Witamina K – działanie i źródła

Witamina KW latach trzydziestych duńscy naukowcy zauważyli, że u małych piskląt, które żywione są karmą beztłuszczową pojawiają się zaburzenia krzepnięcia krwi. Następnie ustalili, że powodem jest brak substancji pochodzącej z lucreny pastewnej, którą nazwali witaminą K (od słowa koagulatio – krzepnienie), która odpowiada właśnie za krzepnięcie krwi. Inna nazwa tej substancji to menadion lub fitomenadion. Witamina ta na potrzeby organizmu jest wytwarzana głównie przez bakterie jelitowe, a jedynie 20% pochodzi z pożywienia. U zdrowego człowieka rzadko występuje jej niedobór, pomimo tego, że zapasy ustrojowe w organizmie człowieka są niewielkie. Syntetyczne preparaty witaminy K sprzedaje się na receptę, jednak naturalnie można ją pozyskać z wielu źródeł.

Działanie – witamina K:

  • uruchamia w chwili zranienia skomplikowany proces krzepniecia krwi (bez niej człowiek mógłby się wykrwawić i umrzeć), stosowana jest przed zabiegiem chirurgicznym w celu ograniczenia krwawienia pooperacyjnego
  • chroni kości, jest wykorzystywana w leczeniu osteoporozy
  • zmniejsza obfite krwawienie miesiączkowe
  • poprawia wykorzystywanie wapnia, dzięki czemu zmniejsza ryzyko złamań
  • zapobiega nowotworom
  • pomaga pacjentom poddawanym radioterapii
  • chroni serce
  • opóźnia odkładanie się płytek miażdżycowych w tętnicach
  • zmniejsza stężenie LDL, czyli „złego” cholesterolu we krwi
  • poprawia koloryt skóry z poszerzonymi i popękanymi naczyniami krwionośnymi
  • stosuje się ją do pielęgnacji skóry starczej ze zmianami naczyń krwionośnych i dużą skłonnością do siniaków

Zapotrzebowanie organizmu na witamine K:

Nie jest ustalona dzienna dawka witaminy K, zażywanie 1 mg dziennie na kilogram masy ciała jest całkiem bezpieczne. W multiwitaminach zawarta jest na ogół dawka od 25 do 60 mg tej witaminy. Preparaty wzmacniające kościec dostarczają jej około 300 mg dziennie, co odpowiada ilości znajdującej się w dużej główce sałaty. Większe dawki (na przykład takie jak zawarte w multiwitaminach przeznaczonych dla kobiet ciężarnych) mogą być przepisywane przez lekarza osobom, które mają większe zapotrzebowanie na tę witaminę. Witamina K powinna być przyjmowana podczas posiłku, aby organizm lepiej ją wchłaniał.

Niedobór – witamina K

U osób zdrowych rzadko występuje niedobór witaminy K, ponieważ w organizmie powstaje jej tyle ile potrzeba. Zdarza się on u osób z zaburzeniami wchłaniania tłuszczów, przy chorobach wątroby lub jelit. Stężenie witaminy może się zmniejszać w wyniku długotrwałego leczenia antybiotykami. Jedną z pierwszych oznak niedoboru jest skłonność do siniaków. Pacjenci cierpiący na taki niedobór wymagają troskliwej opieki medycznej, ponieważ mogą doznać poważniejszych obrażeń, między innymi mogą się śmiertelnie wykrwawić.

Nadmiar – witamina K

Trudno doprowadzić organizm do nadmiaru witaminy K w organizmie, ponieważ pożywienie (oprócz roślin zielonolistnych) nie zawiera jej zbyt wiele. Bardzo duże dawki witaminy K nie są toksyczne, ale mogą być niebezpieczne dla osób zażywających leki przeciwzakrzepowe. Ponadto większe ilośći niekiedy wywołują czerwienienie się i poty.

Źródła witaminy K:

  • zielone liściaste warzywa
  • jarmuż (550 mg w porcji) –  porcja jarmużu dostarcza organizmowi więcej witaminy K niż 5 tabletek po 100 mg
  • botwina (300 mg)
  • brokuły
  • młoda cebula
  • brukselka
  • orzechy pistacjowe
  • oleje roślinne
  • mięso
  • nabiał

Występowanie witaminy K:

  • występuje w postaci płynnej i w tabletkach.

Polecane produkty:

CCA - naturalne przeciwutleniacze
Receptura CCA to: bioflawonoidy cytrusowe, koenzym Q10, beta-karoten, naturalna witamina C, polifenole z pestek winogron, polifenole z zielonej herbaty, ziele herbaciane Cistus, owoc granatu, OPC, likopina, melony, korzeń lukrecji..
Zobacz tutaj ...
Acerola C - naturalna witamina C
Chcemy zaproponować Państwu naturalną witaminę C o długotrwałym działaniu - wiśnie Acerola, które zawierają jej najwięcej na świecie. Dostarczają one 30 razy więcej witaminy C niż cytryna.
Zobacz tutaj ...
1 komentuj

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Nie wahaj się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *