Szpinak – dlaczego warto włączać go do diety?

Szpinak - dlaczego warto włączać go do diety?Szpinak w dużej mierze uznawany jest nie tylko przez dzieci, ale również przez dorosłych, za jeden z najgorszych dodatków do wielu dań. Bardzo niesłusznie, ponieważ jest on źródłem wielu cennych składników odżywczych, a w dodatku dobrze przyrządzony, rewelacyjnie smakuje. Co kryje w sobie szpinak oraz do jakich celów jest on wykorzystywany? Poznajmy kilka cennych informacji na temat szpinaku.

Jakie właściwości wykazuje szpinak?

Szpinak swoje właściwości przede wszystkim zawdzięcza wielu składnikom odżywczym. Jest źródłem żelazawapnia, magnezu oraz manganu. Szpinak to także bogactwo wielu witamin m.in. witaminy C, E ,K, witamin z grupy B, kwasu foliowego oraz beta-karotenu. Ponadto zawiera duże ilości karotenoidów (żółte, czerwone i pomarańczowe barwniki roślinne) m.in. luteinę czy zeaksantynę. Oba te przeciwutleniacze wpływają na nasze widzenie. Zapobiegają niszczeniu się plamki żółtej oka, zapobiegając pogorszeniu wzroku oraz przeciwdziałają całkowitej ślepocie.

  • Szpinak to warzywo, które uczestniczy w profilaktyce przeciwnowotworowej. Poprzez dużą zawartość antyoksydantów usuwa z organizmu wolne rodniki zapobiegając groźnym chorobom, w tym również nowotworom np. piersi, wątroby, szyjki macicy czy prostaty.
  • Szpinak zwiększa odporność całego organizmu. Dzieje się tak poprzez obecność w jego składzie kwasu foliowego, chlorofilu oraz minerałów takich jak magnez czy żelazo.
  • Szpinak należy do warzyw niskokalorycznych, więc pomocny jest w dietach odchudzających i zwalczaniu nadmiernej ilości kilogramów.
  • Z racji dużej ilości magnezu, szpinak powinny spożywać osoby będące w ciągłym stresie. Pierwiastek ten bardzo dobrze oddziałuje na układ nerwowy oraz wykazuje działanie uspokajające.
  • Potas zawarty w liściach szpinaku obniża ciśnienie krwi.
  • Włączanie szpinaku do diety wpływa także na naszą urodę dzięki zawartości witaminy E. Warunkuje ona poziom nawilżenia skóry i hamuje procesy jej starzenia.
  • Z kolei witamina K odpowiedzialna jest za właściwe procesy krzepnięcia krwi.

Zastosowanie szpinaku

Szpinak znalazł zastosowanie głównie w kuchni. Stanowi bardzo zdrowy składnik dań na bazie makaronów. Jest także głównym składnikiem pizzy, pierogów czy naleśników. Ponadto wykorzystywany jest do różnego rodzaju koktajli warzywnych, które traktowane są jako zdrowa przekąska w ciągu dnia. Ze świeżych liści szpinaku można przyrządzić również zdrową sałatkę oraz dodawać je na kanapki.

Czy kobieta w ciąży może spożywać szpinak?

Jak najbardziej, polecany jest kobietom przez cały okres ciąży. Przyszłe mamy niestety często walczą z problemem niedokrwistości, a szpinak temu zapobiega. Ponadto kwas foliowy, obecny w tym warzywie, chroni płód przed wadami rozwojowymi. Oprócz tego spożywanie szpinaku przez kobiety nie jest zabronione, wręcz zalecane w trakcie okresu laktacji. Warto jednak pamiętać, aby wtedy zbyt mocno go nie doprawiać.

Kto powinien unikać spożywania szpinaku?

Pomimo, że szpinak jest bardzo zdrowy, to nie jest przeznaczony dla każdego. Zrezygnować ze szpinaku powinny przede wszystkim osoby borykające się z problemem odkładających się kamieni nerkowych. Głównie z tego powodu, że szpinak zawiera w sobie szczawiany, które razem z wapniem mogą odkładać się w nerkach. Ponadto osoby z cierpiące na dnę moczanową również nie powinny włączać do swojej diety szpinaku. A zwłaszcza osoby miewające bolesne ataki tej choroby lub będące w jej zaawansowanym stadium. Kwas szczawiowy znajdujący się w szpinaku utrudnia wchłanianie wapnia do organizmu, dlatego też osoby chorujące na osteoporozę powinny unikać spożywania tego warzywa.

Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...
Spirulina + Wapń + Magnez - dla zdrowia kości, zębów i mięśni
Produkt ten zawiera wapń pozyskiwany z algi „Lithothamnium calcareum”. Jest to wapń w pełni naturalny i posiada przez to bardzo wysoką biodostępność, bo aż 96%!
Zobacz tutaj ...
5 komentarzy:
  1. Anna
    Anna says:

    Przepadam za szpinakiem:) Idealnie sprawdza się jak zamiennik sałaty, można z niego wyczarować świetne koktajle, zrobić omlet, czy pizze 🙂 Do tego ma świetny smak:) Zdecydowanie wszystkim polecam <3

    Odpowiedz
  2. healthy
    healthy says:

    Pamiętam jak kiedyś nienawidziłam szpinaku – kojarzył mi się tylko i wyłącznie z bezkształtną breją, którą podają w przedszkolach i szkołach. Kilka lat temu przekonałam się jednak do niego, ale tylko i wyłącznie w wersji surowej – przetworzony jakoś nadal do mnie nie przemawia. Za to kanapka czy sałatka z dodatkiem szpinaku bardzo chętnie 😉

    Odpowiedz
  3. Marysia
    Marysia says:

    Powinnam jeść dużo szpinaku, bo mam dość niskie żelazo, a jestem wegetarianką, ale nadal ciężko mi się do niego przekonać. O ile w koktajlach mi nie przeszkadza, a w niewielkiej ilości do makaronu nawet lubię, to sam w sobie mi nie smakuje…

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *