Spirulina i czarnuszkaWiele suplementów diety ma bardzo kompleksowy skład – do nich należy między innymi Spirulina, rodzaj algi, którego właściwości odżywcze pozwalają na jej bardzo szerokie zastosowanie jako suplementu. Jednak wiąże się z tym również pewien problem – uwalnianie licznych substancji chemicznych wymaga najczęściej obecności odmiennych enzymów trawiennych, białek transportowych, przenośników, a nawet różnych warunków fizycznych środowiska – dostępności rozpuszczalników, odczynu roztworu itd. Dlatego przyjmowana samodzielnie Spirulina nie zawsze ma możliwość rozwinięcia w pełni swoich dobroczynnych działań. Aby to zmienić, można ją połączyć z czarnuszką (czarnym kminkiem).

Czy czarnuszka jest bogatsza?

Teoretycznie substancje zawarte w oleju z czarnuszki są też zawarte w algach, choć w mniejszych ilościach (co wynika po części ze stopnia koncentracji – olej z czarnuszki pozbawiony jest związków o charakterze strukturalnym). Co jednak ważne, Spirulina nie jest szczególnie bogata w tłuszcze, ale zawiera wiele substancji, które się w tłuszczach rozpuszczają. Istnieje ryzyko, że z roztworu o zbyt wysokim stężeniu organizm nie zdąży odzyskać wszystkich korzystnych związków, więc olej z czarnuszki będzie po części rozpuszczalnikiem, dzięki któremu uda się „wycisnąć” więcej z każdej komórki Spirulina.

Co ma czarnuszka i dlatego to ważne

Oczywiście byłoby kompletnym bezsensem przyjmowanie drugiego suplementu tylko po to, aby zmniejszyć stężenie pierwszego (nawet jeśli to biologicznie korzystne). Na szczęście w nasionach czarnuszki znajduje się sporo cennych enzymów i witaminy rozpuszczalnych w tłuszczach. To o tyle ważne, że wiele z tych substancji to związki wzmacniające działanie substancji dostarczonych razem z komórkami alg – witamina A wzmacnia działanie witaminy E, niektóre z witamin z grupy B doskonale zwiększają wchłanianie witaminy K, która z kolei zwiększa wchłaniania witaminy D. Takich zależności można przedstawić co najmniej kilkanaście, a jeszcze więcej nie jest udokumentowanych, choć zostały potwierdzone.

A praktyka?

Warto też spojrzeć na całą sprawę bardzo pragmatycznie – proszek z alg specjalnie smaczny nie jest, dlatego robi się z niego koktajle, a można też dodać go do potraw. W takim układzie olej z czarnuszki stanowi świetny zamiennik zwyczajowo używanych tłuszczów, a do tego sam w sobie jest świetną przyprawą, dzięki czemu zabija też smak algi Spirulina. Bo suplementacja musi być nie tylko skuteczna – warto również zadbać o to, aby była przyjemna, a z pewnością dobra sałatka jest smaczniejsza niż koktajl ze Spiruliny, zielonego jęczmienia i paru dodatków.
Jest wiele powodów, dla których połączenie algi Spirulina i oleju z czarnuszki jest dobrym rozwiązaniem. Od zwiększonej skuteczności po lepszy smak – a każdy powód jest dobry, żeby lepiej dbać o swoje zdrowie. Połączenie Spiruliny z olejem z czarnuszki jest jednym z najskuteczniejszych sposobów zwiększenia pozytywnych skutków każdego z tych suplementów, ale nie jest to jedyny miks, jaki można sobie dla podniesienia zdrowia przyrządzić.

Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina - witaminy i minerały (100% naturalne)
Spirulina posiada w pełni naturalne witaminy i minerały o wysokim stężeniu. W jej skład wchodzą m.in.: biotyna, beta-karoten, kwas foliowy, tiamina, niacyna, witamina D, E i inne witaminy oraz białko i błonnik. To też źródło cynku, magnezu, wapnia, żelaza
Zobacz tutaj ...