MolibdenMolibden (Mo) stanowi srebrzystobiały pierwiastek należący do metali, jest przy tym jednym z najrzadziej występujących pierwiastków. Spotykany jest stosunkowo rzadko, a w pożywieniu znajdują się jego śladowe ilości. Mało kto jednak wie, że pełni on ważne funkcje w organizmie.

Molibden w organizmie

Po przyjęciu doustnym molibden jest wchłaniany do krwiobiegu w 28-77%, przy czym wydalanie z moczem stanowi 17-80% całkowitej dawki. Należy do mikropierwiastków, czyli takich, które występują w organizmie w niewielkich stężeniach. Zawartość całkowita molibdenu wynosi bowiem około 0,015 g u osoby ważącej około 70 kg.

Źródła molibdenu

Pierwiastek dostarczany jest do organizmu głównie wraz z warzywami, jednak jego zawartość w danym produkcie ściśle zależy od jego wcześniejszej ilości w glebie. Zawartość molibdenu w poszczególnych produktach (wyrażona w mg/100 g danego produktu) została przedstawiona poniżej:

Nie należy jednak sugerować się całkowicie tabelami, ponieważ jak wspomniano wcześniej – wszystko zależy od ilości pierwiastka w glebie, na której uprawiana była dana roślina. Sugeruje się, że najlepsze źródła tego pierwiastka stanowią rośliny strączkowe i zboża, a także organy. Z kolei mięso stanowi dość ubogie jego źródło. Zapotrzebowanie na mikropierwiastki, w tym molibden, wynosi mniej niż 100 mg na dobę. Zalecane dzienne spożycie w przypadku molibdenu wynosi od 75 do 250 ug w zależności od wieku oraz płci. Pierwiastek ten jest obecnie dostępny również pod postacią suplementów, jednak ze względu na możliwość przedawkowania należy odnosić się do tego z umiarem, przestrzegając zaleceń na opakowaniu.

Przeciwwskazania

Molibdenu nie powinny przyjmować osoby mające problemy z nerkami lub kamienie żółciowe. Ciąża i okres karmienia piersią wprawdzie nie stanowią bezwzględnych przeciwwskazań do suplementacji, jednak kobiety w takich sytuacjach powinny skonsultować się z lekarzem. Molibden może powodować niedobór miedzi w organizmie, ponieważ zwiększa wydalanie miedzi wraz z moczem i może zakłócać pobieranie jej przez organizm człowieka.

Jakie funkcje pełni molibden?

Molibden odpowiada między innymi za:

  • wspomaganie wchłaniania żelaza w organizmie, a więc ochrona np. przed anemią czy jego niedoborami;
  • wspieranie rozwoju i wzrostu tkanki kostnej w okresie dorastania, gdyż jego obecność w organizmie człowieka można zauważyć właśnie w kościach;
  • udział w produkcji enzymów odpowiedzialnych za przyswajanie niektórych substancji pokarmowych;
  • wzmacnianie zębów;
  • poprawę odporności;
  • metabolizm puryn;
  • wspieranie męskiej płodności;
  • oczyszczanie organizmu w toksyn.

Należy przy tym pamiętać, że zarówno nadmiar molibdenu jak i niedobór nie są wskazane. Jeśli konsument lubi warzywa i owoce, nie doświadczy niedoboru. Niedobór może objawiać się próchnicą, przewlekłymi bólami głowy, ospałością, zaburzeniami widzenia czy problemami ze strony układu pokarmowego.

Z kolei nadmiar może występować u osób nieprawidłowo suplementujących pierwiastek. W efekcie dochodzi do uszkodzenia stawów czy problemów trawiennych.

Bibliografia

  1. Gawęda E., Molibden i jego związki, Podstawy i Metody Oceny Środowiska Pracy, 1/2014.
  2. Jabłoński E., Sobczak M., Składniki mineralne w diecie kobiet ciężarnych i karmiących, Przegląd Lekarski, 3/2007.
  3. Hayk S., Molibden i zdrowie.
  4. Molybdenum in Drinking-water, Background document for development of WHO Guidelines for Drinking-water Quality.
  5. Błauż A., Gąsińska B., Grzelak A., Hoppe L., Rychlik L., Sternicka A., Szumacher M., Żuberek M., Matura 2020, Repetytorium Biologia, Wydawnictwo WSiP, 2014.
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...