Źródło żelaza, nadmiar i niedobór

Aktualizacja

Źródło żelaza, nadmiar i niedobórŻelazo stanowi bardzo ważny element naszej diety. Spełnia bowiem ważną funkcję w organizmie. Stanowi m.in. składnik hemoglobiny, która transportuje tlen, wspomaga walkę z wolnymi rodnikami, a także zwiększa odporność. Jakie inne funkcje jeszcze pełni? Jakie jest najlepsze źródło żelaza oraz jakie są skutki jego niedoboru i nadmiaru w diecie? Sprawdźmy.

Żelazo i jego rola w organizmie

Żelazo nie występuje w organizmie człowieka w stanie wolnym. Stanowi więc składnik wielu ważnych białek takich jak m.in. hemoglobina, mioglobina oraz enzymy (katalazy, cytochromu, peroksydazy). Pierwiastek ten bardzo ważny jest w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Pomaga chronić organizm przed różnego rodzaju infekcjami. Ponadto jest pierwiastkiem wiążącym tlen. Obecny w hemoglobinie wiąże cząsteczki tlenu, które następnie transportowane są do narządów. Dla przykładu mięśnie, które potrzebują tlenu, otrzymują go dzięki cząsteczkom żelaza w mioglobinie. Dodatkowo żelazo ma właściwości przeciwutleniające. Pomocne jest więc w walce z wolnymi rodnikami, które odpowiadają za szybsze starzenie się skóry, a także całego organizmu. Żelazo występuje również w enzymach tkankowych, umożliwiając ich prawidłowe funkcjonowanie. Warto zaznaczyć, że wpływa na metabolizm cholesterolu oraz działa oczyszczająco na wątrobę.

Źródło żelaza

Żelazo występuje w wielu produktach. Jego źródła można podzielić na pochodzenie zwierzęce (hemowe) oraz pochodzenie roślinne (niehemowe). Najlepsze źródło żelaza to m.in.:

Niedobór żelaza

Niedobór tego pierwiastka w organizmie może wystąpić u kobiet podczas obfitej miesiączki. Wówczas towarzyszyć mogą zawroty głowy oraz przyspieszone bicie serca. Jeśli jednak nie zostanie ono uzupełnione może pojawić się anemia. Do innych objawów niedoboru tego pierwiastka należą:

  • wypadanie włosów;
  • łamliwość paznokci;
  • bladość skóry;
  • owrzodzenie języka;
  • wahania nastroju.

Nadmiar żelaza

Nadmiar żelaza w diecie może pojawić się podczas zwiększonego wchłaniania go z przewodu pokarmowego. Ponadto zbyt duża ilość tego pierwiastka w organizmie może pojawić się w wyniku przetaczania krwi lub tzw. hemochromatozy (choroby polegającej na gromadzeniu się żelaza w organizmie). Wówczas mogą pojawić się:

Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...
8 komentarzy:
  1. Aldona Zakrzewska
    Aldona Zakrzewska says:

    Ja bym jeszcze dodała do tej listy pokrzywę 🙂 Przyrządzony z niej sok jest pełen żelaza – to codzienne must have ksżdego anemika 🙂

    Odpowiedz
  2. Aldona Zakrzewska
    Aldona Zakrzewska says:

    Ja bym do tej listy dorzuciła jeszcze pokrzywę – to skarbnica żelaza, a przyrządzony z niej sok powinien byc w codziennej dziecie “anemików” 🙂

    Odpowiedz
  3. Aldona Zakrzewska
    Aldona Zakrzewska says:

    Ja bym do listy dorzuciła jeszcze pokrzywę – sok z pokrzywy to skarbnica żelaza, prawdziwe antidotum na anemię!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *