Syrop z agawy – spożywać czy nie?

Syrop z agawy - spożywać czy nie?Agawa to roślina, która jako miejsce występowania upodobała sobie tereny pustynne. Przeprowadzone nad nią badania wykazały, że kryje w sobie wiele cennych składników odżywczych, witamin i minerałów. Mimo to działanie i właściwości agawy niosą za sobą wiele kontrowersji. Jak jest naprawdę? Przekonajmy się jakie właściwości lecznicze kryje w sobie syrop z agawy, który uzyskuje się z tej rośliny i czy faktycznie jest aż tak zdrowa.

Agawa to rodzaj rośliny, do której zalicza się ponad 100 gatunków. Pochodzi z terenów pustynnych występujących na obszarach Ameryki Północnej. Dziś rośnie dziko także na południowych obszarach Stanów Zjednoczonych aż do wybrzeży Ameryki Południowej. Agawa swoim wyglądem zewnętrznym bardzo zbliżona jest do aloesu. Z tego względu bardzo często jest z nim mylona.

Syrop z agawy – właściwości lecznicze

Agawa to źródło wielu cennych składników odżywczych dla naszego organizmu. W jej skład wchodzą m.in. saponiny, które warunkują prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, a także hamują rozwój zmian nowotworowych. Z kolei inulina, będąca alternatywą dla błonnika, reguluje perystaltykę jelit, zapewnia uczucie sytości na długi czas oraz zapobiega zaparciom.

Pozyskiwany z agawy syrop doceniany jest nie tylko przez kucharzy, ale również i lekarzy. Badania udowodniły, że syrop bogaty jest we fruktozę, która posiada niższy indeks glikemiczny niż nasz tradycyjny cukier. Powoduje to znacznie wolniejsze podnoszenie się cukru we krwi. Oznacza to, że śmiało można go polecić diabetykom, ponieważ jego spożycie w takim przypadku nie spowoduje nagłego wyrzuty insuliny do krwi.

Warto jednak uważać na tego typu produkty i dokładnie sprawdzać ich etykiety, ponieważ niektórzy producenci niestety sprzedają syrop z agawy z zanieczyszczonymi dodatkami innych słodzików. Dodatkowo poddają go dużej ilości procesom mających na celu wysokie jego przetworzenie.

Syrop z agawy – czy naprawdę jest tak zdrowy?

Syrop z agawy to inaczej tzw. syrop glukozowo-fruktozowy, który nie do końca ma korzystnie działanie na nasz organizm. Przede wszystkim nie należy on do produktów niskokalorycznych. 100 gram syropu posiada 310 kcal, co oznacza, że dokładnie o 25 % mniej niż tradycyjny cukier biały. Zaletą jest jednak fakt, że jest bardziej słodki co sprawia, że automatycznie używamy go w mniejszych ilościach. Dodatkowo jest syrop z agawy jest produktem bezglutenowym, wegetariańskim oraz przeznaczonym dla diabetyków.

Na jego niekorzyść przemawia jednak fakt, że nadużywanie fruktozy może być niebezpieczne dla organizmu. Jak doskonale wiemy fruktoza występuje w owocach i warzywach, które towarzyszą nam w codziennej diecie. Spożywana w taki sposób nie jest nam w stanie zagrozić. Do komplikacji dochodzi jednak gdy występuje jej nadmiar w organizmie. Wówczas może wystąpić podwyższony poziom trójglicerydów we krwi, przyrost tkanki tłuszczowej, utrata witamin i minerałów z organizmu oraz odkładanie się kwasu moczanowego. To z kolei może przyczynić się do rozwoju kamicy nerkowej, zapalenia stawów czy artretyzmu.

Warto pamiętać, że syrop z agawy, którego głównym miejscem produkcji jest Meksyk, to produkt naturalny i zdrowy. Jednak ten dostępny w sklepach sprzedawany masowo nie do końca może szczycić się takimi właściwościami. Warto więc dokładnie czytać etykiety i sprawdzać informacje, które są na nich zawarte. Ważne jest również to, że masowa produkcja nie zwraca uwagi z czego produkowany jest syrop. Najczęściej wykorzystywane są do tego korzenie agawy, a nie jej łodygi, tak jak to zakłada pierwotny przepis syropu.

Podsumowanie

Czy syrop z agawy jest zdrowy? Odpowiedź na to pytanie nie będzie jednoznaczna. Okazuje się bowiem, że może być on produktem naturalnym i dobrym dla naszego organizmu, a także niezdrowym. Wszystko tak naprawdę zależne jest od jakości produktu oraz od tego w jakich ilościach go spożywamy. Odpowiednio i rozsądnie przyjmowany na pewno nie zaszkodzi naszemu życiu. Co innego jeśli stanie się on podstawą naszej diety. Wówczas możemy spowodować kilka dysfunkcji w naszym organizmie.

Decydując się na zakup syropu z agawy warto zaczerpnąć źródła na temat jego pochodzenia oraz dokładnie przeczytać etykietę. Początkowo, zanim weszła masowa produkcja syropu z agawy, był on zdrowym zamiennikiem cukru. Jeśli zaopatrzymy się w dobrej jakości produkt oraz w rozsądnych ilościach będziemy go spożywać nie będziemy w stanie sobie zaszkodzić.

Polecane produkty:

Olej z Czarnego Kminku w kapsułkach
Czarny kminek (czarnuszka siewna, łac. Nigella sativa) - jest naturalną substancją znaną od tysiącleci ze swych właściwości leczniczych. Znacząco wpływa na poprawę zmienionej chorobowo skóry. Działa antygrzybicznie, przeciwwirusowo, antyalergicznie ...
Zobacz tutaj ...
Bio olej z czarnuszki w płynie - 100% naturalny
Tłoczony na zimno olej z czarnuszki egipskiej dzięki swoim właściwościom może pomóc w zwalczaniu wszelkiego rodzaju zmian skórnych. Chroni komórki organizmu przed wolnymi rodnikami co powoduje, że skóra wygląda młodziej ...
Zobacz tutaj ...
3 komentarzy

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *