Acerola
Acerola

Aktualizacja: 2 września 2022

Szparagi - rodzaje i właściwościSzparagi nie tylko smakują, ale również stanowią źródło wielu witamin i minerałów przez co chętnie goszczą na naszych stołach. Dzięki zawartości tak cennych składników odżywczych, szparagi wspomagają odchudzanie, korzystnie oddziałują na rozwój płodu, a także chronią organizm przed pojawieniem się groźnych chorób w tym również nowotworów. Jakie jeszcze właściwości wykazują? Przyjrzyjmy się im bliżej.

Szparagi – rodzaje

Występuje wiele odmian szparagów, które na pierwszy rzut oka różnią się jedynie kolorem. Jednak każde z nich wykazują też nieco inny smak oraz wygląd. Wyróżniamy:

  • Szparagi zielone – najcieńsze, ale za to najbardziej wyraziste w smaku. Ten rodzaj szparagów nie wymaga obierania przed gotowaniem, ponieważ są wystarczająco miękkie. W swoim składzie posiadają wiele składników mineralnych, m.in. potas, magnez, fosfor i wapń;
  • Szparagi białe – w odróżnieniu od zielonych, które posiadają pełny kontakt z promieniami słonecznymi, swój kolor zawdzięczają temu, że rosną pod ziemią. Smak szparagów białych jest delikatniejszy od zielonych. Charakteryzują się również tym, że są grubsze i twardsze. Powoduje to, że należy obierać je przed gotowaniem;
  • Szparagi fioletowe – mniej popularne i znane niż białe czy zielone. Są odmianą trudną do uprawy. Głównie z tego względu, że ich fioletowy kolor utrzymuje się dość krótko.

Warto spróbować wszystkich rodzajów, aby znaleźć swojego faworyta.

Szparagi – właściwości

Szparagi są źródłem m.in.:

Beta-karoten obecny w szparagach, oprócz korzystnego oddziaływania na nasz układ krążenia, wpływa także na prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku. Z kolei kwas foliowy znajdujący się w tych warzywach jest niezbędnym składnikiem odżywczym dla kobiet, które planują lub są w ciąży. Chroni on bowiem płód przed wadami rozwojowymi.

Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, który wspiera usuwanie z organizmu wolne rodniki zapobiegając powstawaniu chorobom nowotworowym. Ponadto bardzo dobrze wpływa na nasz układ krwionośny, wzmacnia ich ściany oraz zapobiega pękaniu. Witamina K, którą również znajdziemy w tych warzywach odpowiedzialna jest za prawidłowe procesy krzepnięcia krwi.

Szparagi wykazują  także właściwości moczopędne, przez co bardzo dobrze wpływają na oczyszczanie organizmu. Obecna w składzie asparagina wspomaga funkcjonowanie nerek i odpowiada za prawidłowe nawodnienie. Składniki mineralne takie jak wapń, potas i fosfor odpowiedzialne są za kondycję i stan kości. Zawarty w szparagach błonnik reguluje procesy trawienne oraz na długi czas zapewnia uczucie sytości. Warzywa te zawierają również fitosterole, które posiadają zdolność do obniżania poziomu cholesterolu we kwi.

Czy kobieta w ciąży może spożywać szparagi?

Szparagi zawierają dużą ilość witaminy B9 (kwas foliowy). Z tego też względu bardzo mocno zalecane jest ich spożywanie przez kobiety, które planują ciąże lub obecnie znajdują się w tym stanie.

Czy kobiety karmiące mogą jeść szparagi?

Kobiety karmiące bez żadnego problemu mogą włączać do swojej diety szparagi. Specjaliści w Instytucie Matki i Dziecka twierdzą, że przy regularnym ich spożywaniu można w szybki sposób uzupełnić niedobory wapnia – pierwiastka niezbędnego do prawidłowego rozwoju dziecka.

Kto powinien unikać szparagów?

Przeciwwskazaniami są:

A także złe samopoczucie po spożyciu tych warzyw.

Polecane produkty

Spirulina w tabletkach Febico – 100 % naturalne witaminy i minerały
Spirulina Febico – wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Spirulina bioalgi - kompletne wzmocnienie i oczyszczenie organizmu
Hodowla Spiruliny bioalgi mieści się na Tajwanie, wysoko w górach, w miejscu stałego nasłonecznienia (śr. temp. to 25 st. C). Nie naraża to na stres oksydacyjny komórek Spiruliny. Dlatego zachowuje ona bardzo wysokie stężenie składników odżywczych
Zobacz tutaj ...

Bibliografia

  1. Cieślik E., Siembida A., Charakterystyka wartości odżywczej i właściwości prozdrowotnych szparaga lekarskiego, Postępy Fitoterapii, 4/2011.
  2. Palfi M., Tomic-Obrdalj H., Healthy vegetables for healthy heart: asparagus, Cardiologia Croatica, 2014.
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami
Zioła i leczenie naturalnymi sposobami