Skrobia - co warto o niej wiedzieć?

Skrobia – co warto o niej wiedzieć?

Skrobia - co warto o niej wiedzieć?Skrobia stanowi doskonałe źródło energii i błonnika, który wspomaga regulację procesu trawiennego. Znaleźć ją można wyłącznie w produktach roślinnych, gdzie pełni funkcję magazynującą. Jakie właściwości wykazuje skrobia, co stanowi jej największe źródło oraz jakie występują jej rodzaje?

Co to jest skrobia?

Skrobia to wielocukier (polisacharyd), w którego skład wchodzi amyloza (posiada niską masę cząsteczkową) i amylopektyny (o zdecydowanie większej masie cząsteczkowej) zawierające reszty glukozowe. Frakcja ta odpowiedzialna jest w dużym stopniu za właściwości fizykochemiczne skrobi. Stanowi ona aż 65-90% jej ogólnej masy.

Czysta postać skrobi to biała, krystaliczna substancja nie posiadająca wyrazistego smaku ani zapachu. Jest nierozpuszczalna w wodzie, ani w żaden sposób nie zmienia swojej formy. Natomiast po zmieszaniu jej z gorącą wodą tworzy postać tzw. kleiku skrobiowego nazywanego powszechnie krochmalem.

Działanie skrobi

Proces trawienia skrobi zaczyna się już w jamie ustnej, a to za sprawą enzymów trawiennych występujących w ślinie. Kiedy już przedostanie się do jelit, tam przekształca się w glukozę, a następnie trafia do krwiobiegu.

Skrobia, która poddawana jest działaniu wysokiej temperaturze, a więc kiedy ulega procesowi sklejania staje się czystą energią dla naszego organizmu. W przypadku kiedy cząsteczki skrobi nie skleją się, wówczas enzymy trawienne w układzie pokarmowym nie będą potrafiły ich “rozłożyć”. Mamy wtedy do czynienia z tzw. skrobią oporną. Mimo to, z jej obecności na pewno skorzystają jelita, bowiem przekształca się ona w błonnik pokarmowy. W związku z tym wymiata z przewodu pokarmowego zbędne produkty przemiany materii, odżywia bakterie jelitowe, zmniejsza poziom cholesterolu, reguluje poziom cukru we krwi, a także zapobiega rozwojowi chorób nowotworowych układu pokarmowego (szczególnie jelit).

Wskazówka

Występowanie skrobi w danych produktach powoduje, że witaminy i minerały w większym stopniu stają się przyswajalne.

Należy zaznaczyć, że kwas masłowy, który powstaje na skutek fermentacji skrobi obniża pH treści pokarmowej znajdującej się w jelitach.

Rodzaje skrobi

Wyróżnia się kilka rodzajów skrobi:

  • kukurydziana;
  • ziemniaczana;
  • ryżowa;
  • pszenna;
  • modyfikowana.

Źródła

Z racji tego, że skrobia to polisacharyd roślinny, znajduje się jedynie w produktach tj. ziarna zbóż, ziemniaki, makarony, ryż, ale również banany czy fasola.

Skrobia pochodząca z ziemniaków jest jednym z najbardziej cennych jej źródeł, ponieważ są one produktem zróżnicowanym pod kątem właściwości fizykochemicznych.

Jakie zastosowanie ma skrobia?

W przemyśle spożywczym najczęściej wykorzystuje się skrobię ziemniaczaną, która połączona z ciepłą wodą tworzy tzw. kleik skrobiowy. Stosuje się ją m.in. do produkcji miodu oraz syropu ziemniaczanego, z kolei jej właściwości żelujące wykorzystuje się jako składnik stabilizujący, składnik deserów (kisielu, budyniu, galaretek), oraz jako zagęszczacz.

Mimo że skrobia na dużą skalę znajduje zastosowanie w przemyśle spożywczym, to coraz większe jej ilości wykorzystuje się również w przemyśle farmaceutycznym. Tworzy się z niej m.in. otoczki leków. Ponadto stosuje się ją w przemyśle włókienniczym, kosmetycznym, a także papierniczym.

Podsumowanie

Skrobia stanowi bardzo dobre źródło czystej energii. W związku z tym produkty, które są w nią bogate powinny stanowić podstawowy składnik naszej codziennej diety. Szerokie zastosowanie skrobi, a także wysoka uniwersalność jej wykorzystania sprawia, że staje się ona cennym surowcem o wielu możliwościach.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Nie wahaj się i napisz swoją opinię!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *