Spirulina w proszku – działanie

Aktualizacja

Spirulina w proszku - działanieSpirulina w proszku jest jedną z form, pod której postacią kryją się niezwykłe algi. Pierwotnie były wykorzystywane jako doskonałe źródło łatwo przyswajalnych białek, witamin oraz mikroelementów. Aktualnie jednak coraz częściej, zwraca się również uwagę na ich prozdrowotne, a wręcz potencjalnie lecznicze właściwości.

Czym dokładnie jest Spirulina w proszku?

Spirulina w proszku to nic innego jak sproszkowana forma tej algi. Jej właściwości prozdrowotne doceniali już starożytni Aztekowie, ale prawdziwą popularność osiągnęła za sprawą lotu w kosmos. NASA wykorzystała ją jako jedno ze źródeł pokarmu dla kosmonautów, ponieważ ma doskonały profil żywieniowy. Aktualnie, Spirulina w proszku jest powszechnie stosowana jako suplement diety, a także składnik różnego rodzaju preparatów kosmetycznych. Możliwe jednak, że w niedalekiej przyszłości produkowane będą również leki, które w swoim składzie będą zawierały omawiane algi.

Co zawiera w sobie spirulina w proszku?

Spirulina w proszku jest bardzo bogatym źródłem wielu niezbędnych do życia składników odżywczych. Co ważniejsze, ich przyswajalność kształtuje się na poziomie nawet 90 procent. Wśród nich można wymienić między innymi (skład został podany w przeliczeniu na 100 g Spiruliny):

  • węglowodany – 23,9 g
  • tłuszcze nasycone – 2,65 g
  • białko – 57,47 g
  • tłuszcze jednonienasycone – 0,675 g
  • tłuszcze wielonienasycone – 2,08 g
  • witaminy między innymi A,  z grupy B, E oraz K
  • żelazo – 28,5 mg (219 procent dziennego zapotrzebowania).
  • mangan – 1.9 mg (90 procent dziennego zapotrzebowania).
  • magnez – 125 mg (55 procent dziennego zapotrzebowania).
  • sód – 1048 mg (70 procent dziennego zapotrzebowania).
  • inne minerały – między innymi wapń, fosfor, potas oraz cynk (występują one w mniejszych ilościach).

Jakie właściwości oraz działanie wykazuje Spirulina w proszku?

Spirulina w proszku jest doskonałym źródłem licznych mikro oraz makroelementów. Dlatego może stanowić jedno z ich źródeł w zbilansowanej diecie. Nie sposób jednak nie wspomnieć o jej innych potencjalnych właściwościach prozdrowotnych oraz leczniczych (wiele z nich jest dopiero w fazie badań naukowych). Spośród nich można wymienić działanie:

  • przeciwalergiczne – wykazano, że Spirulina w proszku hamuje uwalnianie histaminy z komórek tucznych, a tym samym wykazuje działanie przeciwalergiczne oraz przeciwzapalne. (1)
  • obniżające stężenie cholesterolu – badania wykazały, że w grupie 15 ochotników, 8 tygodniowa terapia Spiruliną w proszku znacznie obniżyła stężenie cholesterolu LDL, a tym samym zredukowała ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych. (2)
  • przeciwnowotworowe – przypuszcza się, że Spirulina może być się przydatna w leczeniu nowotworów, ponieważ wpływa korzystnie na ludzki układ odpornościowy. Niestety, dotąd opublikowano tylko jedną pracę na ten temat. Wykazano w niej, iż Spirulina w proszku, w grupie pacjentów z leukoplakią (stanem przednowotworowym), po roku stosowania, doprowadziła do wycofania się zmian u 44 procent badanych. (3)

Oczywiście przedstawione właściwości Spiruliny są tylko częścią jej cech. Natomiast w rzeczywistości posiada ona ich o wiele więcej.

Dawkowanie oraz suplementacja Spiruliny w proszku

Brak jest jednoznacznych zaleceń co do dawki suplementacyjnej Spiruliny w proszku. Niemniej, producenci oraz niektórzy badacze proponują jej codzienne spożywanie w ilości około 1 do 2 łyżeczek rozpuszczonych w wodzie.

Spirulina w proszku jako maseczka

Spirulina w proszku to doskonała baza maseczek, które wykorzystać można w pielęgnacji np. okolicy twarzy czy szyi. Na poniższym filmie przedstawiamy w jaki sposób ją przygotować:

Bibliografia:

  1. Yang H-N, Lee E-H, Kim H-M. Spirulina platensis inhibits anaphaylactic reaction. Life Sciences1997;61(13):1237–1244.
  2. Nakaya N, Homa Y, Goto Y. Działanie obniżające cholesterol Spiruliny . Miażdżyca . 1988; 37 : 1329-1337.
  3. 20. Mathew B, Sankaranarayanan R, Nair PP, et al. Evaluation of chemoprevention of oral cancer with Spirulina fusiformis. Nutrition and Cancer1995;24(2):197–202.
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136577/#B20
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
15 komentarzy:
  1. Agnieszka Wieczorek
    Agnieszka Wieczorek says:

    Spirulina to fajny barwnik do deserów, ciast, omletów, naleśników itp. Często korzystam 🙂

    Odpowiedz
  2. Sławka
    Sławka says:

    Znałam właściwości, ale spożywcze 🙂 Może to dlatego, że ja alergik kontaktowy jestem i nie szukam nowości, czy alternatywnych opcji w kosmetykach (czyt. mam ograniczone zaufanie)

    Odpowiedz
  3. krystynabozenna
    krystynabozenna says:

    Jako maseczka ? To mi nie przyszło do głowy , ale świetny pomysł
    i produkt taki naturalny, warto zastosować .

    Odpowiedz
  4. Paulina
    Paulina says:

    W końcu dowiedziałam się co to spirulina, bo temat do mnie wracał, jak bumerang lecz nigdy nie miałam okazji sprawdzić, co to takiego jest. Może polecacie jakieś przepisy przy jej użyciu?

    Odpowiedz
  5. Zołza z kitką
    Zołza z kitką says:

    Mnie oczywiście najbardziej zachęca w wersji maseczki – to to na dodatek tej na włosy! 😉
    Jestem ciekawa, jak smakuje?

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *