Kofeina – co warto o niej wiedzieć?

Kofeina - co warto o niej wiedzieć?Kofeina oraz jej konkretna ilość spożywana np. w postaci porannej kawy pozwala nam szybko i właściwie funkcjonować już od wczesnych godzin porannych. Składnik ten doskonale jest znany i stosowany w wielu napojach na całym świecie. Jednak opinie na temat kofeiny bywają różne. Jedni ją zachwalają widząc same plusy i korzyści. Inni z kolei oskarżają o powodowanie problemów ze snem, wywoływanie stanów niepokoju czy nawet depresję. Jak więc naprawdę przedstawia się sytuacja z kofeiną? Bardziej nam szkodzi czy pomaga? Przyjrzyjmy się więc temu co warto o niej wiedzieć.

Kofeina – czym jest?

Kofeina to organiczny związek chemiczny zaliczany do naturalnych stymulantów występujący w roślinach np. w kawie, herbacie czy kakao. Kofeina jest wchłaniana w jelicie cienkim bezpośrednio do krwiobiegu. Następnie przechodzi do wątroby, gdzie jest rozbijana na inne, mniejsze związki. Wywiera ona dość duży wpływ na nasz mózg, bowiem daje uczucie skupienia się, koncentracji i bycia w pełnej gotowości umysłowej. Wszystko dlatego, że blokowane zostają receptory adenozyny, która mówiąc w skrócie pozwala nam się rozluźnić i poczuć zmęczenie. Ponadto kofeina przedłuża działanie adrenaliny w organizmie, czyli działa pobudzająco na nasz układ nerwowy.

Kofeina – wpływ na organizm człowieka

Tak naprawdę kofeina może mieć pozytywny jak i negatywny wpływ na nasz organizm.

Pozytywny wpływ kofeiny na organizm

Do korzystnych działań kofeiny możemy zaliczyć:

  • pobudzanie procesów trawiennych – zwiększa syntezę soków żołądkowych, a także pracę wątroby jak i trzustki.
  • poprawę nastroju i koncentracji –  wynika to z blokowania receptorów adenozyny, która wywołuje zmęczenie, zarówno psychiczne jak i fizyczne. Blokowanie adenozyny może mieć również pośredni wpływ na dopaminę i noradrenalinę, a w efekcie na nasze samopoczucie.
  • zmniejszanie łaknienia
  • nasilanie lipolizy – proces rozkładu trójglicerydów prowadzący do powstania kwasów tłuszczowych i glicerolu.
  • pobudzanie metabolizmu kwasów tłuszczowych – przyspiesza proces zużywania energii w komórkach, co skutkuje zwiększonym zapotrzebowaniem organizmu na kalorie, zwłaszcza jeśli połączone jest to z wysiłkiem fizycznym.
  • ochronę przed nowotworami i chorobami serca – kofeina pod postacią kawy stanowi bogate źródło antyoksydantów. W związku z tym przyspiesza niwelowanie z organizmu wolnych rodników będących przyczyną nowotworów oraz chorób układu krążenia.
  • zwiększanie libido – badania wykazują, że osoby nieprzyzwyczajone do kawy, czyli niepijący lub spożywający ją w bardzo małych ilościach, mogą odczuwać zwiększony popęd seksualny. Dotyczy to szczególnie kobiet.

Negatywny wpływ kofeiny na organizm

Nie wszyscy jednak mogą tolerować kofeinę. W takiej sytuacji wywiera ona negatywne działanie w organizmie. Jest to m.in:

  • zwężanie naczyń krwionośnych – jest to bardzo niebezpieczne, szczególnie u osób mających problem z nadciśnieniem.
  • powoduje lęk oraz niepokój – duże ilości kofeiny mogą powodować pojawianie się stanów lękowych lub niepokoju, które mogą objawiać się po około godzinie od jej spożycia. Objawy te są dość niebezpieczne, ponieważ zwykle występują w obecności kołatania serca oraz z ogólnym roztrzęsieniem.
  • zły nastrój i rozdrażnienie – nawet nieduża dawka kofeiny może działać na niektórych drażniąco, powodować złe samopoczucie, a nawet apatię będącą objawem depresji.

Podsumowanie

Każdy z Nas na podstawie wyżej wymienionych objawów powinien zadecydować czy kofeina ma pozytywny wpływ na organizm czy negatywny. Warto zaznaczyć, że nie występuje ona tylko w popularnej kawie, ale i w innych napojach czy nawet suplementach diety. Decydując się na którąkolwiek postać warto początkowo stosować niewielkie ilości, aby przyzwyczaić organizm do kofeiny oraz zaobserwować jaki ma ona wpływ. W przypadku złego samopoczucia należy niezwłocznie zrezygnować z przyjmowania kofeiny.

Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...
3 komentarzy:
  1. Morrie
    Morrie says:

    Ja negatywne skutki zaczynam odczuwać dopiero po spożyciu – a raczej wypiciu – dużej ilości kofeiny. Małe dawki mają na mnie bardzo dobry wpływ, dlatego z filiżanki kawy nie zrezygnuję 🙂

    Odpowiedz
  2. Justyna
    Justyna says:

    Gdybym chciała zredukować swoją wagę to zwiększyłabym picie kawy. Po jej wypiciu nie jestem głodna przez długie godziny. Niestety, ale po około 1-2 h zauważyłam, że niestety ale ręce zaczynają mi drżeć – wtedy muszę coś zjeść 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *