Czerwona kapusta – co w sobie kryje?

Czerwona kapusta - co w sobie kryje?Czerwona kapusta, zwana również kapustą modrą, jest połączeniem warzyw z rodziny kapustnych oraz tych posiadających kolor czerwony, które stanowią bardzo dobre źródło przeciwutleniaczy. Podobnie jak biała, kapusta czerwona jest bogata w wiele cennych składników odżywczych przez co korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Co takiego w sobie kryje? Poznajmy czego źródłem jest kapusta czerwona oraz jakie właściwości wykazuje.

Czerwona kapusta należy do roślin jednorocznych. Nie jest ona wymagająca, dlatego nie potrzebna jest do jej uprawy żyzna gleba. Wato przy tym jednak pamiętać, że tego rodzaju kapustę należy sadzić w odstępach około 30-40 cm od siebie, aby podczas dojrzewania główki nie zahaczały o siebie.

Czerwona kapusta – właściwości

Czerwona kapusta charakteryzuje się swoją barwą, która pochodzi od zawartych w nich naturalnych barwników – antocyjanów, posiadające właściwości przeciwutleniające. Są one bardzo ważnymi składnikami odżywczymi, ponieważ chronią nasz organizm przed rozwojem groźnych chorób, w tym również nowotworów oraz hamuje procesy starzenia. Ponadto antocyjany wykazują inną ważną cechę, bowiem ułatwiają wchłanianie niektórych witamin w tym m.in. witaminę C.

Z kolei sok ze świeżej kapusty bardzo dobrze wpływa na funkcjonowanie wątroby. Dodatkowo korzystnie oddziałuje na układ pokarmowy i występujące w nim wrzody oraz reguluje poziomu cukru we krwi. Ponadto wykazuje właściwości regenerujące i zabliźniające. Takie działanie kapusta czerwona zawdzięcza zawartym w niej śluzom roślinnym i siarce.

Warzywo to dzięki zawartości błonnika pokarmowego skutecznie redukuje poziom cholesterolu oraz zapewnia uczucie sytości na długi czas. Błonnik również wspomaga oczyszczanie organizmu usuwając z niego zbędne produkty przemiany materii oraz reguluje w nim procesy trawienne.

Poprzez obecność w czerwonej kapuście witaminy C i K, odgrywa ona bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu krwionośnego. Wzmacnia bowiem ściany naczyń krwionośnych zapobiegając ich pękaniu i pojawianiu się nieestetycznych, rozszerzonych naczyń. Ponadto zwiększa odporność organizmu i zapobiega wszelkim infekcjom bakteryjnym, wirusowym i grzybiczym.

Oprócz wyżej wymienionych składników odżywczych kapusta czerwona stanowi także źródło witamin z grupy B, witaminę D oraz wiele związków mineralnych m.in. żelazo, cynk, sód i magnez.

Czerwona kapusta w kuchni

Czerwona kapusta znalazła szerokie zastosowanie w kuchni polskiej. Można przyrządzać ją na wiele sposobów np. gotować, smażyć lub dusić. Mimo to czerwoną kapustę najczęściej podaje się jako dodatek do dań głównych na bazie mięs. Bardzo dobrze komponuje się również z kluskami śląskimi czy ziemniakami. Oprócz tego warzywo to można wykorzystać do wykonywania gołąbków. Spożywać można ją także na surowo w postaci surówki lub sałatki. Przyrządzana jest zwykle w dwóch wersjach, na ostro z dodatkiem chrzanu lub na słodko z dodatkiem jabłek, orzechów i pomarańczy.

Polecane produkty:

Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *