Wyprzedaż wiosenna
Wiosenna wyprzedaż

Aktualizacja: 9 marca 2021

Demencja w młodym wiekuDemencja w młodym wieku jest mniej prawdopodobna niż w przypadku osób starszych, aczkolwiek również możliwa. Zdarzają się przypadki, gdy choroba rozwija się już u osób w wieku około 30. roku życia. Objawy mogą być wówczas nieco inne niż w przypadku demencji w późniejszym wieku.

Z czego wynika demencja w młodym wieku?

Wyróżnia się 2 podstawowe rodzaje demencji – dziedziczną i sporadyczną. Najwięcej osób na świecie cierpi na demencję sporadyczną, czyli nie związaną z czynnikami rodzinnymi i rozwijającą się po 65. roku życia. Demencja w młodym wieku najczęściej wiąże się z czynnikami dziedzicznymi, a jej objawy widoczne są już u 20.-30.-latków. Choroba ma ostrzejszy przebieg niż jej postać niezwiązana z genami.

Podsumowując, demencja w młodym wieku wynika z dziedziczenia. Jest ona przekazywana w sposób autosomalny dominujący i wiąże się z mutacją trzech genów: APP, PSEN 1 oraz PSEN 2.

Demencja w młodym wieku – objawy

Do zaburzeń funkcji poznawczych zaliczamy między innymi:

  • upośledzenie orientacji w czasie i przestrzeni;
  • zaburzenia koncentracji;
  • problemy z liczeniem, pisaniem i czytaniem;
  • problemy z zapamiętywaniem.

Pogorszenie sprawności poznawczej jest typową cechą procesu starzenia, choć nie występuje zawsze. Problemem jest, jeśli objawy znacznie się nasilają lub występują w młodszym wieku. Demencja w młodszym wieku może nie objawiać się standardowo. Często pierwszymi objawami wskazującymi na ewentualny rozwój patologii są:

  • apatia;
  • nadmierna irytacja;
  • nagły brak empatii i zainteresowania innymi osobami;
  • problemy w pracy.

Typowe są ogólne zaburzenia zachowania. Wraz z upływem czasu dochodzą do tego objawy związane z zaburzeniami pamięci i koncentracji. Taka osoba nie jest w stanie np. przypomnieć sobie, skąd zna spotkanego na ulicy znajomego lub zapomina o terminach spotkań towarzyskich. Typowe jest również mylenie imion czy trudne do zrozumienia postępowanie.

Ochrona przed demencją

Jedną ze skuteczniejszych metod ochrony organizmu przed demencją w młodym wieku jest stosowanie odpowiedniej diety. To tak zwana dieta MIND, czyli połączenie diety śródziemnomorskiej i DASH celem opóźniania zmian neurodegeneracyjnych. Dieta MIND opiera się na nieprzetworzonej żywności pochodzenia głównie roślinnego, natomiast ogranicza spożycie mięsa i nasyconych kwasów tłuszczowych. Udowodniono, że szczególną rolę wśród warzyw dla zachowania funkcji poznawczych odgrywają zielone warzywa liściaste, ponieważ mają więcej antyoksydantów niż inne warzywa. Zaleca się spożycie 6 porcji takich warzyw tygodniowo. Do pozostałych, charakterystycznych cech diety MIND zaliczamy spożycie:

Dieta MIND wyróżnia także 5 podstawowych grup produktów, które nie są zalecane: tłuste sery, czerwone mięso, masło i margaryny, ciasta i słodycze oraz produkty smażone. Zgodnie z założeniami, spożycie takich produktów powinno być minimalne bądź najlepiej całkowicie wyeliminować je ze swojej diety.

Aby zapobiegać rozwojowi demencji warto także dbać o prawidłowe ukrwienie mózgu. W tym celu poleca się regularną aktywność fizyczną (która korzystnie wpływa na krążenie) oraz zaangażowanie towarzyskie. Przeprowadzono nietypowe badanie wykazujące, że osoby aktywne w towarzystwie w mniejszym stopniu doświadczały objawów otępienia i demencji niż introwertycy. Nie należy pomijać również istoty ćwiczenia mózgu – taki trening obejmuje między innymi rozwiązywanie krzyżówek, czytanie książek czy gry w skojarzenia.

Polecane produkty

Omega 3 - czysty roślinny olej z Pachnotki zwyczajnej
Omega 3 to naturalny produkt zawierający w swoim składzie czysty, roślinny olej, z pełniącymi istotną rolę w odżywianiu człowieka kwasami tłuszczowymi Omega 3. Jest on pozyskiwany z rośliny o nazwie Perilla frutescens.
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Alster P., Koziorowski D., Szlufik S., Mrozowicz A., Królicki L., Friedman A., Diagnostyka otępienia z ciałami Lewy’ego – omówienie dwóch przypadków klinicznych, Polski Przegląd Neurologiczny, 14/2018.
  2. Młynarczyk R., Bochon B., Piontek A., Kunert Ł., Sobiś J., Gorczyca P., Choroba Alzheimera – nowe strategie leczenia, Psychiatria, 4/2016.
  3. Kaluźniak A., Krzymińska-Siemaszko R., Wieczorowska-Tobis K., Wpływ diety na zachowanie sprawności funkcji poznawczych przez osoby starsze – możliwości zdrowotne wynikające ze stosowania diety MIND, Geriatria, 12/2018.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami