Jesienna wyprzedaż
Jesienna wyprzedaż

Aktualizacja: 22 lipca 2021

Witamina E dzialanie i wystepowanieWitamina E to grupa kilku substancji, które stanowią odmiany tokoferolu. Najważniejsze spośród nich to: alfa-, beta-, gamma- i delta – tokoferol, z których najsilniej działa alfa. Dzięki temu, że witamina rozpuszcza się w tłuszczach, może być dość długo magazynowana w organizmie, głównie w wątrobie i tkance tłuszczowej. Występuje ona w niewielu pokarmach, przede wszystkim wysokotłuszczowych, co sprawia, że trudno zachować dietę niskotłuszczową i jednocześnie czerpać witaminę E z pożywienia. Dlatego dobrze jest przyjmować ją dodatkowo w postaci preparatów.

Czym jest witamina E?

Istnieje co najmniej osiem postaci tej witaminy. Składa się ona zaledwie z trzech elementów: wodoru, tlenu i węgla (różnią się między sobą budową przestrzenną). Jest zbudowana z pierścienia chromanowego, do którego dołączony jest izoprenowy łańcuch boczny. Łańcuch boczny we wszystkich tokoferolach jest taki sam. Jego obecność jest niezbędna dla ich działania biologicznego. Alfa, beta i gamma różnią się między sobą jedynie liczbą i umiejscowieniem grup metylowych przy pierścieniu benzenowym.

Działanie witaminy E

Mało kto zdaje sobie sprawę, jak wiele witamina E znaczy dla naszego organizmu. Ochrania bowiem wszystkie błony komórkowe, nadając im odpowiednich parametrów. Dodatkowo bierze udział w pozyskiwaniu przez organizm selenu i witaminy K, działa jako aktywny przeciwutleniacz, który niszczy lub neutralizuje wolne rodniki uszkadzające komórki, a więc chroni przed nowotworami oraz innymi chorobami cywilizacyjnymi. Omawiając szczegółowo, witamina E w związku z układem krwionośnym:

  • ma znaczenie w profilaktyce chorób serca i naczyń krwionośnych oraz (będących ich skutkiem) zawałów serca i udarów mózgu;
  • zmniejsza szkodliwe działania LDL (złego) cholesterolu;
  • zapobiega tworzeniu się zakrzepów;
  • tłumi stany zapalne związane niekiedy z chorobą wieńcową;
  • zmniejsza o 25-50 % ryzyko choroby wieńcowej;
  • zapobiega dusznicy bolesnej;
  • uśmierza silny ból nóg związany z zaburzeniami krążenia, zwany chromaniem przestankowym.

Jej działanie obejmuje jednak nie tylko układ krwionośny, ponieważ witamina ta:

  • wraz z witaminą C pomaga ograniczyć szkodliwe działanie tłustych posiłków na organizm;
  • opóźnia procesy starzenia się;
  • poprawia działanie układu odpornościowego u osób w podeszłym wieku;
  • chroni przed działaniem trucizn pochodzących z dymu papierosowego i zanieczyszczeń środowiska;
  • opóźnia rozwój zaćmy;
  • opóźnia rozwój Alzheimera i choroby Parkinsona;
  • łagodzi ból przedmiesiączkowy piersi i ich wrażliwość;
  • przyspiesza gojenie ran;
  • leczy trądzik, choroby włosów i paznokci, choroby skóry oraz owrzodzenia;
  • chroni kolagen i elastynę przed degradacją, dzięki temu uelastycznia i hamuje procesy starzenia skóry, widoczne przez powstawanie zmarszczek.

Witamina E ma duże znaczenie nie tylko w medycynie, ale i w kosmetologii. Stosuje się ją m.in. w kosmetykach ochronnych, przeciwsłonecznych i przeciwzmarszczkowych.

Zobacz również: Kwas hialuronowy – naturalne odmładzanie skóry.

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę E

Nie ustalono zalecanych ilości, ale uważa się, że bezpieczna dawka wynosi dla mężczyzn 4 mg dziennie, a dla kobiet 3 mg. Taka ilość wystarcza aby zapobiec niedoborowi. Żeby uzyskać działanie przeciwutleniające, należy przyjmować większe dawki. Witaminę E powinno się przyjmować w czasie posiłków, żeby nie podrażniała żołądka i dobrze się wchłaniała oraz zawsze o tej samej porze dnia. Natomiast by zastosować ją zewnętrznie należy otworzyć kapsułkę i nanieść bezpośrednio na skórę lub użyć jako krem z witaminą E.

Niedobór witaminy E

Niedobór tej witaminy najczęściej objawia się pod postacią:

  • zaburzeń neurologicznych;
  • rogowacenia skóry;
  • pogorszenia gojenia się ran;
  • skracania czasu przeżycia krwinek czerwonych.

Nadmiar witaminy E

Nie stwierdzono działań niepożądanych dużych dawek witaminy E, nawet jeśli sięgają one 2 g dziennie. Niekiedy obserwowano mniej istotne objawy, między innymi: bóle głowy i biegunkę. Ponadto duże dawki mogą zaburzyć wchłanianie witaminy A.

Występowanie witaminy E

Dobrymi źródłami witaminy E są:

Witamina E występuje również w kapsułkach, kremach, olejkach, płynie i tabletkach. Najlepiej kupować naturalną witaminę E (oznaczoną niekiedy jako „d-alfa”), a nie syntetyczną („dl-alfa”). Naturalna jest otrzymywana zazwyczaj z soi, działa skuteczniej i łatwiej przenika przez barierę krew – mózg.

Polecane produkty

Spirulina + Chlorella - naturalne oczyszczanie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, wspomaga odmładzanie organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia kondycję organizmu, dodaje sił witalnych, ...
Zobacz tutaj ...
Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Nogala-Kałucka M., Siger A., Tokochromanole – bioaktywne związki roślin oleistych. Od biosyntezy do biomarkerów, Rośliny Oleiste, 2011.
  2. Witkowski S., Tokotrienole – mniej znana strona witaminy E, Herbalism, 1/2016.
  3. Milanovic B., Witamina E – co kryje świat tokoferoli?, Świat Przemysłu Farmaceutycznego, 3/2016.
  4. Czerwonka W., Puchalska D., Zarzycka-Bienias R., Lipińska M., Witek R., Habrat A., Południak S., Zastosowanie witaminy E w kosmetologii, Kosmetologia Estetyczna, 1/2019.
  5. Zielińska A., Nowak I., Tokoferole i tokotrienole jako witamina E, Chemik, 7/2014.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami