Witamina D – wszystko co powinniśmy wiedzieć

Witamina D - wszystko co powinnismy wiedziecWitamina D to inaczej kalciol. Jest wytwarzana w organizmie pod wpływem światła słonecznego. Witamina D należy do grupy związków chemicznych podobnych do hormonów. Powstaje ona w organizmie wtedy, gdy na skórę oddziałuje promieniowanie nadfioletowe, które jest zawarte w świetle słońca. Spędzenie kilku minut dziennie na słońcu wystarczyłoby, aby zsyntetyzować niezbędną ilość witaminy D. Jednak w dzisiejszych czasach wiele osób (zwłaszcza dzieci, które większość czasu spędzają przed komputerami) za mało wychodzi z domu głównie zimą, by organizm wytworzył jej tyle, ile mu potrzeba.

Osoby w podeszłym wieku mają mniejszą zdolność wytwarzania tej witaminy, dlatego szczególnie u nich często zdarza się niedobór tej witaminy. Czasami także młode osoby nie mają odpowiednich zasobów witaminy D. Przeprowadzono badania u 300 osób hospitalizowanych w różnym wieku i z różnymi chorobami, na podstawie których aż u 57% pacjentów stwierdzono zbyt małe stężenie witaminy D w organizmie. Szczególnie niepokojące było to, że niedobór witaminy występuje u 30% osób, które otrzymywały zalecane dawki witaminy w pożywieniu bądź w preparatach. Może to oznaczać, że obowiązujące normy spożycia tej witaminy są zbyt niskie. Witamina D jest wytwarzana z prowitamin.

Działanie witaminy D:

  • reguluje stężenie wapnia i fosforu we krwi (od tych pierwiastków zależy silą kości i zdrowe zęby)
  • jest jednym z czynników zapobiegających osteoporozie (czyli chorobie zwiększającej ryzyko złamań kości)
  • bez niej organizm nie może wchłaniać wapnia zawartego w pożywieniu i preparatach mineralnych, niezależnie od tego jak dużo go przyjmujemy
  • jest niezbędna do prawidłowego działania układu odpornościowego
  • zapobiega nowotworom prostaty, okrężnicy i sutka
  • opóźnia rozwój zapalenia kości i stawów
  • wzmacnia zęby
  • pomaga zachować zdrowy kościec
  • może chronić przed niektórymi nowotworami

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę D:

nie ustalono zalecanej dawki tej witaminy na organizm dorosły, ponieważ sądzi się, że ilość syntetyzowana w wyniku działania światła słonecznego na skórę jest wystarczająca. Jednak wyjątek występuje u osób po 65. roku życia , a także u kobiet w ciąży i karmiących piersią. Zaleca się u nich przyjmowanie tej witaminy w ilości 10 mg dziennie. Wystawienie twarzy, rąk i nóg na słońce w godzinach południowych na co najmniej 10 – 15 minut, dwa lub trzy razy w tygodniu wystarcza , aby organizm wytworzył odpowiednią ilość witaminy D. Osoby po pięćdziesiątce lub niewychodzące z domu zbyt często, w godzinach od 8 do 15, a także te, które noszą osłony przeciwsłoneczne, powinny rozważyć przyjmowanie preparatów z witaminą D. Wielu lekarzy zaleca osobom po pięćdziesiątym roku życia dawki od 10 do 15 mg, a u osób młodszych od 5 do 10 mg. Niemowlęta karmione piersią powinny otrzymywać dziennie 10 mg witaminy D3. Preparaty witaminy D można przyjmować o dowolnej porze dnia podczas posiłku lub między nimi. Multiwitaminy zawierają zwykle 10 mg tej witaminy. Jest ona również często dodawana do preparatów wapniowych.

Niedobór witaminy D powoduje:

  • awitaminoza D u dzieci prowadzi do krzywicy, natomiast u dorosłych zwiększa ryzyko osteoporozy
  • biegunkę
  • nerwowość
  • skurcze mięśni

Nadmiar witaminy D:

organizm pozbywa się nadmiaru witaminy D syntetyzowanej pod wpływem słońca, natomiast nie należy zażywać jej zbyt dużo w postaci preparatów. Przyjmowanie przez 6 miesięcy dawki od 25 do 50 mg dziennie powoduje zaparcia lub biegunkę, bóle głowy, utratę łaknienia, nudności, wymioty, niemiarowość rytmu serca i krańcowe wyczerpanie. Długotrwałe zażywanie dużych dawek może zachwiać równowagę wapnia i fosforanów, osłabiać kości i powodować gromadzenie się wapnia w tkankach miękkich, na przykład w mięśniach. Przyjmowanie preparatów z witaminą D w zbyt dużych dawkach może również zwiększyć stężenie wapnia we krwi, co powoduje chudnięcie, nudności oraz uszkodzenia serca i nerek.

Źródła witaminy D:

  • płatki śniadaniowe
  • tłuste ryby, takie jak śledź, łosoś, tuńczyk
  • algi (spirulina, chlorella)

Witamina D jest dostępna w kapsułkach, płynie, tabletkach i żelu.

Polecane produkty:

Spirulina z chlorellą - naturalne oczyszczenie organizmu
Chlorella w bardzo dokładny sposób oczyszcza organizm, pomaga w likwidacji zaparć, wspiera budowanie naturalnej odporności, odmładza organizm, przyspiesza regenerację uszkodzonych tkanek, poprawia fizyczną i psychiczną kondycję organizmu, dodaje sił wital
Zobacz tutaj ...
Spirulina Febico - naturalne witaminy i minerały na wyciągnięcie ręki
Spirulina Febico - wysokiej jakości alga, której skład to 100% czysta Spirulina. Każdy etap, od hodowli, poprzez produkcję, do otrzymania pełnowartościowego produktu, jest poddawany szczegółowej kontroli. Pozwala to uzyskać najwyższej jakości Spirulinę
Zobacz tutaj ...
Chlorella w tabletkach
Posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne nie wpływając przy tym na flore fizjologiczną. W bardzo dokładny sposób usuwa toksyny z organizmu.
Zobacz tutaj ...
1 reply
  1. Patrycja
    Patrycja says:

    Zażywam witaminę D w tabletkach przy niedoczynności tarczycy. Czy witamina D ma jakiś związek z tarczycą?

    Odpowiedz

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *