Aktualizacja: 7 października 2020

Bezpieczne suplementyBezpieczne suplementy powinny być brane pod uwagę w pierwszej kolejności podczas wyboru określonych środków wspomagających zdrowie czy urodę. Choć już w mniejszym stopniu – niestety wciąż można napotkać się na preparaty zawierające niedozwolone lub nieprzebadane klinicznie substancje.

Bezpieczne suplementy przede wszystkim

Suplementy diety klasyfikuje się jako środki spożywcze. W odróżnieniu od produktów leczniczych nie przechodzą one specjalistycznych badań pod kątem trwałości, interakcji czy potencjalnych działań niepożądanych. Badania jakości suplementów diety potwierdzają, iż niejednokrotnie preparaty te zawierają niezadeklarowane substancje lub substancje w dawce innej niż deklarowana przez producenta bądź też substancja nie uwalnia się z postaci farmaceutycznej. Może to stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia konsumentów.

Należy również mieć na uwadze, że suplement diety nie jest środkiem leczniczym. Zgodnie z definicją, suplementem diety nazywa się preparat uzupełniający codzienną dietę, będący jednocześnie skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych (bądź innych związków odżywczych czy wykazujących efekt fizjologiczny). Nie jest to więc definicja do końca określona. Bezpieczne suplementy diety wspierają zdrowie, np. poprzez uzupełnianie niedoborów, jednak z pewnością nie mają właściwości leczniczych. Współcześnie na wielu suplementach spotyka się oznaczenia: “zwalcza gorączkę”, “likwiduje ból gardła” czy “działa przeciwbakteryjnie”. Hasła te sugerują właściwości lecznicze tych preparatów, co jest błędem.

Zobacz również: Suplementy o działaniu ogólnym i miejscowym.

Substancje zakazane

Uniwersytet Stanowy w Iowa swego czasu przeprowadził badania mające na celu określenie szkodliwych związków dodawanych do popularnych suplementów diety. Lista produktów, których powinniśmy się wystrzegać:

  • kwas 3,4-metylenodioksy-8-metoksy-10-nitro- 1-fenantrenokarboksylowy (kwas arystolochowy) – toksyczny dla nerek;
  • chaparral – powoduje wirusowe zapalenie wątroby typu A;
  • efedra – działa podobnie jak efedryna. Powoduje podwyższenie ciśnienia krwi, może doprowadzić nawet do ataku serca;
  • kava – uszkadza wątrobę;
  • PC SPES i SPES – proponowane stosowanie przy walce z rakiem prostaty. Jednak z punktu widzenia medycznego zdecydowanie się je odradza;
  • tiratricol (TRIAC) – może powodować atak serca;
  • kwas usninowy – kwas pochodzący z porostów alpejskich, jest toksyczny dla wątroby.

Przykładami innych substancji, oprócz witamin i składników mineralnych oraz wyżej wymienionych związków, których zbyt duże ilości zawarte w suplementach diety mają wpływ na bezpieczeństwo produktu mogą być:

Przykładowo, produkty lecznicze zawierają w swoim składzie około 20 mg rutyny, przy czym na rynku spotkano suplement zalecający 300 mg jako dzienną dawkę, co znacznie przekracza zapotrzebowanie organizmu. Podobnie zbyt duże ilości zauważa się w przypadku suplementów zawierających kofeinę. Z kolei ilość izoflawonoidów nie powinna przekraczać w omawianych preparatach 30 mg. W wielu przypadkach bezpieczeństwo danego suplementu wiąże się nie tyle z obecnością danego związku, co z jego zastosowaną ilością.

Czy suplementacja jest więc zdrowa?

Suplementacja jest zdrowa i niekiedy konieczna, o ile suplement diety zostanie przed kupnem dobrze sprawdzony, dopasowany do własnych potrzeb oraz przyjmowany zgodnie z zaleceniami (np. nie należy przekraczać dziennej dawki zalecanej przez producenta). Nie należy również decydować się na dany preparat tylko dlatego że jest to modne wśród popularnych osób. Każdy środek musi być dobrany indywidualnie do potrzeb konsumenta, ponieważ każdy posiada inne zapotrzebowania pokarmowe. Kolejnym ważnym krokiem jest dokładne sprawdzenie firmy, której suplement nas zainteresował i jednocześnie ocena składu wybranego produktu.

Suplementy diety stosowane z rozwagą mogą pozytywnie wpłynąć na zdrowie fizyczne i psychiczne, a także na urodę. Warto wspomnieć o suplementach uniwersalnych, zawierających składniki, na które zapotrzebowanie dotyczy niemal wszystkich konsumentów. Przykładem jest witamina D, szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

Zobacz również: Naturalne suplementy diety – jak je wybrać?

Bibliografia

  1. Krasnowska G., Sikora T., Suplementy diety a bezpieczeństwo konsumenta, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 4/2011.
  2. Kotynia Z., Szewczyk P., Tuzikiewicz-Gnitecka G., Bezpieczeństwo stosowania suplementów diety, Kontrola Państwowa, 4/2017.
  3. Stępień K., Niewiarowski J., Harasimiuk A., Powszechność suplementów diety a zagrożenia związane z ich stosowaniem, Biuletyn Wydziału Farmaceutycznego WUM, 9/2019.
Omega 3 - czysty roślinny olej z Pachnotki zwyczajnej
Omega 3 to naturalny produkt zawierający w swoim składzie czysty, roślinny olej, z pełniącymi istotną rolę w odżywianiu człowieka kwasami tłuszczowymi Omega 3. Jest on pozyskiwany z rośliny o nazwie Perilla frutescens.
Zobacz tutaj ...