Niacyna – witamina lekceważona

witamina b3 niacynaNiacyna, oznaczana jako witamina B3 lub PP, jest jednym z tych dobroczynnych związków, o których raczej się nie pamięta, bo jej zapotrzebowanie nie waha się sezonowo i w naszym klimacie jej niedobory są zdecydowanie rzadkie i niezbyt głębokie. To jednak nie powinno pozwalać na beztroskę.

Rola witaminy PP

Niacyna jest związkiem bardzo ważnym dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pojawia się przede wszystkim w dwóch grupach szlaków metabolicznych: trawiennych i detoksykacyjnych. Nazwy te ustaliliśmy tylko umownie na potrzeby tego artykułu, bo nie starczyłoby miejsca na opisanie wszystkich procesów, w których bierze udział witamina B3.

Po kolei: są to procesy rozkładu tłuszczów, a także regulacja intensywności oddychania, czyli spalania cukrów i uwalniania energii z tłuszczu zapasowego. Jeśli zaś chodzi o detoksykację, niacyna pojawia się przede wszystkim w szlaku metabolicznym alkoholu etylenowego – bez niej nie byłoby możliwe rozłożenie jego cząsteczek i wątroba byłaby obciążona znacznie bardziej. Poza tym ważną rolę witamina PP odgrywa w skórze i w obrębie układu nerwowego.

Dlaczego pojawiają się niedobory?

Tak naprawdę o poważnych niedoborach witaminy PP w Polsce nie można mówić. Pojawiają się jednak nieliczne przypadki obniżenia jej stężenia w organizmie związane z czasowymi zaburzeniami wchłaniania lub nieodpowiednią dietą. Witamina B3 jest związkiem krytycznym w dietach wysokoenergetycznych – ponieważ jest to czynnik regulujący prędkość przemian energetycznych, dostarczając do organizmu większe ilości cukru, należy uwzględnić też rosnące zapotrzebowanie na niacynę.

Suplementacja?

Suplementację niacyny należy prowadzić zawsze pod kontrolą lekarza, ponieważ nadmiar witaminy jest równie szkodliwy, co jej niedobór, a objawy skórne mogą minąć niezauważone (zaczerwienienie ustępuje samoistnie po kilkunastu lub kilkudziesięciu minutach). Aby nie obciążać dodatkowo wątroby w czasie suplementacji zaleca się, aby wykorzystywać głównie suplementy pochodzenia naturalnego, a więc mięsa i ziarna zbóż, a także orzechy. Tradycyjnym suplementem jest także Spirulina – jedna z alg, które mają ogólnie korzystny wpływ na ludzki organizm. Użycie Spiruliny jest zalecane w przypadkach występowania izolowanych niedoborów lub przy dietach redukcyjnych, jako że są one bogate w substancje odżywcze, w tym niacynę, ale nie mają większej wartości energetycznej.

Suplementację witaminy B3 prowadzi się do chwili uzyskania jej odpowiedniego stężenia w moczu – badania te są o wiele dokładniejsze niż analiza składu krwi i w przypadkach poważniejszych właśnie od badań laboratoryjnych zaczyna się terapię. Jedynie w przypadkach podejrzeń nieznacznego niedoboru suplementuje się witaminę B3 po samej tylko konsultacji dietetycznej, ale i wówczas należy w pierwszej kolejności wykluczyć związek objawów z innymi, powszechniejszymi niedoborami, na przykład witaminy D lub E, ponieważ są one w pewnym zakresie do siebie zbliżone, a skutki zbyt dużej podaży witaminy PP są dla organizmu dość poważne.

Polecane produkty:

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
1 reply
  1. abc
    abc says:

    “Suplementację witaminy B3 prowadzi się do chwili uzyskania jej odpowiedniego stężenia w moczu”
    – – –
    Dobrze się mówi.
    Od kilku dni szukam laboratorium, które bada B3 w moczu – bezskutecznie. We wszystkich ofertach jest tylko badanie we krwi.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *