Aktualizacja: 24 października 2020

Spirulina w proszku wchłania się lepiej od tabletekW wielu miejscach można przeczytać, że Spirulina w proszku wchłania się lepiej niż suplement w formie tabletek czy pastylek. Czy to prawda? A może jest odwrotnie? Okazuje się, że odpowiedź nie jest wcale prosta i niekoniecznie jednoznaczna.

Skąd wzięło się przekonanie o lepszej przyswajalności proszku?

Na początek dobrze sięgnąć do genezy przekonania o lepszej przyswajalności proszku. Wynika to prawdopodobnie ze skądinąd słusznej opinii, że pokarm, im jest drobniejszy, tym łatwiej się trawi i wchłania. To prawda, natomiast jedna tabletka algi Spirulina jest i tak wielokrotnie mniejsza od kęsa, więc skala porównania jest nieco zaburzona. Ponadto tabletki Spiruliny tzw. spiruletki dość szybko się rozpuszczają i do żołądka, gdzie rozpoczyna się ich trawienie, i tak docierają już jako zawiesina. Podobnie jest również z proszkiem. Jest to możliwe dlatego, że w czasie prasowania alg nie są używane żadne wypełniacze i substancje, które łączyłyby ich komórki. Wszystkiemu winni są też sami producenci, którzy jakoś musieli zachęcić potencjalnych klientów do zakupu alg sproszkowanych, a nie prasowanych.

Czy tabletka się trawi?

Pytanie jest pozornie banalne, ale odpowiedź może być zaskakująca, ponieważ nie trawi się nigdy tabletka, podobnie, jak nie trawi się kęs jedzenia. Trawienie to proces chemiczny rozkładu związków chemicznych. Za rozdrobnienie kęsa odpowiedzialne jest przeżuwanie i w części ruchy perystaltyczne przełyku oraz skurcze żołądka. Kiedy rozpoczyna się trawienie, tabletka z alg jest już rozdrobniona, a enzymy rozpoczynają „wydobywanie” cząsteczek związków chemicznych. Dokładnie tak samo dzieje się w przypadku proszku, tym bardziej, że nie są to po prostu suszone, pojedyncze komórki, ale drobniejsze, bo drobniejsze, ale jednak grudki komórek.

Kiedy tabletka, a kiedy proszek?

Przekonanie o lepszej przyswajalności proszku może wynikać z faktu, że jego bezpośrednie zażycie pozostawia w ustach specyficzny posmak, a po tabletkach ten efekt jest słabszy. Jest to oczywiście argument przemawiający na korzyść tabletek, natomiast proszek jest zdecydowanie korzystniejszy przy osłabionym układzie trawiennym. Jest też zwyczajnie wygodniejszy, jeśli Spirulina ma być użyta jako dodatek do dania czy koktajlu. Tabletkę trzeba by było rozkruszyć, a proszek i tak jest drobniejszy. Tabletka jest jednak postacią wygodniejszą i to pozostaje jej podstawową zaletą.

Tabletka czy proszek, ale ważne jest, żeby…

Ważne jest, żeby komórki algi były perforowane. Przypominaliśmy już o tym wielokrotnie, ponieważ jest to bardzo ważne. Komórki algi, takiej jak Chlorella, zamknięte w szczelnej (nierozerwanej) ścianie komórkowej praktycznie w ogóle nie będą trawione. Koniecznie trzeba wybierać preparaty, których składnikiem czynnym są algi z rozerwaną ścianą komórkową. Jednak w odróżnieniu do Chlorelli, enzymy trawienne będą mogły wydobyć ze Spiruliny wszystkie cenne składniki odżywcze mimo nierozerwanej błony. Suplementy przygotowane w ten sposób znajdują się w ofercie tylko jednego producenta, ale za to do wyboru jest proszek i tabletki, a zatem można kierować się własnymi upodobaniami przy wyborze.

Spirulina w proszku
Spirulina w proszku to słodkowodna alga, zawierająca duże stężenie witamin, minerałów i innych, ważnych składników odżywczych. Wysoką jakość uzyskano dzięki odpowiednim warunkom klimatycznym, przestrzeganiu restrykcyjnych norm podczas hodowli i ...
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...