Soki wyciskane – najczęściej popełniane błędy

Soki wyciskane - najczęściej popełniane błędyDla ludzi odżywiających się zdrowo i dbających o formę, soki wyciskane są częścią codziennej rutyny. Przygotowane w prawidłowy sposób dostarczają wiele cennych witamin i minerałów oraz niosą wiele korzyści zdrowotnych. Mimo, że soki z owoców i warzyw są bardzo smaczne, można niestety popełnić kilka błędów podczas ich przygotowywania i spożywania, przez co późniejsza ich konsumpcja może być mniej przyjemna. Jakie są więc najczęstsze błędy podczas wyciskania i spożywania soków? Oto kilka z nich.

Soki wyciskane – najczęściej popełniane błędy

1. Używanie zbyt często tych samych składników.

Jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Poprzez częste spożywanie tych samych warzyw i owoców istnieje ryzyko absorpcji toksyn, które mogą znajdować się w roślinie, a także być niebezpieczne w zbyt dużych dawkach. Nawet pyszny, zdrowy i niskokaloryczny pomidor spożywany w zbyt dużej ilości może wywołać mdłości czy biegunkę. Wszystko przez alkaloid tomatynę, która w zbyt dużej dawce może wywoływać dolegliwości. Najprostszym sposobem uniknięcia wchłaniania tego rodzaju substancji jest codzienna rotacja głównym składnikiem soku. Dostarczanie każdego dnia zestawu witamin, pochodzących z różnych źródeł, jest dla naszego organizmu zdecydowanie korzystniejsze. Częsta zmiana składników nie doprowadzi także do znudzenia się smakiem swoich ulubionych owoców czy warzyw.

2. Spożywanie soku w niewłaściwym czasie.

Kolejnym, dość często popełnianym błędem jest niewłaściwy czas spożycia. Soki wyciskane najlepiej konsumować na pusty żołądek. Dzięki temu organizm w pełni może się skupić na wchłanianiu substancji odżywczych obecnych w soku, a także rozprowadzić je bardziej efektywnie. Oczywiście należy pamiętać, że wyciśnięty sok nie ma zastąpić posiłku, lecz być tylko uzupełnieniem diety. Aby więc najlepiej wykorzystać właściwości świeżych soków, należy pić je rano na czczo około 30 minut przed posiłkiem.

3. Picie soku zbyt szybko.

Soki wyciskane to nie napoje wyskokowe i należy je pić właściwie. Połknięcie całej porcji w kilka sekund nie uruchomi układu trawiennego w prawidłowy sposób i nie wchłonie składników odżywczych efektywnie. Należy pamiętać, że w procesie trawienia ważną rolę odgrywa również ślina, więc drobne łyczki są wskazane. Zdecydowanie lepiej dla naszego organizmu jest usiąść, zrelaksować się i wypić sok na spokojnie.

4. Przechowywanie.

Świeżo wyciśnięty sok należy spożywać zaraz po przygotowaniu. Nie jest tajemnicą, że codzienne mycie, obieranie i krojenie owoców czy warzyw może być czasochłonne. Wymaga poświęcenia i porannej rutyny. Niestety przechowywanie takich soków nie jest najlepszym pomysłem, ze względu na szybko ulatniające się składniki odżywcze. Sok następnego dnia nie wygląda już tak świeżo, często jest rozwarstwiony, a także nie ma już tych samych właściwości oraz smaku. Dlatego w miarę możliwości warto spożywać sok zaraz po przygotowaniu.

5. Za dużo słodkich owoców.

Sok składający się w większości z owoców może dostarczać do organizmu zbyt dużą dawkę cukru i zmieniać poziom insuliny. Z tego powodu warto postawić na zielone warzywa i algi takie jak spirulina czy chlorella, a owoce traktować jako polepszenie smaku. Zielone warzywa takie jak jarmuż, sałata, szpinak czy brokuły zapewnią odpowiedni poziom cukru we krwi, prawidłową ilość składników odżywczych, a do tego są niskokaloryczne.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Na koniec warto wspomnieć o jakości warzyw i owoców spożywanych w postaci soku, koktajlu czy smoothie. Świeże, bez pestycydów, najlepiej z upraw ekologicznych zapewnią odpowiednią dawkę składników odżywczych. Jest to również gwarancja odpowiedniego smaku. Warto szukać bezpośrednio u rolników, sklepach z ekologiczną żywnością czy lokalnych bazarach, aby mieć pewność źródła pochodzenia warzyw i owoców.

Polecane produkty:

Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Spirulina platensis - naturalna siła witamin i minerałów!
Spirulina to źródło wysokiej zawartości protein, witamin oraz minerałów. Urozmaica również dietę w składniki hamujące rozwój nowotworów i zapobiegające powstawaniu miażdzycy.
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Algi Spirulina i Chlorella - rośliny o wysokiej wartości odżywczej i leczniczej.
Dziś, gdy na nasze zdrowie coraz większy wpływ wywiera postępująca degradacja środowiska naturalnego i coraz mniej wartościowe pokarmy, woda określonych akwenów zawierająca większe stężenie soli mineralnych, oferuje człowiekowi niezwykły dar
Zobacz tutaj ...

 

6 komentarzy
  1. Aleksandra Wolińska
    Aleksandra Wolińska says:

    Soki wyciskane to takie dobro – nie wyobrażam sobie bez nich życia. Chyba najczęstszym moim błędem jest zbyt mała różnorodność, ale teraz będę się wystrzegać 😉

    Odpowiedz

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *