Jarmuż – bomba witaminowa wśród warzyw

5.00 avg. rating (76% score) - 1 vote

Jarmuż - bomba witaminowa wśród warzywJarmuż to warzywo, które obecnie staje na piedestale w rankingu wszystkich warzyw świata. Dietetycy i promotorzy zdrowego trybu życia cieszą się z tego faktu. Nic dziwnego, ponieważ jarmuż jest bardzo odżywczym i wartościowym produktem. Między innymi z tego też względu jego właściwości wykorzystywano już w czasach starożytnych. Sprawdźmy co tak cennego zawiera w sobie jarmuż, że staje się coraz bardziej powszechny w naszej kuchni oraz w jaki sposób można go wykorzystać.

Jarmuż

Jarmuż  zaliczany jest do rodziny roślin kapustowatych. Stąd też jego charakterystyczny wygląd, który przypomina częściowo brokuł i częściowo kapustę. Liście jarmużu najczęściej występują w odcieniach zieleni. Można spotkać je również w barwach mieszanych m.in. fioletowo-zielonych czy fioletowo-brązowych. Występuje wiele odmian jarmużu, które różnią się od siebie smakiem oraz wyglądem. Jego zbiory rozpoczynają się zwykle jesienią i trwają do rozpoczęcia zimy. Jarmuż najbardziej popularny jest w krajach skandynawskich, a także w Holandii i Portugalii.

Jarmuż – właściwości

Liście jarmużu to źródło białka, chlorofilu, cennego dla nas błonnika oraz witamin takich jak A, C, E, K i witamin z grupy B. Ponadto jarmuż posiada wiele związków mineralnych. Są to m.in. wapń, magnez, potas i fosfor. To kapustowate warzywo to również bogactwo aktywnych związków biologicznych – przeciwutleniaczy jak karotenoidy czy sulforafan.

Jarmuż dzięki zawartości tak wielu składników odżywczych posiada szerokie właściwości zdrowotne wpływające bardzo korzystnie na nasze zdrowie. Poprzez obecność związków mineralnych, zwłaszcza wapnia wzmacnia układ kostny oraz zapobiega powstawaniu osteoporozy. Witamina A obecna w tym warzywie zapewnia dobre widzenie i zapobiega kurzej ślepocie.

Wapń i potas wpływają na regulację ciśnienia tętniczego krwi. Układ naczyniowy organizmu wzmacnia także zawarta w jarmużu witamina C. Oprócz tego działania, zwiększa ona ogólną odporność organizmu chroniąc go przed niekorzystnym wpływem czynników chorobotwórczych. Spożywanie jarmużu sprawia, że krzepnięcie krwi w organizmie zachodzi w sposób prawidłowy. Zawiera on bowiem witaminę K, która bierze udział w tego rodzaju procesach. Ponadto takim działaniem zapobiega obfitym miesiączkom u kobiet. Obecny w jarmużu chlorofil odkwasza – działa alkalizująco co wpływa na mniejsze zakwaszenie organizmu.

Dzięki obecności w jarmużu przeciwutleniaczy, warzywo to usuwa z organizmu wolne rodniki chroniąc go przed atakiem groźnych chorób, w tym nawet nowotworów. Sulforafan, którego można znaleźć w tym warzywie działa destrukcyjnie na Helicobacter Pylori, która przyczynia się do powstawania wrzodów żołądka.

Jarmuż –  zastosowanie

1. W kuchni.

  • Jarmuż można podawać na surowo m.in. w koktajlach czy sokach.
  • Można poddawać go procesom gotowania (najlepiej na parze wówczas nie traci swoich cennych właściwości), blanszowania czy pieczenia.
  • Często wykorzystywany jest jako główny składnik lekkich i zdrowych sałatek w formie przekąski w ciągu dniu lub dodatek do dań głównych.

2. Zdrowie.

  • Poprzez zawartość wapnia, jarmuż obniża ciśnienie tętnicze krwi.
  • Jest cennym składnikiem diety, który wzmacnia nasz układ kostny i zapobiega osteoporozie.
  • Dzięki obecności w nim wielu antyoksydantów chroni organizm przed nowotworami.
  • Obecna w jarmużu witamina C i K wzmacnia układ naczyniowy i zapobiega miażdżycy.
  • Błonnik występujący w jarmużu przyspiesza przemianę materii i reguluje procesy trawienne organizmu.
  • Jarmuż to źródło chlorofilu, dzięki temu spożywanie go odkwasza organizm.
  • Sulforafan zapobiega wrzodom żołądka i działa niszcząco na bakterie układu pokarmowego, w tym również na Helicobacter Pylori.
  • Obniża cholesterol.
  • Uzupełnia niedobory witamin i minerałów u osób aktywnych fizycznie.
  • Dzięki obecności witaminy A, jarmuż wzmacnia wzrok i zapobiega kurzej ślepocie.
  • Zmniejsza obfite miesiączki.

Uwaga!

Jarmuż tak jak buraki, szpinak czy rabarbar zawiera szczawiany. Z tego też względu powinny unikać spożywania go osoby z kamicą nerkową. Ponadto jarmuż posiada goitrogeny (substancje obniżające poziom jodu we krwi). Nie jest więc zalecane spożywanie go przez osoby posiadające problemy z tarczycą. Regularne spożywanie jarmużu mogłoby doprowadzić do przerostu tarczycy.

Polecane produkty:

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina platensis - naturalna siła witamin i minerałów!
Spirulina to źródło wysokiej zawartości protein, witamin oraz minerałów. Urozmaica również dietę w składniki hamujące rozwój nowotworów i zapobiegające powstawaniu miażdzycy.
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...
Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...

Dodaj komentarz

4 komentarzy do "Jarmuż – bomba witaminowa wśród warzyw"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Marcin
Gość

Fantastyczny i coraz bardziej popularny. Nareszcie można go kupić w normalnej cenie. Ja uwielbiam w zielonych koktajlach (oczywiście bez łodygi, która nadaje napojowi goryczy).
Bardzo ciekawa uwaga o tych szczawianach – o tym nie wiedziałem 😉

abakercja
Gość

dużo słyszałam o jarmużu. że ma niesamowitą gęstość odżywcza i jest jednym z najzdrowszych produktów. ale jakoś nigdy nie było mi z nim po drodze. i nawet nie to, że nie lubię zielonych warzyw. po prostu jakoś się mijamy w sklepie.

Lifestylerka
Gość

Taka niepozorna roślinka, a tyle właściwości:)

healthystyle
Gość

Dla mnie jarmuż może być najzdrowszy na świecie, ale przekonać się do niego nie mogę. Próbowałam już kilka razy – były chipsy z jarmużu, był jarmuż w koktajlu i niestety, ale to nie są moje smaki. Mi to przypomina po prostu zepsutą kapustę 😉

wpDiscuz