Acerola
Acerola

Aktualizacja: 16 września 2022

SennośćSenność może być spowodowana zaburzeniami rytmu okołodobowego, licznymi czynnikami związanymi ze stylem życia, bądź chorobami i schorzeniami. Przyczyn jest wiele, zawsze jednak stan ten ma wpływ na codzienne funkcjonowanie. Zwłaszcza, gdy pojawia się w ciągu dnia. Nierzadko nadmierna senność w ciągu dnia wiąże się z bezsennością w nocy. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na higienę trybu życia, a także wykonać podstawowe badania krwi i moczu.

Senność – przyczyny

Nadmierna senność najczęściej jest wynikiem nieodpowiedniego stylu życia, a więc zbyt częstego korzystania z komputera czy telefonu komórkowego, niewysypiania się w nocy, chodzenia spać o nieregularnych porach czy braku aktywności fizycznej. Może być również wynikiem odwrotnej sytuacji – zbyt intensywnych i wymagających treningów fizycznych, które powodują wyczerpanie organizmu. Senność bywa skutkiem ubocznym przyjmowania niektórych leków, zwłaszcza antydepresantów czy benzodiazepin. Towarzyszy stanom patologicznym i chorobom, takim jak między innymi:

Jeśli prowadzimy zdrowy i regularny tryb życia, unikamy stresu i stosunkowo dobrze śpimy, a mimo tego w ciągu dnia zmagamy się z nadmierną sennością, warto udać się do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, aby wykonać badania.

Zobacz również: Senność po jedzeniu.

Senność – objawy

O nadmiernej senności mówimy wówczas, gdy pojawia się ona w ciągu dnia podczas zwykłych czynności, takich jak czytanie książki, oglądanie telewizji, długa jazda autobusem jako pasażer, leżenie popołudniowe, kilkunastominutowy postój na światłach czy rozmowa po obiedzie przy stole. Osoby cierpiące na nadmierną senność stale mają chęć choćby krótkiej drzemki, przy czym nierzadko pojawiają się one w ciągu dnia jako niekontrolowane epizody. Co więcej, drzemka może nastąpić nie tylko w domu, ale również w pracy, w szkole czy w innych miejscach publicznych. Senności towarzyszą inne objawy, najczęściej brak energii do działania, rozdrażnienie z błahych powodów czy spowolnienie mowy. Pogarsza się pamięć i koncentracja, jednocześnie pojawia się uczucie lęku i niepokoju. Senność doskwiera zwłaszcza po jedzeniu. Wszystko to prowadzi do pogorszenia jakości życia rodzinnego, zawodowego czy społecznego.

Domowe sposoby na senność

Podstawą leczenia nadmiernej senności jest zdiagnozowanie jej przyczyn. Przykładowo, jeśli wiąże się ona z cukrzycą, należy udać się do diabetologa i rozpocząć leczenie choroby podstawowej. Z kolei jeśli jest konsekwencją niedoczynności tarczycy, endokrynolog wprowadzi odpowiednie leczenie hormonalne. Często nadmierna senność wiąże się z nieodpowiednim stylem życia, dlatego aby jej zapobiegać lub aby się jej pozbyć, należy:

  • chodzić spać o regularnych porach;
  • dbać o wysypianie się w nocy – ważne jest unikanie źródeł światła, zadbanie o temperaturę i wilgotność powietrza w sypialni oraz wyciszenie wszelkich hałasów;
  • unikać stresu;
  • nieprzepracowywać się ponad swoje możliwości;
  • pozostać regularnie aktywnym fizycznie.

Organizm musi mieć czas zarówno na regenerację, jak i na pobudzenie (ważne zwłaszcza dla sportowców). Doraźnie podczas napadu senności można sięgnąć po kawę, napar z guarany lub napary pobudzające, np. z zielonej herbaty. Jeśli metody te nie przynoszą rezultatu, należy wdrożyć leczenie farmakologiczne pod okiem lekarza.

Nadmierna senność – leczenie

W zależności od stopnia nasilenia przypadłości, lekarz może zapisać pacjentowi różnego rodzaju leki. Taką decyzję podejmuje się zwłaszcza wtedy, gdy senność wpływa negatywnie na jakość życia. Najpopularniejszymi środkami stymulującymi i pobudzającymi są modafinil, metylofenidat i selegilina. W przypadku pacjentów z nasilonymi objawami nadmiernej senności dodatkowo może być podawany hydroksymaślan sodu. Warto jednocześnie skorzystać z pomocy psychoterapeuty. Metodą alternatywną i uzupełniającą może być hipnoza.

Polecane produkty

Koenzym Q10 (100 mg) bioalgi
Koenzym Q10, który Państwu oferujemy pozyskiwany jest przy użyciu naturalnego procesu fermentacji. Jest to czysty izomer trans, w 100% naturalny i identyczny jak Koenzym Q10 występujący w naszym organizmie, dzięki czemu bardzo wysokiej biodostępności.
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Szaulińska K., Antosik-Wójcińska A., Paszkowska E., Święcicki Ł., Jarema M., Wichniak A., Nadmierna senność w ciągu dnia i zaburzenia poznawcze u pacjenta z chorobą afektywną dwubiegunową – opis przypadku, Psychiatria Polska, 3/2017.
  2. Szelenberger W., Hipersomnie pochodzenia ośrodkowego, Pneumonologia i Alergologia Polska, 1/2007.
  3. Zawilska J., Woldan-Tambor A., Płocka A., Kużajska K., Wojcieszak J., Narkolepsja: etiologia, obraz kliniczny, diagnostyka i leczenie, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 66/2012.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami