Napój izotoniczny – czym jest i kiedy warto go pić?

Napój izotoniczny - czym jest i kiedy warto go pić?Napój izotoniczny przede wszystkim uzupełnia, a także wyrównuje poziom wody i elektrolitów w naszym organizmie. Ich deficyt powstaje głównie w wyniku intensywnej aktywności fizycznej lub działania wysokiej temperatury powietrza. Z tego też względu napój izotoniczny jest produktem przeznaczonym przede wszystkim dla sportowców, ponieważ w bardzo szybkim czasie pomaga przywrócić równowagę płynów w naszym organizmie. Co jeszcze warto wiedzieć na temat tzw. izotoników?

Napój izotoniczny – czym dokładnie jest?

Napój izotoniczny to płyn, którego stężenie jest takie samo jak stężenie płynów ustrojowych w organizmie. W skład tego rodzaju napojów wchodzą niezbędne składniki mineralne oraz węglowodany. Niekiedy również i witaminy. Produkty te posiadają bardzo zbliżone ciśnienie osmotyczne (ciśnienie, które oddziałuje na roztwór tak, że powstrzymuje przepływ rozpuszczalnika przez półprzepuszczalną membranę stanowiącą część rozdzielającą roztwory o różnym stężeniu). Dzięki temu izotoniki w bardzo szybkim tempie prowadzą do nawodnienia organizmu, a także powodują utrzymanie właściwego poziomu składników odżywczych i węglowodanów w organizmie.

Oprócz napojów izotonicznych występują także napoje hipotoniczne i hipertoniczne. Do tej pierwszej grupy zaliczana jest m.in. woda. Oznacza to, że obecność składników odżywczych w wodzie jest znacznie mniejsza niż w naszych płynach ustrojowych. Faktem jest, że szybko się wchłania do organizmu, ale nie jest w stanie uzupełnić niedoborów energii. Z kolei przykładem drugiej grupy napojów mogą być np. soki. W ich przypadku składników mineralnych i węglowodanów jest znacznie więcej niż we krwi. Z tego względu soki doskonale uzupełniają niedobory węglowodanów i innych składników odżywczych, ale nie są wskazane jako napój nawadniający.

Napój izotoniczny – co w sobie kryje?

Głównym składnikiem napojów izotonicznych jest oczywiście woda. Drugim równie ważnym elementem składowym tego rodzaju napojów jest sód. Dzięki niemu spożywany napój lepiej się wchłania do naszego organizmu. Sód odgrywa również bardzo ważną rolę w utrzymywaniu właściwej równowagi wszystkich elektrolitów. Dodatkowo pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę ciała w trakcie wysiłku fizycznego.

Kolejnym istotnym składnikiem jest wapń i magnez. To pierwiastki niezbędne do prawidłowej pracy zarówno układu mięśniowego jaki i układu nerwowego.

Ważnym składnikiem izotoników są również węglowodany, szczególnie te łatwo przyswajalne takie jak glukoza czy fruktoza. Stanowią one źródło czystej energii i sprawiają, że organizm jest zdolny do większych wysiłków.

Czy napój izotoniczny jest dla wszystkich?

Napoje izotoniczne ze względu na swoje właściwości, a więc utrzymywanie równowagi płynów w organizmie przy równoczesnym dostarczaniu składników odżywczych, polecane są szczególnie sportowcom. Zwłaszcza osobom uprawiającym kolarstwo, biegi czy turystykę górską. Mogą je również spożywać osoby mniej aktywne, szczególnie w upalne dni w celu uzupełnienia niedoborów substancji odżywczych i nawodnienia.

Napoje izotoniczne – wady i zalety

Warto zaznaczyć, że napoje izotoniczne wyraźnie zmniejszają ryzyko odwodnienia, a także zapobiegają niskiemu stężeniu elektrolitów w naszym organizmie. Warto jednak wiedzieć, że tego rodzaju napoje należy przyjmować w odpowiednich dawkach. Można spożywać je m.in. bezpośrednio po zakończonym treningu w ilości około 0,5 l. Następnie nawadniać nim organizm co 15-20 minut przez najbliższą godzinę po zakończonym treningu.

Oprócz tego równie ważny jest sposób w jaki pijemy napój izotoniczny. Powinno się to robić małymi, powolnymi łykami. Warto zaznaczyć również, że nie powinno się spożywać zimnych napojów, jedynie lekko schłodzone. Z kolei ciepłe znacznie dłużej zalegają w żołądku.

Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...
2 komentarzy:
  1. Gosia
    Gosia says:

    osobiście nie mogę się przekonać do tego rodzaju napojów 🙂 całe szczęście, że jedyny sport wyczynowy, jaki uprawiam to macierzyństwo 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *