Kalarepa – jak wpływa na zdrowie człowieka?

Kalarepa - jak wpływa na zdrowie człowieka?Kalarepa, choć niezbyt popularna w Polsce, stanowi źródło wielu składników odżywczych. Oprócz witamin i minerałów, w jej składzie znaleźć można również izotiocyjany, a także indole czyli związki o właściwościach przeciwnowotworowych. Co jeszcze zawiera kalarepa oraz jak wpływa na nasze zdrowie? Podpowiadamy.

Kalarepa

Kalarepa należy do tzw. roślin krzyżowych, jest więc blisko spokrewniona z kapustą, kalafiorem, brokułem oraz brukselką. Pochodzi z Europy i tu powszechnie się ją uprawia. Młoda kalarepa charakteryzuje się chrupką strukturą oraz miąższem o słodkawym smaku, z kolei rośliny starsze posiadają długie łodygi. Warto zaznaczyć, że wyróżnia się dwie odmiany kalarepy. Pierwsza z nich posiada łodygi zielone, druga fioletowe. Barwa jednak dotyczy głównie zewnętrznej części warzywa.

Co kryje w sobie kalarepa?

Przyjemna w smaku kalarepa posiada w swym składzie błonnik pokarmowy, witaminę C, izotiocyjaniany, sulforafan, które wykazują właściwości przeciwnowotworowe. Warzywo to bogate jest również w witaminy z grupy B, a także związki mineralne tj. miedź, potas, magnez oraz żelazo. Warto zaznaczyć, że liście kalarepy również należą do części jadalnych, a właściwie przygotowane dostarczają organizmowi witaminy A oraz witaminy K.

Wpływ kalarepy na zdrowie człowieka

1. Wspomaga wzrok.

Kalarepa stanowi źródło luteiny (żółty barwnik, choć w nielicznej ilości warzyw kamuflowany przez zielony barwnik chlorofil), która kumuluje się w plamce żółtek oka, niezbędna jest do utrzymania prawidłowych funkcji narządu wzroku. Ochrania również oczy przed działaniem promieni UV.

2. Kalarepa Zapobiega infekcjom.

Izotiocyjaniny oraz indole obecne w kalarepie wykazują właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze. Związki te skuteczne są w walce z H. pylori, która stanowi przyczynę wrzodów żołądka oraz dwunastniczy. W związku z tym regularne włączanie jej do diety pozwala ustrzec się przed chorobami bakteryjnymi układu pokarmowego.

3. Oczyszcza organizm z toksyn.

Liście kalarepy stanowią źródło chlorofilu, składnika, który charakteryzuje się działaniem detoksykującym. Ponadto wspomaga funkcje wątroby, a także wpływa na perystaltykę jelit. Niweluje stany zapalne oraz przyspiesza gojenie się ran.

4. Odchudza.

Na kalarepę powinny zwrócić szczególną uwagę osoby będące na diecie odchudzającej. Jest bowiem warzywem niskokalorycznym więc można ją traktować również jako przekąskę między posiłkami, zamiast tradycyjnych słodyczy.

5. Kalarepa Uzupełnia niedobory.

Liście kalarepy stanowią bogate źródło żelaza, w związku z tym dieta bogata w ten składnik powinna dotyczyć osób zmagających się anemią, która wynika z niedoboru tego pierwiastka w organizmie.

Kalarepa w kuchni

Kalarepę ze względu na swoją kruchość i słodkawy smak można wykorzystać jako samodzielną przekąskę, a także jako składnik sałatek, surówek. Ta forma kalarepy posiada jednak największe wartości odżywcze. Można ją jeść również ugotowaną.

Jak dobrze wybierać kalarepę?

Kalarepa posiada najlepszy smak kiedy jej bulwa wykazuje średnie rozmiary, ponieważ zwykle te duże są wodniste i przerośnięte włóknami. Warto zwrócić uwagę również na jej liście. Zbyt mała ich ilość na łodygach oraz fakt, że są zwiędłe świadczą o małej świeżości i niewłaściwym przechowywaniu warzywa. Tu od razu nasuwa się pytanie. Jak właściwie przechowywać kalarepę? Kalarepę można pozostawić na 2-3 dni w temperaturze pokojowej, ale później nie będzie nadawać się do spożycia. W celu jej dłuższego przechowywania warto włożyć ją do lodówki i zapewnić jej wilgoć.

Kto powinien zrezygnować z kalarepy?

Ze względu na fakt, że kalarepa to również źródło szczawianów szczególnie unikać jej spożywania powinny osoby zmagające się z kamicą nerkową.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *