Ciecierzyca – właściwości i zastosowanie

Ciecierzyca - właściwości i zastosowanieCiecierzyca, inaczej nazywana cieciorką lub grochem włoskim, posiada wiele korzystnych właściwości dla naszego zdrowia. Do jej głównych zadań należy niwelowanie zaparć, wspomaganie odchudzania oraz regulacja poziomu cholesterolu we krwi. Jakie inne właściwości posiada ciecierzyca? Podpowiadamy.

Ciecierzyca to roślina strączkowa, której właściwości zdrowotne od dawna są bardzo cenione w krajach basenu Morza Śródziemnomorskiego. Ciekawostką jest fakt, że w krajach Afryki jak np. Egipt, roślina ta uważana jest za afrodyzjak ze względu na jej działanie pobudzające.

Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje ciecierzycy: kabuli oraz desi. Ziarna tej pierwszej odmiany są najbardziej popularne, są dość duże i posiadają kremową barwę. Z kolei nasiona desi są małe i posiadają kolor: czerwony, czarny, kremowy, brązowy, żółty i zielony.

Ciecierzyca – skąd pochodzi?

Ciecierzyca pochodzi z Bliskiego Wschodu, a więc regionu świata, w którym rośliny strączkowe stanowią podstawowy składnik diety lokalnej ludności. Uważa się, że roślina ta uprawiana jest od wielu tysięcy lat. Z czasem ciecierzyca objęła tereny dzisiejszej Etiopii oraz Indii. Z kolei w VXI wieku żeglarze z Hiszpanii i Portugalii rozpropagowali ją na terenach tych państw. Dziś największym producentem ciecierzycy są kraje tj. Pakistan, Etiopia, Meksyk, Turcja czy Indie.

Jakie właściwości zdrowotne wykazuje ciecierzyca?

Poza oczywistymi walorami smakowymi, ciecierzyca posiada duży wpływ na nasze zdrowie. Wszystko ze względu na jej bogaty skład. Stanowi bowiem źródło minerałów tj. żelazo, magnez, potas, cynk i fosfor. Zawiera również błonnik pokarmowy, a także witaminy z grupy B, białko, węglowodany, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz aminokwasy, podobne do tych, które zawarte są w białku zwierzęcym.

1. Reguluje poziom ciśnienia i cholesterolu.

Ciecierzyca znana jest jako roślina posiadająca wpływ na obniżenie poziomu ciśnienia, a także cholesterolu we krwi, który stanowi przyczynę miażdżycy oraz innych chorób sercowo-naczyniowych. Wszystko dzięki obecności potasu, który zwiększa drożność naczyń krwionośnych, powodując tym lepszy przepływ krwi, a w efekcie spadek ciśnienia. Dodatkowo potas przyspiesza wydalanie nadmiaru sodu z organizmu, co również przyczynia się do spadku ciśnienia krwi. Z kolei obecność w niej kwasów tłuszczowych i antyoksydantów również wpływa na korzystne funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego.

Cenną informacją jest również fakt, że ciecierzyca zapobiega anemii, a wszystko dzięki sporej zawartości żelaza. Z tego względu zalecana jest przede wszystkim kobietom w trakcie miesiączki oraz osobom z niedokrwistością.

2. Redukuje zaparcia.

Ze względu na sporą zawartość błonnika ciecierzyca doskonale radzi sobie z problemem zaparć. W wyniku dostarczania go do organizmu, błonnik pochłania wodę w jelitach, przez co automatycznie zwiększa objętość stolca. To z kolei przekłada się na prawidłową perystaltykę jelit oraz właściwe wypróżnianie się. Błonnik pokarmowy, obecny w ciecierzycy, wiąże również nadmiar kwasu w żołądku, co jest z kolei pożądane u osób z nadkwaśnością czy refluksem.

3. Zapobiega rozwojowi cukrzycy.

Ciecierzyca charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym, w związku z tym bez problemu może być spożywana przez diabetyków. Zawarty w niej błonnik reguluje poziom glukozy we krwi i obniża wchłanianie się węglowodanów. Dodatkowo zmniejsza poziom oporności na insulinę.

4. Wspomaga odchudzanie.

Błonnik obecny w ciecierzycy wydłuża czas żucia pokarmu, co z kolei powoduje wcześniejsze uzyskanie uczucia sytości utrzymując się przez długi czas.

5. Łagodzi stres.

Ciecierzyca to także źródło tryptofanu – aminokwasu potrzebnego do syntezy neuroprzekaźnika jakim jest serotonina, która odpowiada za procesy relaksacji i zasypiania.

6. Sprzyja zapłodnieniu.

Ciecierzyca to roślina, która polecana jest osobom starającym się o dziecko. Wszystko dlatego, że stanowi źródło witamin z grupy B, których przyjmowanie wspomaga zapłodnienie. Cieciorka ważna jest również dla kobiet w ciąży, a to dlatego, że zawiera kwas foliowy, który chroni płód przed pojawieniem się wad rozwojowych.

7. Inne

  • podnosi odporność organizmu
  • zwiększa metabolizm
  • wspomaga pracę narządów wewnętrznych takich jak trzustka, żołądek, śledziona

Zastosowanie ciecierzycy

Ciecierzyca znalazła szerokie zastosowanie w kuchni. Oprócz sławnego humusu można przyrządzić z niej wiele ciekawych potraw. Między innymi zupę, pasztety czy kotlety. Doskonale komponuje się również jako farsz do pierogów czy krokietów. Stanowi także składnik sałatek oraz dań ratatouille.

Z ciecierzycy wyrabia się również mąkę, którą wykorzystuje się do wypieków chleba lub ciast. Dużą zaletą mąki z ciecierzycy jest fakt, że nie posiada glutenu, w związku z tym zalecana jest osobom posiadającym alergię lub nietolerancję pokarmową (celiakię) na ten składnik.

Cieciorka bardzo dobrze komponuje się z przyprawami takimi jak pietruszka, tymianek, ale również z curry, kurkumą, cynamonem czy gałką muszkatołową.

Wskazówka: aby potrawy z wykorzystaniem nasion ciecierzycy lepiej smakowały, warto je odstawić na kilka godzin do lodówki, a następnie odgrzać.

Ciecierzyca a gazy

Zarówno ciecierzyca, jak i inne rośliny strączkowe, wykazują działanie gazotwórcze. Można zapobiec temu problemowi tylko wtedy gdy ziarna ciecierzycy będą dobrze ugotowane.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz błonnik. To źródło minerałów jak cynk, magnez, wapń, żelazo
Zobacz tutaj ...
3 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *