Kasza gryczana – dlaczego warto ją jeść?

Kasza gryczana - dlaczego warto ją jeść?Kasza gryczana nie bez powodu nazywana jest królową kasz. Wyróżnia się bowiem na tle innych smakiem, bogactwem składników odżywczych i wyjątkowymi właściwościami. Kiedyś często gościła na naszych stołach, później została zapomniana. Dziś powraca jako składnik zdrowych i wartościowych potraw. Poznajmy powody, dla których warto jeść kaszę gryczaną.

Kasza gryczana nie jest zaliczana do zbóż tak jak w przypadku kaszy manenj czy kaszy jęczmiennej. Jest ona pozyskiwana z łuskanych nasion gryki – rośliny, która osiąga swoją wysokość do 60 cm i posiada kwiaty od koloru białego do różowego. Gryka rośnie na polach i kwitnie latem od lipca do sierpnia.

Występują dwa rodzaje kaszy gryczanej:

  • palona (postać całej, łamanej i drobno łamanej)
  • niepalona postać cała i łamana)

Kasza gryczana – właściwości

Kasza gryczana stanowi bogate źródło związków mineralnych takich jak potas, selen, żelazo, magnez, fosfor, cynk, miedź, krzem oraz kwasu foliowego. W jej składzie znaleźć można również witaminy z grupy B, witaminę E, a także cenne dla nas antyoksydanty (rutyna, kwercetyna, pelargonidyna). Ponadto kasza gryczana posiada błonnik pokarmowy i niski indeks glikemiczny.

Regularne spożywanie kaszy działa odkwaszająco na organizm. Ze względu na obecność błonnika pokarmowego na długi czas zapewnia nam uczucie sytości. Zalecana jest osobom z zaburzeniami pracy jelit, a także będącym na diecie redukcyjnej oraz z podwyższonym poziomem cholesterolu. Zawartość witaminy E, kwasu foliowego i żelaza sprawia, że kasza gryczana mocno polecana jest u osobom borykającym się z anemią oraz kobietom mającym obfite miesiączki. Pomocna jest więc w niedokrwistości organizmu. Sam kwas foliowy warunkuje prawidłowy rozwój płodu i zapobiega jego wadom.

Kasza gryczana w kuchni

Kasza gryczana znalazła szerokie zastosowanie w kuchni. Bardzo dobrze komponuje się z dodatkiem sosów mięsnych oraz warzywami. Z kaszy gryczanej można również wykonać również kotlety, placuszki czy różnego rodzaju farsze np. do naleśników, pierogów czy do zapiekanych warzyw. Kasza gryczana rzadko wykorzystywana jest do deserów.

Kasza gryczana gotowanie

Podczas gotowania tego rodzaju kaszy należy pamiętać, aby dobrać odpowiednie proporcje. Do każdej miary kaszy gryczanej należy użyć dwie miarki wody. Kaszę należy gotować na małym ogniu przez około 15-20 minut. Po upływie tego czasu trzeba pozostawić ją do momentu aż wchłonie resztę pozostałej wody.

Ciekawostki

  • Największa ilość kaszy gryczanej spożywają Rosjanie, Ukraińcy oraz Polacy.
  • Ze względu na to, że w jej składzie nie występuje gluten mogą ją spożywać osoby chore na celiakię lub będące na diecie bezglutenowej.
  • Kasza gryczana jako jedyna ze wszystkich nie należy do roślin zbożowych.
  • Spożywanie kaszy gryczanej nie jest polecane dzieciom do 10 miesiąca życia oraz osobom z niewydolnością nerek, a także z wrzodami żołądka i dwunastnicy.
  • Wykazano, że kasza gryczana palona posiada aż o 50% mniej wartości odżywczych niż kasza gryczana niepalona.

Polecane produkty:

Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Chlorella w tabletkach
Posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na flore fizjologiczną. W bardzo dokładny sposób usuwa toksyny z organizmu.
Zobacz tutaj ...
1 komentuj
  1. Asia
    Asia says:

    Jak zwykle garść informacji o czymś, co chętnie jem, ale nie miałam pojęcia o tak licznych walorach pro-zdrowotnych. 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *