ściętym białkiem oraz płynnym żółtkiem lub jako lekko ścięta jajecznica.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
5 komentarzy:
  1. Kasia
    Kasia says:

    Jajka na śniadanie uwielbia cała nasza rodzina, więc to częsty składnik naszej diety. Mam to szczęście, że mam znajomą z własnymi, szczęśliwymi kurami i mam pewne źródło jajek dla rodziny.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *