Jesienna wyprzedaż
Jesienna wyprzedaż

Aktualizacja: 8 września 2021

Jak unikać przetworzonej żywności?Przetworzona żywność wypełnia obficie półki dzisiejszych sklepów. Stanowi wręcz większość asortymentu i z całą pewnością nie wpływa pozytywnie na stan zdrowia konsumentów. Popularność takich produktów wynika z ich szybszej i mniej kosztownej produkcji, a więc mniejszych nakładów finansowych właścicieli firm. Zwykle produkowana jest na skalę masową, z wykorzystaniem niskiej jakości składników. Aby cieszyć się pełnią zdrowia, warto przede wszystkim unikać przetworzonej żywności.

Zalety przetworzonej żywności

Przetworzona żywność posiada kilka wątpliwych zalet. Mowa nie tylko o niskich kosztach produkcji, a więc sporej oszczędności, ale i o szybkim sposobie przygotowywania takich dań. Do grona przetworzonych produktów zaliczamy między innymi mrożone pizze, gotowe dania, słodycze czy niezdrowe przekąski – wszystkie one wprawdzie zaspokoją nasz głód, jednak tylko na chwilę. Ponadto ich skład pozostawia wiele do życzenia. Mimo tego, ze względu na niski koszt tego typu produktów oraz szybkość ich przygotowania i spożycia, są one często wybierane przez osoby pracujące, nie mające na nic czasu czy żyjące w biegu. Dzięki nim mamy więcej czasu na prywatne sprawy i nie musimy stać długich godzin w kuchni, przygotowując zdrowe posiłki.

Wady przetworzonej żywności

Wady zostały przytoczone już wcześniej, jednak warto je powtórzyć. Są nimi:

  • niska jakość składników użytych podczas produkcji;
  • duża zawartość szkodliwych dla zdrowia składników, w tym tłuszczów trans i cukrów prostych;
  • brak zawartości cennych dla zdrowia składników odżywczych;
  • obecność w produktach przetworzonych dużej liczby sztucznych dodatków i konserwantów, dzięki którym mogą one leżeć wiele dni, tygodni i miesięcy.

Na szczęście coraz popularniejsza staje się zdrowa żywność, która wypiera z półek sklepowych nadmiar tej przetworzonej. Decydując się na zdrowe półprodukty jesteśmy także w stanie samodzielnie przygotować w domu pełnowartościowe posiłki dla całej rodziny, bez konieczności poświęcania całego dnia.

Jak unikać przetworzonej żywności?

Warto znać sposoby na unikanie przetworzonej żywności. Najlepiej jest gotować i przyrządzać posiłki samodzielnie w domu – domowe zawsze są lepsze od sklepowych. Do niezwykle zdrowych alternatyw jedzenia należy np. domowy chleb. W tym celu wystarczy zaopatrzyć się w ulubioną mąkę (np. żytnią), zakwas, drożdże i inne ważne składniki. Pieczenia chleba nie jest skomplikowane, a po włożeniu ciasta do piekarnika można zająć się swoimi sprawami. Jeśli mamy do wykarmienia więcej domowników, wystarczy przygotować większą ilość ciasta.

Bardzo często wybieranym produktem jest pizza mrożona. Tutaj również warto wybrać zdrowszą opcję, czyli przygotować w wolnym czasie większą ilość ciasta, oddzielić odpowiedniej wielkości porcje i zamrozić w osobnych woreczkach. Dzięki temu, gdy brakuje nam czasu na gotowanie wystarczy z rana wyjąć ciasto do odmrożenia, a po powrocie z pracy czy uczelni rozwałkować je i ułożyć na nim ulubione składniki. Całość zajmuje kilkanaście minut.

A co z dressingami i sosami? Gotowe, sklepowe słoiczki i saszetki z sosami zawierają niekiedy aż kilkadziesiąt składników. W rzeczywistości przygotowanie domowych sosów do tylko kilka minut, ale za to bardzo ważnych dla naszego zdrowia. Chcąc przyrządzić świeży dressing należy zmieszać odrobinę oliwy z oliwek lub innego oleju roślinnego z musztardą, sokiem z cytryny i ziołami. Z kolei gęste sosy można przygotować na bazie śmietany, jogurtu greckiego czy nawet majonezu i ulubionych przypraw. Dzięki temu rezygnujemy z kwasu fosforowego, zmodyfikowanej skrobi i innych uzupełniaczy.

Pozostałe rady

Jeśli tylko jest taka możliwość, należy samodzielnie przygotowywać produkty spożywcze, które normalnie kupujemy w sklepie. Gdy jednak zdarzy nam się sytuacja, w której nie mamy jak tego wykonać, warto chociaż omijać w sklepie przetworzoną żywność i wybierać jej zdrowsze alternatywy. Na ogół są one nieco droższe, ale mówi się, że zdrowie nie ma ceny. Nie kupujmy więc kostek rosołowych (doprawiajmy zupy ziołami), zwracajmy uwagę na skład parówek (większość nie nadaje się do niczego, jednak można znaleźć wyjątki) oraz wybierajmy wodę i naturalne soki kosztem gazowanych napojów słodzonych.

Aby jeszcze skuteczniej wspierać zdrowie warto dodatkowo sięgać po naturalne suplementy diety. Szczególnie, jeśli mimo powyższych rad regularnie sięgamy po przetworzoną żywność. Tutaj dobrze sprawdzi się Chlorella, która chelatuje (zamyka w sobie i usuwa) metale ciężkie, toksyny oraz szkodliwe związki krążące po organizmie.

Polecane produkty

Chlorella w tabletkach z rozerwaną ścianą komórkową
Chlorella posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na florę fizjologiczną. Bardzo dokładnie usuwa toksyny z organizmu ...
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Kapczuk M., Komorniak N., Rogulska K., Bosiacki M., Chlubek D., Żywność wysokoprzetworzona i jej wpływ na zdrowie dzieci i osób dorosłych, Postępy Biochemii, 1/2020.
  2. Nowicka P., Wojdyło A., Oszmiański J., Zagrożenia powstające w żywności minimalnie przetworzonej i skuteczne metody ich eliminacji, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2/2014.
  3. Kowalska H., Żywność minimalnie przetworzona – owoce i warzywa, Przemysł Spożywczy, 6/2006.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami