10 powodów dla których warto jeść masło

10 powodów, dla których warto jeść masło

4.50 avg. rating (84% score) - 6 votes

10 powodów, dla których warto jeść masłoPrzez wiele lat masło nie miało dobrej opinii, począwszy od ubiegłego wieku, kiedy to na rynku pojawiła się margaryna, która jest źródłem tłuszczy trans. Obecnie oliwa z oliwek i olej często jest zamiennikiem masła. Dlaczego jednak powinniśmy zarezerwować na stole miejsce dla masła?

Badania przeprowadzone w Szwecji na Uniwersytecie w Lund, wykazały znacznie mniejszy wzrost poziomu tłuszczu we krwi po przyjmowaniu masła, w porównaniu do oliwy z oliwek, oleju lnianego czy oleju rzepakowego. Wysoki poziom tłuszczu we krwi może prowadzić do hiperlipidemii, co według zdyskredytowanej i obalonej “hipotezy lipidowej” może prowadzić do chorób serca.

Dlaczego masło nie podnosi poziomu lipidów we krwi?

Naukowcy potwierdzają, że 20% tłuszczu w maśle składa się z krótkich i średniej długości kwasów tłuszczowych. Są one bezpośrednio przekształcane w energię i nie krążą w organizmie na tyle długo, aby wpływać na ilość tłuszczu we krwi. Choć w dłużej perspektywie czasu, masło może wpływać na poziom cholesterolu, to skutki spożywania masła w krótszej perspektywie mogą być korzystne.

Konspiracja

Od początku 1920 roku reputacja masła zaczęła być podkopywana na rzecz margaryny i innych tłuszczy, na które panowała przelotna moda. Twierdzono, że masło zawiera śmiertelne tłuszcze nasycone, powodujące choroby serca. Mimo używania przez tysiące lat masła w wielu kulturach, nigdy nie było żadnych dowodów potwierdzających niekorzystnych skutków ubocznych jego spożywania. Spożycie spadło czterokrotnie, a choroby serca mimo to stały się numerem jeden przyczyn zgonów. Czy więc na pewno masło było tego przyczyną?

Prawda jest taka, że masło wcale nie jest przyczyną chorób serca. Warto jest dołączyć je do diety z kilku powodów:

  1. Masło jest najłatwiej przyswajalnym źródłem witaminy A, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie tarczycy oraz nadnerczy, co przekłada się na niezaburzoną pracę układu sercowo-naczyniowego. Biodostępność tej witaminy jest w maśle niezwykle wysoka.
  2. Spożywanie masła nie przekłada się na zwiększenie tkanki tłuszczowej, ponieważ zawarte w nim krótko i średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe natychmiast zamieniane są na energię i nie są odkładane w postaci tkanki tłuszczowej. To powoduje uczucie sytości, co przekłada się na zmniejszenie nadmiernej konsumpcji.
  3. Masło bogate jest w antyoksydanty, w tym witaminę A i E, a także selen, które chronią przed chorobami serca.
  4. Masło zawiera niewielkie ilości jodu. W górach, gdzie dostęp do jodu jest mocno ograniczony, jest to jedno z nielicznych źródeł tego, jakże ważnego pierwiastka.
  5. Jest źródłem naturalnych izomerów kwasu linolowego (CLA), które wykazują właściwości przeciwutleniające, przeciwmiażdżycowe i przeciwnowotworowe. W zależności od pory roku karmienia krów, zawartość CLA w maśle kształtuje się na poziomie 3,9% do 5,2%.
  6. Zawartość cholesterolu to główny argument przeciwników spożywania masła. Jednak jest to składnik niezbędny do budowy błon komórkowych, ważny szczególnie w okresie wzrostu oraz ciąży. Spożywany z umiarem zdziała więcej dobrego niż złego.
  7. Zawiera kwas masłowy, hamujący namnażanie komórek rakowych. Ważny jest również dla flory bakteryjnej w jelitach.
  8. Masło jest również lekkostrawne. Tłuszcz mleczny jest najłatwiej przyswajalny ze wszystkich tłuszczów spożywczych dzięki zawartości krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które nie muszą być poddawane emulgacji przy użyciu soli żółciowych.
  9. Wysoka zawartość selenu w maśle wpływa na odporność organizmu. Ma silne właściwości przeciwutleniające i wpływa na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy jak również całego metabolizmu.
  10. Spożywanie masła może zapobiegać chorobie zwyrodnieniowej stawów dzięki tzw. czynnikowi Wulzena, który zapobiega sztywnieniu i zwapnieniu stawów.

Polecane produkty:

CCA - naturalne przeciwutleniacze
Receptura CCA to: bioflawonoidy cytrusowe, koenzym Q10, beta-karoten, naturalna witamina C, polifenole z pestek winogron, polifenole z zielonej herbaty, ziele herbaciane Cistus, owoc granatu, OPC, likopina, melony, korzeń lukrecji..
Zobacz tutaj ...
Acerola C - naturalna witamina C
Chcemy zaproponować Państwu naturalną witaminę C o długotrwałym działaniu - wiśnie Acerola, które zawierają jej najwięcej na świecie. Dostarczają one 30 razy więcej witaminy C niż cytryna.
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz