Źródło żelaza, nadmiar i niedobór

Źródło żelaza, nadmiar i niedobórŻelazo stanowi bardzo ważny element naszej diety. Spełnia on bowiem ważną funkcję w organizmie m.in. stanowi składnik hemoglobiny, która transportuje tlen, wspomaga walkę z wolnymi rodnikami oraz zwiększa odporność. Jakie inne funkcje pełni w naszym organizmie? Jakie jest najlepsze źródło żelaza oraz jakie są jego skutki niedoboru i nadmiaru w diecie? Sprawdźmy.

Żelazo i jego rola w organizmie

Żelazo nie występuje w organizmie człowieka w stanie wolnym. Stanowi więc składnik wielu ważnych białek takich jak m.in. hemoglobina, mioglobina oraz enzymy (katalazy, cytochromu, peroksydazy). Pierwiastek ten bardzo ważny jest w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Pomaga chronić organizm przed różnego rodzaju infekcjami. Ponadto jest pierwiastkiem wiążącym tlen. Obecny w hemoglobinie wiąże cząsteczki tlenu, które następnie transportowane są do narządów. Dla przykładu mięśnie, które potrzebują tlenu, otrzymują go dzięki cząsteczkom żelaza w mioglobinie. Dodatkowo żelazo ma właściwości przeciwutleniające. Pomocne jest więc w walce z wolnymi rodnikami, które odpowiedają za szybsze starze się skóry, a także całego organizmu. Żelazo występuje również w enzymach tkankowych, umożliwiając ich prawidłowe funkcjonowanie. Warto zaznaczyć, że wpływa na metabolizm cholesterolu oraz działa oczyszczająco na wątrobę.

Źródło żelaza

Żelazo występuje w wielu produktach. Jego źródła można podzielić na pochodzenie zwierzęce (hemowe) oraz pochodzenie roślinne (niehemowe). Najlepsze źródło żelaza to m.in.:

Żelazo – objawy niedoboru i nadmiaru

Niedobór żelaza w organizmie może wystąpić u kobiet podczas obfitej miesiączki. Wówczas towarzyszyć mogą zawroty głowy oraz przyspieszone bicie serca. Jeśli jednak nie zostanie ono uzupełnione może pojawić się anemia. Do innych objawów niedoboru tego pierwiastka należą:

Nadmiar żelaza w diecie może pojawić się podczas zwiększonego wchłaniania go z przewodu pokarmowego. Ponadto zbyt duża ilość tego pierwiastka w organizmie może pojawić się w wyniku przetaczania krwi lub tzw. hemochromatozy (choroby polegającej na gromadzeniu się żelaza w organizmie). Wówczas mogą pojawić się:

  • cukrzyca
  • zaparcia
  • wzdęcia
  • ciemna pigmentacja skóry
  • marskości wątroby
  • spadek masy ciała
Spirulina + Żelazo - naturalne braterstwo krwi
Nasz produkt „Spirulina żelazo” jest czysto roślinnym źródłem żelaza, wyprodukowanym wyłącznie przez Matkę Naturę. Do tej pory za główne źródło żelaza uznawane były produkty zbożowe pełnoziarniste. Jednak niektóre kwasy i polimery zawarte w tych produktac
Zobacz tutaj ...
8 komentarzy:
  1. Aldona Zakrzewska
    Aldona Zakrzewska says:

    Ja bym jeszcze dodała do tej listy pokrzywę 🙂 Przyrządzony z niej sok jest pełen żelaza – to codzienne must have ksżdego anemika 🙂

    Odpowiedz
  2. Aldona Zakrzewska
    Aldona Zakrzewska says:

    Ja bym do tej listy dorzuciła jeszcze pokrzywę – to skarbnica żelaza, a przyrządzony z niej sok powinien byc w codziennej dziecie “anemików” 🙂

    Odpowiedz
  3. Aldona Zakrzewska
    Aldona Zakrzewska says:

    Ja bym do listy dorzuciła jeszcze pokrzywę – sok z pokrzywy to skarbnica żelaza, prawdziwe antidotum na anemię!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *