Wszystko, co musisz wiedzieć o suplementach diety

Wszystko, co musisz wiedzieć o suplementach diety

3.56 avg. rating (70% score) - 41 votes

Wszystko, co musisz wiedzieć o suplementach dietySuplementy diety dziś wydają się nam czymś niezbędnym, bez czego nowoczesny człowiek nie może sobie poradzić, ponieważ żyje w biegu, intensywnie pracuje i nie ma czasu ani ochoty na wprowadzanie sobie pełnowartościowej diety. Są też i tacy, którzy mimo wzorowego odżywiania mają zwiększone zapotrzebowanie na pewne substancje mineralne – wtedy z pomocą przychodzi suplementacja diety. Właśnie – czy zawsze można nazwać to pomocą?

Suplementy diety, które możemy kupić w sklepach, to zwykle mieszanki syntetycznych witamin, które sprasowane są w wygodną formę pastylek czy tabletek. Na pewno witaminy są tymi substancjami, które często trzeba suplementować: witaminę C przy przeziębieniu, witaminę D w zimie, zwłaszcza przy skórze wrażliwej i podatnej na różne choroby, wreszcie całą gamę witamin z grupy B, witaminy A, E i K. W naturze ogromne bogactwo witamin występuje na przykład w młodych roślinach, takich jak młody jęczmień. Natura wyposaża nasiona we wszystko, co potrzebne do wzrostu i rozwoju, za wyjątkiem wody. I tutaj pojawia się pewien dysonans: co jest skuteczniejsze: sklepowa multiwitamina czy przykładowy młody jęczmień? Wiele będzie oczywiście zależało od tego, który składnik diety chcemy suplementować i jak duży jest jego niedobór, ale można założyć, że lepszy będzie jęczmień lub inne rośliny, jak chociażby alga chlorella. Dlaczego? Dlatego, że są to suplementy naturalne.

W naturalnych suplementach diety wszystkie substancje są uwięzione w pewnych kompleksach, znajdują się w jednej mieszaninie wraz z innymi minerałami, które często modyfikują na przykład wchłanianie naturalnych witamin. W syntetykach tego nie ma praktycznie nigdy, dlatego wyższa dawka nie będzie w takim przypadku przekładała się na wyższą skuteczność.

Zupełnie inną sprawą jest to, kiedy po suplementy należy sięgnąć. Obecnie zarówno ilość preparatów dostępnych na rynku, jak też ich konsumpcja, są olbrzymie. W praktyce jednak nie zawsze przyjmujemy suplementy, które są nam potrzebne. Zdarza się, że suplementami próbujemy substytuować zróżnicowaną dietę – to błąd, ponieważ prawidłowe działanie suplementów zależy od obecnego stanu organizmu. Upośledzenie procesów wchłaniania lub metabolizmu konkretnych substancji chemicznych, do którego może dojść przy stosowaniu nieodpowiedniej diety, będą uniemożliwiały poprawną przemianę substancji zawartych w suplementach. Preparaty suplementacyjne skupiające w swoim składzie konkretną witaminę czy minerał należy więc przyjmować tylko wtedy, kiedy zapotrzebowanie na jakąś substancję przekracza podaż ze zbilansowanej diety.

Jeden z najczęściej powtarzanych mitów mówi o tym, że powinno się stosować wyłącznie jednoskładnikowe suplementy, żeby uniknąć niekorzystnych interakcji pomiędzy poszczególnymi minerałami. Tak naprawdę jednak nigdy nie podano przykładu, który by tę tezę uwiarygadniał. Każdy preparat jest i tak, i tak złożony: jeśli nawet nie zawiera kilku substancji czynnych, to zawiera wiele składników wypełniających. W naturze zresztą, w organizmach – również tych wykorzystywanych jako organiczne suplementy – wszystkie substancje są zawarte równocześnie i to chyba najlepszy dowód na to, że w takiej postaci można je przyjmować. Zresztą – kiedy jemy zbilansowany posiłek, minerały i witaminy i tak się przecież ze sobą mieszają. Nawet jeśli istnieje pewne prawdopodobieństwo, że niewielka ilość witamin dałaby produkty szkodliwe, to organizm umie się przed nimi obronić.

Jak długo można suplementować dietę?

Cóż, jeśli używasz suplementów naturalnych, musisz liczyć się z tym, że efekty nie są natychmiastowe. Syntetyki są zwykle bardziej skoncentrowane niż suplementy naturalne, ale za to wspomniana chlorella czy jęczmień to produkty, które – stosowane w odpowiedniej ilości – są całkowicie bezpieczne. Można więc stosować  je cały czas, ale w praktyce starajmy się tego unikać robiąc sobie przerwy raz na jakiś czas. Należy pamiętać, że zadaniem suplementów nie jest zastąpienie zbilansowanej diety, a pomoc w dostarczaniu witamin i minerałów, których w wyniku diety nie dostarczymy organizmowi. Często w swoim składzie zawierają takie substancje, których nie znajdziemy w normalnym pożywieniu, a badania naukowe potwierdziły ich pozytywne działanie na organizm człowieka. Przykładem może być tymochinon zawarty w oleju z czarnego kminku.

W szczególnych przypadkach suplementację stosuje się w sposób ciągły, ale to wynika z konstytucji medycznej i tylko lekarz może zasugerować taki model suplementacji. Jeśli potrzebujesz tylko doraźnej pomocy, w związku na przykład z sezonem grypowym, okresem rekonwalescencji lub podniesioną aktywnością fizyczną, suplement bierz tylko tak długo, jak długo występują wskazania. Oznacza to w praktyce, że po wyleczeniu grypy, dojściu do pełnej sprawności lub powrocie do normalnego stanu aktywności fizycznej, suplementację możesz przerwać.

Czy suplementy można przedawkować?

Jeśli używa się ich zgodnie z przeznaczeniem i we właściwych ilościach, przedawkowanie jest mało prawdopodobne. Większość suplementów nie daje natychmiastowych objawów przedawkowania, jednak mogą on dawać objawy w późniejszym czasie: przedawkowanie witamin A lub E skutkuje uszkodzeniami wątroby, witamina C zaś zostanie zawsze z organizmu wydalona, jeśli będzie jej za dużo, ale to spowodować może zwiększone obciążenie nerek i nawet częściową martwicę kłębuszków nerkowych, dlatego nie należy przekraczać w okresie zwiększonego zapotrzebowania dawki 1000 mg na dobę dla dorosłego człowieka.

Ostatecznie, suplementy używane właściwie są bezpieczne, o ile pochodzą ze zweryfikowanego źródła. Dotyczy to zarówno tych syntetycznych, jak i naturalnych, ale jest to temat na oddzielną dyskusję.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz