Letnia wyprzedaż
Letnia wyprzedaż

Aktualizacja: 19 listopada 2020

Dlaczego jesteśmy senniDlaczego jesteśmy senni i co dokładnie wpływa na to, że zasypiamy? Czynników jest wiele, a poznając je można między innymi przyczyniać się do leczenia bezsenności. Za nasz rytm dobowy, czyli pracę zegara biologicznego, odpowiada hormon melatonina, który powoduje zasypianie. Pod wpływem światła jego wytwarzanie zostaje hamowane.

Fizjologia snu

Sen jest występującym spontanicznie i okresowo stanem fizjologicznym, polegającym na zniesieniu aktywności ruchowej, zmniejszeniu reaktywności na bodźce i stereotypowej pozycji. Nikomu nie trzeba przybliżać tego zjawiska, ponieważ jest zupełnie naturalne i fizjologiczne – każdy człowiek regularnie zapada w sen, choć coraz częściej odnotowuje się wszelkiego rodzaju zaburzenia snu  – najczęściej bezsenność.

Regulacja ilości i pory snu odbywa się dzięki współdziałaniu zegara biologicznego, sterującego okołodobowymi wahaniami poziomu czuwania, a także mechanizmu homeostatycznego, utrzymującego stałą ilość snu w ciągu doby. Zdolność czuwania i potrzeba snu, tak jak większość procesów fizjologicznych, wykazują cykliczne wahania okołodobowe o okresie zbliżonym do czasu trwania doby astronomicznej. Omawiając fizjologię snu należy wiedzieć, że głównym generatorem rytmów okołodobowych jest parzyste jądro skrzyżowania zlokalizowane w przedniej części podwzgórza.

Dlaczego jesteśmy senni?

Dlatego w lecie, gdy jesteśmy wystawieni na większą ilość światła jesteśmy mniej senni niż zimą? Mieszkańcom Skandynawii podczas mroźnej pory roku, ze względu na bardzo krótkie dni, zaleca się aby byli pod jak najczęstszym wpływem światła – lampy, oświetlenia itp. Gdy jest ciemno lub mamy zamknięte oczy stajemy się senni i zmęczeni. Wtedy właśnie zostaje zwiększona produkcja melatoniny przez nasz organizm, a to pomaga nam w zasypianiu. Do innych czynników wpływających na senność i prawidłowy przebieg snu zalicza się między innymi:

  • dobrą wentylację w pomieszczeniu sypialnym;
  • temperaturę między 24 a 26 stopni Celsjusza;
  • wilgotność powietrza około 50%;
  • brak hałasu;
  • czystość w pomieszczeniu, szczególnie brak roztoczy;
  • odpowiednie łóżko i pozycja do snu umożliwiająca rozluźnienie wszystkich mięśni.

Patologiczna senność wiąże się z zaburzeniami układu nerwowego i wymaga diagnostyki lekarskiej. Może bowiem utrudniać funkcjonowanie w życiu, np. uniemożliwiając prowadzenie pojazdów mechanicznych.

Skutki bezsenności

Sen ściśle wiąże się ze zdrowiem psychicznym danego osobnika. Wykazano, że zbyt mała, nieodpowiednia ilość snu wywołuje również wiele problemów natury fizycznej. Z większością przypadków zaburzeń snu wiąże się wiele ogólnych skutków – osłabienie zdolności do pracy i nauki, konsekwencje psychospołeczne oraz skrócenie czasu przeznaczonego na odpoczynek i rozrywkę. Innymi słowy, bezsenność powoduje:

  • spadek odporności organizmu, zwiększenie podatności na infekcje i zakażenia;
  • agresję lub wręcz przeciwnie – apatię;
  • wahania nastroju, zmienność humorów;
  • problemy z kontaktami międzyludzkimi;
  • drażliwość;
  • mniejszą wydajność w pracy;
  • omamy wzrokowe lub słuchowe;
  • zaburzenia trawienia i zaburzenia homeostazy.

Wiele osób lekceważy potrzebę snu, np. na rzecz nocnego siedzenia przed komputerem i telewizorem lub pracując na dwie zmiany. Jest to błędem, który stopniowo będzie prowadzić do wyniszczenia organizmu.

Zobacz również: Zioła na bezsenność.

Polecane produkty

Koenzym Q10 (100 mg) bioalgi
Koenzym Q10, który Państwu oferujemy pozyskiwany jest przy użyciu naturalnego procesu fermentacji. Jest to czysty izomer trans, w 100% naturalny i identyczny jak Koenzym Q10 występujący w naszym organizmie, dzięki czemu bardzo wysokiej biodostępności.
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Kawalec A., Pawlas K., Czynniki środowiskowe wpływające na sen oraz zachowywanie higieny snu, Problemy Higieny i Epidemiologii, 1/2013.
  2. Szelenberger W., Neurobiologia snu, Pneumonologia i Alergologia Polska, 1/2007.
  3. Kapała A., Zaburzenia snu w kontekście przemian cywilizacyjnych, Sztuka Leczenia, 3/2014.
  4. Heitzman J., Zaburzenia snu – przyczyna czy skutek depresji?, Psychiatria Polska, 5/2009.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami