Promocja Cyber Monday kwas hialuronowy bioalgi 1+1 Gratis
Promocja Cyber Monday kwas hialuronowy bioalgi 1+1 Gratis

Aktualizacja: 19 listopada 2020

Świadome sny - kiedy się pojawiają i jak je mieć?Świadome sny są jednym z najciekawszych pojęć współczesnej psychologii. Określa sytuację kiedy przeżywamy marzenia senne i jesteśmy jednocześnie świadomi, że te sytuacje są wyłącznie snem.

Czym są świadome sny?

Zasadniczo w czasie świadomego snu umysł stwarza niezwykle szczegółową trójwymiarową projekcję, kształtując funkcjonalną rzeczywistość krajobrazu marzeń sennych, podczas gdy inna część umysłu pozostaje w świadomej interakcji z tą projekcją w czasie rzeczywistym. Osoba śniąca jest w stanie panować nad swoimi ruchami, podejmować przemyślane decyzje oraz kreować senną rzeczywistość. Stopień tych umiejętności zależy jednak od poziomu zaawansowania osoby śniącej.

Kiedy pojawiają się świadome sny?

Do dnia dzisiejszego nie ustalono, jakim sytuacjom towarzyszy zapadanie w świadomy sen. Spontanicznego i chwilowego snu świadomego może doświadczyć każda osoba bez względu na wiek, płeć czy umiejętność zapadania w świadomy sen. Szacuje się nawet, że co piąta osoba raz w życiu doświadczyła tego zjawiska. Na wystąpienie snu świadomego nie mają wpływu także czynniki takie jak aktywność fizyczna, dieta czy choroby ogólnoustrojowe.

Ciekawostką jest, że świadomy sen częściej występuje podczas drzemek w ciągu dnia niż podczas snu nocnego. Wiele osób może mieć jednak problemy z zaśnięciem w trakcie dnia, dlatego woli praktykować umiejętność świadomego snu porą nocną.

Jak mieć świadome sny?

Zdolność świadomego śnienia jest procesem dość skomplikowanym i czasochłonnym. Może minąć wiele tygodni, zanim nauczymy się wywoływać świadomy sen. W trakcie nauki warto skupić się na kilku krokach:

  • zapamiętywanie snu tuż po przebudzeniu się – niektóre sny pamiętamy, większość jednak zostaje szybko zapomniana już w ciągu kilku minut po przebudzeniu się. Warto od razu po pobudce zapisać swoje sny na kartce i później je przeanalizować;
  • technika MILD – przypomnij sobie, że właśnie śnisz. To trudniejsza metoda polegająca na tym, aby w trakcie snu dostrzec nierealne zjawisko lub przedmiot i tym samym uświadomić sobie, że to tylko sen;
  • myślenie tuż przed snem – bezpośrednio przed zapadnięciem w sen należy myśleć o sytuacji, o której chce się śnić. Jest to swego rodzaju rozkaz i programowanie snu. Należy skupić się na tym wyjątkowo intensywnie. Często granice między własną wyobraźnią a zapadaniem w sen zacierają się i wyobrażona sytuacja przechodzi w sen;
  • technika WBTB – śniąca osoba budzi się w trakcie snu, aby następnie szybko zapaść w kolejny lub w dalszy ciąg poprzedniego, tym razem z intencją świadomego snu;
  • brak poruszania się po przebudzeniu – tuż po obudzeniu się nie można poruszać żadną częścią ciała. Jest to porównywane do udawania martwej osoby. Może się zdarzyć, że w sytuacji braku jakiegokolwiek ruchu ciało zapada ponownie w sen, tym razem świadomy.

Takich metod jest znacznie więcej, a im bardziej rośnie zainteresowanie tematem świadomego snu, tym więcej powstaje technik tego typu. Ważne, aby podczas nauki świadomego snu nie poddawać się po kilku, a niekiedy nawet kilkunastu nieudanych próbach. Jak wspomniano, umiejętność ta jest rzadka i czasochłonna w nauce, jednak wysiłki mogą z czasem się opłacić.

Zobacz również: Naturalne sposoby na sen.

Znaczenie świadomych snów

Wiele osób pragnie doświadczać świadomych snów ze względów czysto osobistych – chcą przeżyć coś, czego niekoniecznie doświadczyliby w życiu realnym. Może to być np. latanie lub zdecydowanie się na czynność, której z pewnością nie wykonaliby na jawie. Dzięki temu można przeżywać nowe doświadczenia. Niektóre sny świadome mogą mieć charakter erotyczny, przez co zachęcają osoby o niespełnionych fantazjach, których można doświadczyć śniąc świadomie.

Należy jednak wiedzieć, że świadome sny mogą mieć silny charakter terapeutyczny. Umiejętność świadomego śnienia może być spore znaczenie w leczeniu koszmarów sennych. Liczne badania w tym kierunku wykazały, że osoby śniące świadomie potrafią radzić sobie z koszmarami, a ich częstotliwość jest znacznie mniejsza. Dodatkowo zmniejszają się objawy depresji czy zaburzeń lękowych.

Koenzym Q10 (100 mg) bioalgi
Koenzym Q10, który Państwu oferujemy pozyskiwany jest przy użyciu naturalnego procesu fermentacji. Jest to czysty izomer trans, w 100% naturalny i identyczny jak Koenzym Q10 występujący w naszym organizmie, dzięki czemu bardzo wysokiej biodostępności.
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Cetlin K., Świadomy sen, Wydawnictwo Studio Astropsychologii, Białystok 2012.
  2. Morley C., Trening świadomego śnienia, Wydawnictwo Illuminatio, Białystok 2015.
  3. Windt J., Sny, świadomość i jaźń: perspektywa filozoficzna, The Brains Blog, 5/2016.